Mikael_L
För min egen del tror jag detta kommer gå till historien.

70-talets oisolerade betongplatta på mark med ingjuten syll, och 60-70-talets kartonghus med plastlister och barracuda-tak, och direktverkande elvärme/takvärme, och användande av asbest i byggsektorn ... tror jag kommer förblekna inom det närmaste tiotalet år när de senaste 15 årens byggvansinne alltmer kommer i dagen.

Vad tror du?


I somras var vi och hälsade på en vän, hon hade nyligen köpt ny (dyr) lägenhet, mycket vackert beläget i närhet till vatten och natur.
Ja allt var fantastiskt fint. Men skadad som jag är så upptäckte jag mycket snabbt att det är enstegstätad putsfasad på husen. Jag var nära på att rekommendera henne att sälja snart, innan föreningen börjar få problem med fasaderna, eller att det börjar bli allmänt känt att BRF-föreningar får problem med fasaderna och måste byta dessa för mångmiljonbelopp ifrån föreningens ekonomiska medel.
Men jag hade inte hjärta att grusa lyckan som väninnan kände för denna bostad.

Men vad händer här framtiden tror ni?
Stor risk att föreningen inom en tioårsperiod eller något sådant upptäcker skador?, får sätta igång ett jättelikt fasadbyte på ett stort 6-våningshus...
Vad kostar det? Vem betalar? Hur påverkas avgifter och bostadsrätternas värde?



Några länkar som jag först la i en annan tråd, men nu bestämde att detta är värt en egen tråd.
http://www.byggvarlden.se/stoppa-enstegstatade-putsfasader-57917/nyhet.html
http://cornucopia.cornubot.se/2014/11/sjuttio-procent-av-enstegstatade.html
http://byggaren.se/nyhetsarkiv/item/214-hovrattsdom-enstegstatat-fasad-dyr-lacka-for-husagaren
 
A
Jag bor i ett parhus med enstegstätad putsfasad, är en Brf. Nu känns det som medlemmarna har börjat vakna att fasaden kommer att ge oss problem.

Det har blivigt två läger, de som vill lappa och laga i all evighet, iallefall till de själva lämnar jordelivet.

Och vi andra som vill ha fasaden utbytt så snart de bara går. Jag är rädd för mögelskador som påverkar husets inneklimat. Är man närmare döden än medelåldern kanske man inte bryr sig speciellt, har man därimot som vi småbarn som växer upp i denna miljö skulle det vara mycket illa om de utvecklade allergier, astma m.m. Speciellt när det finns en lösning, byt fasad!

Styrelsen är medvetna om problemet, gör fuktmätningar samt har tätat runt fönstrena. Jag tycker att laga något som är skit från början är helt meningslöst. Och finns det den minska risk att barn far illa råder det ingen tvekan som som är rätt beslut.

Vad tycker ni?
 
M
Byta fasaden tror jag är mest fördelaktigt ur ett långsiktigt perspektiv, både ur ekonomi- och hälsoperspektiv. Jag har jobbat med att "laga" dessa fasader och ingenting kan få mig att tro att det i praktiken går att få det till en långsiktigt fungerande konstruktion

Allting slits med tiden, en totalt korrekt utförd enstegstätad putsfasad funkar bra i ett antal år tills slitaget blir såpass stort att det tillåter små mängder fukt komma in till bakomvarande trästomme varpå det inte kommer ut =röta. Jag tror det är ofrånkomligt. Byt skiten.
 
Mikael_L
Idag satt jag i bilen vid 10-nyheterna och jag spratt till i lycka över att HD åtminstone dömt att det var fel av Myresjöhus uppföra hus med enstegstätade fasader.
Huvudspåret tycks vara att ett hus där fasader läcker och det börjar mögla nästan omedelbart inte kan anses motsvara vad köparen kan förutsätta.

Ett bra första steg, även om HD ännu inte har tittat på och tagit ställning till skadeståndsbiten.

Men bara detta första steg är ju en delseger såtillvida att nu har HD bestämt att byggföretagen inte kan gömma sig bakom "SP's tester" eller med resonemang som grunden bara är att "alla gjorde fel, därför ska vi också få göra fel och komma undan med det!"

Utan nu har man kommit fram till att husföretaget måste producera en fullgod produkt åt köparen.

Nu får vi bara hoppas att skadeståndsfrågan inte blir något alltför utmjölkat. Om byggföretagen gör fel, och det döms att de gjort fel, men det inte leder till konsekvenser så är det samma sak som en fribiljett för denna ruttna bransch.

Men visst är det ett delikat problem, det sägs att det byggts 25-30.000 hus med enstegstätad putsfasad. Om den genomsnittliga fasadrenoveringen landar på 250' så blir totala notan något uppåt 7500 miljoner kronor. Sug på den du.
Vem sitter med svarte petter?
Ska hustillverkarna punga ut med allt detta, eller ska det spridas ut på samtliga husköpare?

