Sitter med kommunens 50sid stora PDF och försöker utreda kostnader för ev. bygglov.

Vi vill plocka ner vårt låglutande tak och ersätta med ett pulpettak. Detta kommer innebära att taket höjs ca 1,5m

Hur kan jag beräkna bygglovskostnad på detta? Vad klassas detta som? Vilken typ av handlingar måste in?

Att man kan göra något så relativt enkelt till något så komplicerat är för mig en gåta..

Med vänlig hälsning
 
Det beror väl på hur kommunens avgifter ser ut. Har du en länk till dessa så är det lättare att svara på. Kommunen bör även svara på vad för typ av ritningar de vill ha in. Gissar på att det blir fasad + sektion + konstruktion.
 
Karl_Pedal skrev:
Det beror väl på hur kommunens avgifter ser ut. Har du en länk till dessa så är det lättare att svara på. Kommunen bör även svara på vad för typ av ritningar de vill ha in. Gissar på att det blir fasad + sektion + konstruktion.
Hej.

Här är en länk. Plan och bygglovstaxa 2011
Jobbar inte alla kommuner på samma sätt bara olika taxor?
 
Thiger skrev:
Hej.

Här är en länk. Plan och bygglovstaxa 2011
Jobbar inte alla kommuner på samma sätt bara olika taxor?
Man tycker att de borde gör det men så är inte fallet. Det är väldigt ojämn nivå mellan olika kommuner. Allt beror ju på om man får en paragrafryttare eller en pragmatiker som handläggare.

Det var en fantastiskt jobbig PDF som din kommun hade givit ut istället för att bara ha gjort ett antal standardtariffer. Man får nästan känslan av att det är ett internt dokument och inte något för slutmottagaren. Jag tror det bästa här är om du besöker kommunen för att få svar på dina frågor.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Karl_Pedal skrev:
Man tycker att de borde gör det men så är inte fallet. Det är väldigt ojämn nivå mellan olika kommuner. Allt beror ju på om man får en paragrafryttare eller en pragmatiker som handläggare.

Det var en fantastiskt jobbig PDF som din kommun hade givit ut istället för att bara ha gjort ett antal standardtariffer. Man får nästan känslan av att det är ett internt dokument och inte något för slutmottagaren. Jag tror det bästa här är om du besöker kommunen för att få svar på dina frågor.
Ja den är verkligen jättejobbig och onödigt komplicerad.. Får ringa dem i morgon på telefontiden mellan 11-12:00!? *suck*
 
Jag tror det är svårt att förenkla taxan utan att det blir fel resultat.

Utifrån beskrivningen skulle jag antingen använda tabell 12 -tillbyggnad under 15 kvm : 44,5x3x(14+11)xN = 3337xN
eller tabell 13- fasadändring, större: 44,5x4x(11+10)xN = 3738xN.

N kan variera mellan kommunerna. Jag tror det vanligaste är 1 eller 1,2.
I tillägg kommer annonsering av lovet: 252 kronor.
 
N = 0,8 då kommunen har under 20000 invånare..
 
Jag hade lagt mig på tabell 14, fasadändring sedan Större eller mindre beroende på områdespåverkan. Taxan är SKL:S förslag rakt av utan korrigeringar så inget internt dokument. Inför lagändringen i maj 2011 tog SKLfram den som ett förslag och många kommuner valde att följa förslaget. Sedan varierar N beroende på hur man beslutat i kommunen. "Min" kommun har N=1 trots färre innevånare än 20000.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Tack för svaret.. Tyvärr tror jag att lättjan att inte utforma ett system som är enklare att tolka och beräkna på biter dem i rumpan nu när sådana som jag ständigt mailar kommunen med frågor om bygglovskostnader..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.