Som rubriken lyder har vi funderingar på att bygga en liten vedeldad bastustuga i anslutning till poolen. Problemet är pumprören till poolen som är nergrävda på den platsen där vi tänkt ha bastun och som ligger mellan "pumphuset" och poolen, ca 3m rör. Vi är ganska nyinflyttade så poolen är de förra ägarnas verk. Rören är nedgrävda ca 40cm ner i backen. Hur ska man tänka....Låta rören ligga kvar och bygga bastun ovanpå eller "ta upp" rören och lägga dom direkt på backen under bastun? Om ngt rör mot all förmodan skulle gå sönder är det ju rätt problematiskt att han en bastustuga ivägen och nergrävda rör eller hur ska man tänka? Är novis inom detta område, finns ngn som kan ge tips och råd?

// Tack på förhand L :x
 
Att ta upp rören och lägga dem på backen tycker jag du ska vänta med till den dagen ev. kommer, då rören går sönder. Finns väl ingen större anledning att göra det jobbet nu ? Skulle möjligen då vara att man tidigt upptäcker att något sprungit läck.
Du kan ju förbereda plats för att gå under bastun, genom att tänka på hur du placerar plintarna.
 
Problemet är att det kommer bli riktigt tajt med plats efter att stugan väl är på plats (4kvm stor ca) dvs väldigt lite utrymme för att åtgärda eventuella skador på rören så att förbereda innan med plintarna tror jag inte har så stor betydelse i detta fall.men jag kanske målar "fan på väggen" genom att tänka som jag gör....jag menar hur ofta händer det att såna rör går sönder, det skulle väl vara om dom fryser?
 
Det viktiga är ju att du kan komma åt ändpunkterna om något går sönder.
 
Ja just, men rören verkar ju bara ligga nerstoppade i jorden....fattar lite trögt....om röret går sönder mitt under stugan så ligger ju massa tung jord/sand ovanpå....hur ska man få bort å byta röret då? Tack för dina svar! :)
 
Behöver ju inte laga/byta - det händer förmodligen efter lång tid, så lägg NYA och låt bara de gamla ligga kvar. Huvudsaken är att du kommer åt att koppla i bägge ändar.
 
  • Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.