Lyllos de som redan lyckats sälja sitt skit-cellplast-hus innan skandalen började rullas upp. :)


Det fanns de som redan visste att det hela var fel:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/han-varnade-for-tekniken-redan-pa-80-talet
 
Alltså... jag tycker det här blir lite konstigt. Det måste ju vara enstegstätade putsfasader med vissa specifika materialval som är problemet. Inte alla former av enstegstätade putsfasader.

Två motsatser: Akrylbaserad tunnputs på cellplast är ju katastrof men kalkputs på glespanel och vassmatta har ju använts framgångsrikt hur länge som helst. (Även dito med KC-puts fungerar utmärkt.) Bägge är ju definitivt enstegstätade.

Såvitt jag vet används fortfarande KC-puts på mineralullsskivor med bra resultat även utan luftspalt.
 
  • Gilla
femitolv
  • Laddar…
Jag tror att många av dessa hus kommer ses som rivningsobjekt med lite perspektiv. Ge det 10-15 år till och jag gissar att vi har en husmarknad som ser helt annorlunda ut. Hus med tvivelaktig konstruktion kommer värderas annorlunda. Idag är det trots uppmärksamheten inte speciellt känt. Spekulanter tittar fortfarande bara på läget och kaklet i badrummet...

Får några hus rivas eller renoveras för miljonbelopp som drabbar förening eller enskild husägare ser det snart annorlunda ut.

Fram för ett mer långsiktigt byggande! Hus ska inte byggas med en förväntad livslängd på 30 år! Längre än så vill vissa leverantörer ej sträcka sig. Vad betyder det på sikt för möjligheten till att pantsätta sin fastighet?
 
På en villa, är det så vansinnigt dyrt att byta fasad? Till trä. Puts kan jag ingenting om.

Tänker mig ett hus 10x10m h=4m.

Höftskott:
Ställning 3 veckor: 5000:-
Snickare x 2 3 veckor: 240h x500:- = 120000:- ROT 60000:-
Plåt 15 fönster: 300:-x15= 4500:-
Färg: 20000:-
Målare 2x40h=80x500:-=40000:- ROT 20000:-
Fasadträ bottenbrädor grundmålade 160m2: 160x6,9=1100m x17:- = 18700:-
Fasadträ lockläkt grundmålade 160m2: 160x6,9=1100m x9:- = 9900:-
Skruv til panel ca 45mm (1100/0,6= 1833st) => 1833st*0,26= 500:-
Skruv till lock ca 80mm (1100/0,6 =1833st) => 1833st*0,46= 900:-
Container för frigolit: 3000:-?
Container för pust: 3000:-?
Spikläkt husets omkrets 40m, höjd 4m => 7 varv x40m = 280m 28x70 x 8,5= 2400:-
Skruv till spikläkt var 0,6m => 467 skruvar 60mm => 467*0,6= 280:-

=> 228000:- inkl moms. med ROT 150000:- Mycket av kostnaden är ju arbete här, så offrar man två hela somrar bör man kunna fixa det själv (halva huset /sommar typ.

Rimligt!?

Kan det inte bli i framtiden som med dränering, står liksom förtryckt i alla besikningsprotokoll.
 
Redigerat:
Mikael_L
Ja det verkar som kostnaden för byte av fasad på enbostadshus/småhus enligt många hamnar på i runda slängar 200'. I paritet med vad husköparna fick tilldömt i första stämningen mot myresjöhus. Det var väl 9 miljoner för 23 hus.
Samhällsekonomiskt är ju problemet mest att det blev så många hus byggda med denna skandalmetod.

Så frågan kvarstår fortfarande vem det är som ska betala de 6-10 miljarderna detta kommer kosta.

Om det blir byggbolagen så kan det bli flera konkurser, och det drabbar ju även det samhället i slutändan, samt att det bolagets husköpare inte får något.

Ska fastighetsägarna själva stå för det?
Då kommer också det utgå säg 4 miljarder i ROT-pengar som tas av dina och mina skattepengar.
Det blir sämre vård, skola, vägar osv, alternativt skattehöjningar.

Dessutom sänder det ut signalen att byggföretagen alltid går fria, dvs bäddar för framtida samhällsekonomiska katastrofer när byggbolagen kör nästa race med värdelösa byggmetoder.
 
Det blir otroligt spännande och se hur det slutar. Jag har svårt att se att det är fastighetsägarna som ska behöva stå där med byxorna nere och ta hela kostnaden när man uppenbart köpt en produkt som inte motsvarat det man kunnat förvänta sig.

Jag är för dåligt insatt, men har försäkringsbolagen via försäkringen ersatt den här typen av skador? När det gäller de nya tätskikten i våtrum som orsakar skador trots att de är monterade enligt tillverkarens anvisningar så ersätter i alla fall länsförsäkringar skadan. Men i det fallet så har länsförsäkringar insett problematiken och gett SP i uppdrag att testa vilka tätskikt som håller måttet för att undvika stora kostnader i framtiden.
 
mr_bygg skrev:
Jag är för dåligt insatt, men har försäkringsbolagen via försäkringen ersatt den här typen av skador?
Tror inte man kan hoppas på det. Försäkringar har väl i princip alltid friskrivningar när det gäller fuktskador där fukten kommit utifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.