ÄR Som du säger och det funkar inte alltid det klarar bara en viss mängd kondens.
 
Det är uteslutande i sidoskarvarna som det läcker in, taket är skruvat direkt på takreglarna (45x195) efter den här principen http://www.kjelljonsson.se/core/images/58/weckman_maskinhall_stor.jpg

Alltså inget ovanligt alls, och kondensskyddet som är pålagt direkt på plåten är placerat över hela plåten UTOM där den ligger omlott, dvs 50-60 mm i sidoskarvarna och 200 mm i nedkant (ifall man vill skarva plåten om den är för kort)

27 graders taklutning.
 
Pannplåt blir väl inte tätare än tegel/betongpannor så man måste ha ett (papp)undertak

Protte
 
Skillnaden mellan tegel och plåt i detta fallet är att plåt som ligger tät ihop får en sugeffekt på grund av vattnets ytspänning. Detta fenomen uppstår inte på tegelpannor eller betongtegelpannor.

Och med tanke på den mängd med vatten som rinner in för mig så skulle ett undertak inte hjälpa, skruvreglarna skulle helt sonika ruttna bort med tiden.
Och det är precis vad som kommer att hända med mina takreglar på sikt om jag inte gör något åt eländet.

Så vad tror ni? i vilket ände ska man börja? försäkringsbolag? leverantör? byggnadsingenjör?
 
O
Jag läste någon stans att takpappen ska hålla minst hela yttertakets livslängd...
Men frågan är vad det är för underlagspapp?
Med en ordentlig underlagspapp så borde det väl inte kunna läcka in?
 
O
Det är frågan... Det har gått så pass lång tid så frågan är hur det ser ut med ansvars frågan...
Jag är inte så säker på att du kommer så långt med leverantör/tillverkare.
Så vida du inte kan bevisa att du följt de anvisningar som finns och det är dessa som är fel...

Annars så är det nog bara att bita i det sura äpplet... FB brukar inte ersätta utifrån inträngande vatten....
 
Ok, inte för att vara otrevlig eller nåt, men släpp det här med undertak. Jag har jobbat som byggare i 15 år och lagt åtskilliga tak på det här viset helt enligt instruktionerna. Ridhus, maskinhallar, båtskjul etc och inte ett enda har läkt in vatten. Om det hade gjort det så hade jag hört det då jag drev eget företag och hade yttersta ansvaret.

Jag vet att problemet försvinner om jag byter ut plåten mot t.ex Plannjas TRP20 profil som har vattenlås i sidoskarven.

MEN jag tycker det är förjävligt att jag ska behöva byta ut ett 5 år gammalt plåttak på 220 kvadratmeter utan att få någon ersättning då jag anser att felet inte är mitt.

Ursäkta min ton men jag blir lite grinig bara jag tänker på det här skittaket (som kuriosa kan jag nämna att jag har skiffer på boningshuset, också det har jag lagt själv utan att det läcker.)
 
Har du någon tärning i skarvarna? Vet att det inte ska behövas vid din lutning men kan kanske va en lösning.
 
O
Testa att kontakta tillverkaren direkt? Se vad dessa har att säga...
 
Tätning i skarvarna? Jodå, jag höll på ca 3 arbetsdagar med att lossa på alla skruvar i sidoskarvarna, lyfta upp skarven ochtäta med våtrumssilicon (30-40 tuber). Det höll tätt i ett år ungefär, sen började det igen...
 
Första steget är ju att kontakta tillverkaren och se vad dom har att säga om det sen får man gå vidare från det.
 
hackatall skrev:
Tätning i skarvarna? Jodå, jag höll på ca 3 arbetsdagar med att lossa på alla skruvar i sidoskarvarna, lyfta upp skarven ochtäta med våtrumssilicon (30-40 tuber). Det höll tätt i ett år ungefär, sen började det igen...
Låter jäkligt jobbigt!

Men i och för sig så tror jag inte att silikon är rätt medel där.
Är det det minsta fuktigt så fäster det inte. Sedan härdar det och blir ganska trist.
Ett tätmedel som inte härdar hade nog varit bättre.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
O
En byggare som använder silikon för att täta på ett hustak? Det känns inte helt rätt?

Jag får inte ihop det.... hur länge har det läckt in?
Dessutom så får jag inte ihop med att det läcker in och takpapp...
Du har fortfarande inte svarat på den spännande frågan.... vad har du för underlag?
 
Han har inget underlag!! Bara plåt med kondensskydd.
 
O
Är inte de korkat? Eller är det bara jag som är fel ute å cykla? Skall erkänna att jag har ingen kunskap vad som gäller med olika plåt sorter...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.