thestrut skrev:
oj oj oj... jag blir bara mer förvirrad...

har iaf dragit fram en nätverkskabel från min Telia gateway eller vad det kallas, till platsen för tv:n.

både receivern och tv:n har nätverksuttag så här måste jag ju förgrena nätverkskabeln, bara plugga in min gamla router tänkte jag, och då har jag ju en extra wifipunkt och 2 lediga internetportar kvar...
MEN det gick ju inge bra... men efter att ha läst på på nätet så fick jag iaf till routern att fungera som en switch istället och ingen wififunktion (y) så lite mixtrande lyckas man ju med iaf...

men jag känner att den tid det tar med att få till alla nätverksinställningar vill jag helst slippa.. jag värderar min tid högre nu med sambo osv, än när man var en pojkspoling :)

så jag vill alltså ha något som bara fungerar... har kollat på synologys ds215 och den verkar ju bra,

men jag måste även ha en mediaspelare mellan NAS:en och tv:n alltså? det hade jag inte räknat med... det finns inga andra alternativ? tex nas med inbyggd mediaspelare eller en medisaspelare med nas funktion?

appletv3 går inte använda vad jag förstått..

denon förstärkaren gör väl inte heller något trots att den har nätverksuttag (edit det var en X1000 jag hade och inte X2000)
Kolla då in DS214 play istället. Eller alternativt köpa en Boxee. Har en sån själv och har alltid funkat klockrent. Krångla inte till det om du inte känner dig direkt hemma med detta. Hur mycket lagring behöver du igentligen t ex.
 
vad är skillnad på ds 214/ds215 ? som jag förstod var det bara tillverkningsår 2014/2015

lagring har jag ingen aning om vad man behöver... när man började med datorer var ju 40 mb en värstinghårddisk, om den ens hade hårddisk.
vid första pc:n hade jag 850 mb... har en extern hårddisk nu på 1TB och den räcker ju väldigt långt... men jag gissar på 2-4 tb, men att köpa 2st 3TB diskar och köra raid0 dvs spegling (elelr var det raid1 ?:confused: ) tycker jag känns vettigt... då har man ju en backup på bilder och även musik, vilket skulle kännas skönt
 
fusion skrev:
Beroende på vad du har för router så kanske du kan ansluta hårdiskar till den och köra DLNA funktion i routern?

Själv har jag ASUS router som har molnfunktionen AICloud. (Andra tillverkare har liknande funktionalitet)

[länk]

Har ett externt hårddisk kabinett med Raid 5 (4 st 3TB diskar ) vilket ger 9TB tillgängligt och 3TB används för redundans. Detta är anslutet direkt till routern via USB. Kommer åt dessa 9TB via web interface, mobiler, surfplattor , SMART TV och kan streama film, lyssna på musik överallt där jag kommer åt internet.
lät ju lite intressant, kanske denna lösning kan vara nå för mig... när jag höll på med nätverket igår hittade jag ju Telia smart routern tg789 eller vad den hette... där fanns färdiga mappar etc, men tomt... och den har ju usbingång.
jag ska prova ansluta min externa hårddisk där och se hur långt jag kommer..

får du någon spegling av diskarna med din setup?

och går diskarna hela tiden eller känner den av när man vill komma åt dem?
 
thestrut skrev:
får du någon spegling av diskarna med din setup?

och går diskarna hela tiden eller känner den av när man vill komma åt dem?
Kolla in denna video om Raid https://www.youtube.com/watch?v=Aa0RTgxJJy8 . Man får en backup inom Raiden, går en disk sönder så sätter man in en likadan och då skall man med hjälp av de andra 3 diskarnas checksummor kunna återskapa data för disken som gått sönder. Detta sköter kabinettet automatiskt, men det skall tydligen ta rätt lång tid.

I mitt fall går diskarna hela tiden, men om jag förstått rätt så kan man med annan rootad firmware i routern få till det att diskarna går i viloläge.

