Vi håller på att bygga ut och det ska bli en korridor till nya bygget.

Vi hade hemma en elektriker som kollade på våran planritning. och vi sa att vi ville ha två lampor i nya korridoren som går ihop med nya hallen. (röd markerat på bilden)
Så man kunde tända båda och släcka båda ifrån båda hållen.

Till problemet. Vi har byggt upp en vägg till nya tvättstugan (blå markering) men inte klätt in väggen än för jag vet inte om elektrikern kommer vilja dra el till nya taklampan som ska gå ihop med nya hallen och lampan där sen till lamp knapp .

Vad tror nì? drar de kabel och rör över taket bara sen ner någon stans. eller hur gör de?
Skär de tex upp spår i taket eller liknande jag ska ändå byta taket och göra om alla väggar typ.

BILD: http://www.ladda-upp.se/bilder/bvulgcctwyvoc/
 
De kan bila upp eller så lägger de utanpåliggande, det är upp till dig och din plånbok.
 
Ingen utanpåliggandes. Vi lägger ändå ut över en miljon på detta. Funderade bara hur de gör. Och om jag vågar lägga igen väggen
 
Ska du ha någon strömbrytare eller vägguttag i väggen? Det är svårt att se vad som är enklast att göra med enbart en ritning. Finns där strömbrytare och lampor idag eller i närheten. De behöver dosor och slang till alla brytare och lamputtag/lampor. Sen behöver man få tag på en matning med.
 
Alltså, vi kan ju bara gissa. Visst, han kanske vill in i den väggen, men är det inte bättre att bara ringa honom? Eller är han på solsemester?

//Patrik
 
Jag vet inte vem han är. Jag har anlitar en firma som i sin tur har anlitat en elektriker. Men självklart kan jag be om numret. Tänkte bara om det fanns något speciellt sätt hur de brukar göra.
 
Mikael_L
jonaslatt skrev:
Tänkte bara om det fanns något speciellt sätt hur de brukar göra.
Med den info du gett så går det inte att precisera något.
Elektriker går gärna i tak och i väggar, mindre ofta i golv. Man väljer det som är bäst under gällande förutsättningar.
Sen är det lite olika från elektriker till elektriker.

Är det nybygge eller allt är öppet så gör jag själv gärna en stjärna i taket med takdosan som mitt, går rakt ner i väggar till strömbrytare och uttag. Syr flera uttag vågrätt mellan varandra.
Men får anpassa mig efter varje situation i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.