Vi tilläggsisolerade vårt garage i somras vilket medförde att garageporten flyttades in en bit. Nu när det blötsnöar så rinner det in lite vatten under garageporten pga att fallet inte riktigt är rätt när porten är inflyttad (hade inte problemet tidigare innan tilläggsisolering). Garageporten är en Dieden Favorit (vipport). Jag tror det skulle räcka med en enkel gummilist på golvet som gör att det sluter tätare mellan golv och gummilisterna som sittter på garageporten. Jag har prövat med listen som finns på bilden, den funkar men är nästan lite för hög så att porten går för trögt.

Är det någon som har tips på en bra list?
Är det någon som vet vart man kan köpa listen på bilden till ett vettigt pris?
 
  • Gummilist.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har laborerat lite mer med listen på bilden och den är för hög.... jag kom då på en annan tanke: Finns det något silikon som blir så pass hårt att det inte nöts ut direkt om man kör bilen över det? Det skulle räcka med något som bara bygger ett par milimeter och förhindrar att vattnen smyger in.
 
Det är alltid svårt att få tätt nertill när fallet är felaktigt.
Åt en kund drog jag fast en fyrkantstång på 8x25mm precis innanför porten och spacklade fall åt båda håll med snabbsten. Kanske ingen designpris, men kunden var nöjd, han hade fått offert på över 100k att fixa fallet utanför... =)
 
  • Gilla
Sommarmo
  • Laddar…
En sån här, som monteras några cm längre in än det är tänkt, kanske kan funka?

20140114_090148.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej

Någon som kan tipsa om var man får tag listen som på understa bilden?
 
Jag har samma problem, bytte från en vikport som gick jämns med plattan till en taksjutport som sitter ett par decimeter in. När det regnar och blåser samtidigt regnar det in då fallet är fel.

Borde vara ett ganska vanligt problem så tar gärna emot alla tips för att åtgärda det.
 
Skulle ta och slipa/kapa av en bit av plattan utanför och sedan gjuta/spackla ett jämnt och fint fall ut från porten
 
R PasiKoo81 skrev:
Denna köpte vi till vår port [länk]
Är det en slump att en styrelseledamot i bolaget heter Pasi och är född - 81?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.