Backup på allt har jag via separata externa hårddiskar.

En smart funktion som finns i AiCloud är att man kan synka med en bekants AiCloud och då agera backup åt varandra. Då krävs ju iofs mycket större disk kapacitet, men det blir ju stöldsäkert.

Kan tillägga att i min router kan jag inte köra med mer än 3TB per disk, så jag fick skapa 3 st 3TB partitioner i min 9TB Raid 5.

En nackdel är att om man kopplar bort Raid kabinettet eller startar om routern så uppdaterar routerns Minidlna server databasen och det tar rätt lång tid för mig med c 120000 låtar och dryga 3000 filmer.

En till nackdel är skrivhastigheten till Raid 5 via LAN , som mest runt 5-6 MB/s och läshastighet på runt 10MB/s via Wifi. Vill man har snabb överföring är en riktig NAS att föredra, eller att koppla USB kabeln från Raid kabinett direkt till dator. Jag får inte högt blodtryck av detta då det ändå räcker för att flera skall kunna se på olika filmer samtidigt utan lagg.

Hade Telias Thomson router med USB innan jag skaffade öppen fiber 2011 och den routerns USB funktion lirade inte bra med min Samsung TV.
 
thestrut skrev:
vad är skillnad på ds 214/ds215 ? som jag förstod var det bara tillverkningsår 2014/2015

lagring har jag ingen aning om vad man behöver... när man började med datorer var ju 40 mb en värstinghårddisk, om den ens hade hårddisk.
vid första pc:n hade jag 850 mb... har en extern hårddisk nu på 1TB och den räcker ju väldigt långt... men jag gissar på 2-4 tb, men att köpa 2st 3TB diskar och köra raid0 dvs spegling (elelr var det raid1 ?:confused: ) tycker jag känns vettigt... då har man ju en backup på bilder och även musik, vilket skulle kännas skönt
På ds214 kan du köra plex, men inte på 215. Se kompatibiltetslistan: https://docs.google.com/a/plexapp.c...LPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/edit?pli=1#gid=314388488
Sen använder du din apple-tv och airplayar från plex-appen på iphone/ipad för att styra uppspelningen. Se annars granntråden om plexconnect. http://www.byggahus.se/forum/teknik/253158-apple-tv-2-backa-uppdatering.html

Angående RAID så var jag i samma tankebanor som du, men bestämde mig för att det blev onödigt knöligt och "overkilll" i min hemmamiljö. Så länge det funkar är det nog bra, men syftet med RAID är ju framför allt att maximera upptid, att snabbt komma tillbaka online utan dataförlust. Eftersom jag inte pysslat med RAID speciellt mycket skulle det säkert ändå mest krångla den dagen jag faktiskt får ett haveri.
För familjebilderna spelar det oftast mindre roll med upptiden och man fyller inte på så ofta med nya data. Jag har en vanlig disk i min NAS där jag har mina filer och kopplar in extern disk med "jämna mellanrum" för säkerhetskopiering som jag har på annan gömd plats i huset. Sen har jag en gammal disk sittandes i NASen som också får agera backupdisk emellanåt.
Dessutom har jag sparat allt viktigt på amazon glacier.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Jag snackar om play versionen med inbyggd media player
 
hej igen!

igår tog jag mig en raid :)cool: ) runt teknikbutikerna för att se vad dem rekommenderade,

först ut var kjell & co. de hade synology 214 samt WD my cloud. om jag ville ha spegling så var det ds214 som gällde.
säljaren sa att det inte var några problem alls att spela upp via appletvn, men jag förstod inte riktigt hur det skulle gå till.... han själv körde via en billig blurayspelare tydligen...

sedan gick jag på mediamarkt... där vare bara massa dunkadunka så man inte hörde vad man tänkte ens, efter att inte ha fått tag i nån säljare som kunde hjälpa mig inom på typ 10 minuter gav jag upp och gick ut.

