Tänkte byta ut det gamla sönderspruckna halvruttna trädäcket mot ett nytt och fräscht. Skulle dock gärna vilja få upp trädäcket lite, som det ser ut nu ligger reglarna som bräderna är fastspikade på direkt på marken. Altandörren ligger knappt en halvmeter över marken och har i nuläget en liten trappa som förbinder den med altanen. Jag funderar på att ta bort det gamla trädäcket helt och hållet, jämna till marken under och lägga fiberduk på. Därefter använda lecablock för att få upp däcket lite, ev med tjärpapp e dyl mellan blocken och bräderna. Istället för tryckimpregnerat hade jag tänkt lärkträ. Skulle detta kunna funka?
 
Åsa Lund
Det blir nog lite stabilare om du gräver ner plintar att fästa bärlinorna mot än att lägga dem på lecablock. Lärk funkar nog, men du måste ha en tjockare plånbok
 
Ja, det är klart. På grund av tidsbrist söker jag dock en snabb men ändå självklart säker lösning. Lärk är dyrare, frågan är bara om det är värt de extra pengarna...
 
Åsa Lund
Att lägga nåt på marken och inte gräva ner är en stor chansning vad avser tjälskutning. Funkar bra över denna sommar, men risken är att tjälen snedvirder alltihop över vintern. Det kan vara farligt att ta genvägar
 
Det gamla trädäcket ligger på några betongplattor på marken, är det nån bra lösning kanske (läs billig)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.