Månadens arkitektritade i mars 2015 är ett sommarhus av just utexaminerade arkitekten Leo Qvarsebo, ett sommarhus som är något av ett klätterparadis, både på in- och utsida

Du kan läsa artikeln här: Mer än ett hus
 
G
Det var ett läckert hus!
 
G
Udda, läckert, förmodligen hyggligt praktiskt. Råa träytor efter några års gulnande? Skulle nog gärna äga det här huset, men lite andra ytskikt mha färg, väv någonstans och varför inte lite sten/klinker på något golv!
 
Charmigt hus! Sovrummet såg ju väldigt trevligt ut. Hade inte tackat nej till den utsikten från sängen.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
coolt hus, gillar när folk vågar bygga lite udda, riskerar att bli lite mycket bastukänsla med åren med allt omålat trä dock

är bristen på blandard på diskbänken i köket för att spara pengar eller var huset kanske inte färdigt vid fotograferingen?
 
E
Jättefint. Ser på något sätt mänskligt och naturligt ut, ett bo med fin sikt mot naturen. Spännande.
 
Roligt hus med karaktär!
Kanske lite sparsmakat här och där, men lyckad som helhet, mysigt och originellt.
 
Coolt hus, jag hade valt lite andra ytskikt men det är ju jag det
 
Jag tycker att det är häftigt. Visade det för min son som sa "Åh! Kan vi bygga ett sånt??!!"
 
G
Coolt! Orginellt. Gillar ytan som benämns "Work" i sektionsritningen och som möblerats med två stolar vända mot utsikten...
Själv är jag kanske för konservativ för att kunna smälta kontrasterna mellan de slitna lådorna i köket och det kliniskt rena plywoodytorna.
 
G
Sydöstra Dalarna snarare.
 
Intressant utseende, men i längden kanske inte så praktiskt.

Är det bara jag som noterat den otroligt klantiga placeringen av gungan? Den är som gjord för ett besök på akutmottagningen, om man flyger av i högsta punkten landar man i nerförsbacke på en trätrappa.
 
Om bilden på "barnens sovrum", och som Gäst i inlägg #11 skrev ovan, Sydöstra Dalarna"
Tarrsäng.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina släktingar i hjärtat av Dalarna kallar en sådan där platsbyggd våningssäng för Tarrsäng.

Vad säger ni andra?
 
Ja så heter här i Dalarna enligt de infödda. Själv inflyttad smålänning och har inte hört det ordet söderut.
 
Gillar att Leo byggt själv. Och absolut inte fult hus. Men annars klassisk arkitekthus. Jag är industridesigner själv och den bästa design är i mitt tycke den osynliga. Många objekt blir lätt överdesignade, och det är synd att inte se utmaningen i att exempelvis göra ladan/stugan/villan bättre. I Sverige är det på tok för stort glapp mellan Svenssons försök till att bygga kataloghus (där vi hyr ut kunskapen som dessa arkitekter har byggt upp under årtionden till vanliga folk som sett lite inredningsprogram) och ett fåtal dyra eller udda arkitektvillor. Ingen driver den vanliga villan frammåt på stor skala. Bättre estetik (jag tror inte Leos tak till marken, om än roligt, är framtiden), utforskande materialval (tänk om majoriteten av Sveriges kärnvirke gick till fasader och vi slapp så mycket färg), konstant bättre energisystem (kom igen folkvillan och Boverket!). Så som Ikea eller Apple gör inom sina områden. Idag byggs de flesta Svenssonhus fortfarande som på 90-talet! Utmanas av att det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.