Har läst igenom flertalet trådar på forumet och det finns nog lika många olika sätt att isolera som trådar...
I vilken ordning utför man en tilläggsisolering av en vind?
Samt hur mycket isolering är lagom och av vilken sort?
Ifall jag gör luftspalten av masonit, agerar denna också vindskydd eller måste isolering ha någon form av papp som ytskikt?
Skiljer det mycket på isolering av samma storlek men olika lambda värden tex, 35 emot 37?

Är detta exempel vettigt för snetak?
- Tak
- luftspalt 3cm
. UNI-SKIVA 35 120mm
- UNI-SKIVA 35 120mm
- Ångspärr, eldragning etc
. UNI-SKIVA 35 70mm
- Gips

Huset är ifrån -38 och har halva vinden inredd sedan tidigare, utan ångspärr och med dåtidens isolering. Har aldrig upplevt att det skulle ha vart för varmt/kallt i jämförelse till resten av huset. Inte finns det något mögel heller förutom några enstaka prickar där isolering ligger dikt an emot taket.


Tilläggsisolera utifrån är uteslutet då taket precis lagts om, tyvärr.
 
Redigerat:
Är taket ventilerat map att du bygger med luftspalt?
 
Finns gavelventilation.
 
Då bör du ju behöva öppna upp takfotsventiler, och någon form av ventiler vid nock, finns lite olika lösningar.
 
Varför ska jag ventilera mera när jag minskar volymen på min kallvind? bör det inte snarare bli tvärt om?
 
Din konsruktion tolkar jag som ett parallelltak och om det är det så behöver du ventilation i takfot och nock. Då skapas luftflöde i varje fack nerifrån och upp. Gavelventilation fungerar bara för kallvind då luft fritt kan röra sig mellan gavlarna.
Det går att eftermontera mögelstoppers för att uppnå ventfunktion till paralleltak.

Du kan även skippa luftspalt och bygga ett varmtak. Dock är det mycket svårt att få helt tätt vilket ökar risk för mögel på råspont.
 
Ah ok.

Om jag bygger med samma mängd isolering som på den tidigare delen av vinden där det redan är bebyggt. Dvs ca 200-250mm isolering och låter en viss värme smita ut för att värma upp kallvinden. Hur mycket skulle detta påverka uppvärmningskostnaden?


Edit, så ser den gamla delen ut. Det krävs alltså mer ventilation för att få runt luften längre ner?

Nu när jag funderar så kom jag på att grannen har samma ventilation i nock som i en av de små kattvindarna som bildas, men bara på ena sidan ej på den andra.
takexempel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Om du bygger ett nytt tak med samma princip som det gamla men med din redovisade uppbyggand, och att vi förutsätter att det finns luftintag vid takfoten då funkar konstruktionen.
 
Hur löser man isoleringen vid gaveln, ska det vara luftspalt mellan innerväggen och den yttre av plankor?

Huset är tilläggsisolerat på utsidan med tegel ifall det spelar någon roll (antar att det finns en luftspalt där).



Golvet är för dåligt att använda som det är. Bör man lägga lämpligt skivmaterial på golvet innan eller efter isoleringen?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.