sedan vart det elgigantens tur, fick tag i en kille som hjälpte mig, han verkade duktig, hade läst nätverksteknik eller nå i 3 år berättade han.... han rekommenderade readynas först, men sen när jag frågade om de hade synologys sa han nej tyvärr, vi säljer inte dem men de är bäst på nasar. så det verkade ärligt. iaf och inget säljtrick :)

men enligt han kunde jag troligen streama direkt från synologyn till min smart tv, lite beroende på modell, men till min osmarta tv var det smidigast att köpa en chromecast-sticka, eftersom det inte gick att spela upp via apple tv...

de säger emot varandra lite... men jag tror inte jag blir missnöjd om jag köper synologys ds 214 eller vad tror ni?

MVH
 
fredrik.johansson skrev:
På ds214 kan du köra plex, men inte på 215. Se kompatibiltetslistan: [länk]
Sen använder du din apple-tv och airplayar från plex-appen på iphone/ipad för att styra uppspelningen. Se annars granntråden om plexconnect. [länk]

Angående RAID så var jag i samma tankebanor som du, men bestämde mig för att det blev onödigt knöligt och "overkilll" i min hemmamiljö. Så länge det funkar är det nog bra, men syftet med RAID är ju framför allt att maximera upptid, att snabbt komma tillbaka online utan dataförlust. Eftersom jag inte pysslat med RAID speciellt mycket skulle det säkert ändå mest krångla den dagen jag faktiskt får ett haveri.
För familjebilderna spelar det oftast mindre roll med upptiden och man fyller inte på så ofta med nya data. Jag har en vanlig disk i min NAS där jag har mina filer och kopplar in extern disk med "jämna mellanrum" för säkerhetskopiering som jag har på annan gömd plats i huset. Sen har jag en gammal disk sittandes i NASen som också får agera backupdisk emellanåt.
Dessutom har jag sparat allt viktigt på amazon glacier.
jag kan inte hitta ds215 i den där kompatibilitetslistan... :/

då borde 214 vara fördelaktigt alltså?
 
klickade nyss hem en synology ds214SE samt 2 st 3TB WD red...

hoppas den kommer fungera bra för mig... (y)
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
thestrut skrev:
klickade nyss hem en synology ds214SE samt 2 st 3TB WD red...

hoppas den kommer fungera bra för mig... (y)
Bra val av diskar också! WD Red tuffar på fint här och har gjort så länge. Perfekt NAS-disk.
 
råkade klicka hem "paketet" hos netonnet för 3990:- hade jag köpt prylarna separat hos dem hade det kostat 3970:- hmm nu måste jag kanske justera ordern :D
 
erik5678 skrev:
Bra val av diskar också! WD Red tuffar på fint här och har gjort så länge. Perfekt NAS-disk.
Samma här, WD 3TD Red x 4 som tuffar på utan problem. Synd bara att de har gått upp i pris pga krontappet mot USD. Jag gav 1049 kr/st, nu verkar de ligga på runt 1300kr/st
 
nu har nasen stått och snurrat ett tag, har lyckats få till så jag kan ladda ner musik + film till den..
jag får även apparna att fungera bra.

jag har även lyckats aktivera quickconnect så jag nu även kommer in i nasen när jag sitter på jobbet tex. (y)

men hur gör jag för att få ds audio (musikappen) att fungera nu när jag är på jobbet, så jag kan streama musik från nasen..... jag får inte till det!!:|
 
Loggar du in med Quickconnect i appen?

Har du aktiverat DS Audio i Nasen och lagt upp portar så din router släpper igenom trafiken?
 
En NAS kopplad till routern med 2 st 3 eller 4 Gb diskar samt en mini-PC typ ASUS EEEBox kopplad med HDMI till tv:n och med Kodi (före detta XBMC) installerat är optimalt, så har vi på 2 platser hemma.
Då kan man använda PC:n till en massa annat på tv:n, typ Netflix, Youtube, spela spel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.