Kan man gjuta epscement direkt på cellplastskivor?
Har hört talas om att det går men kan inte hitta var jag läst det.
Någon som vet?
 
Har för mig att tillverkarna avråder från det (förmodligen för att få sälja mer)
 
Du kan använda cellplastskivor som sparkroppar om du ska gjuta ett tjockare lager EPSCement men då omsluter du cellplasten om nu det gör så stor skillnad
 
myrstack skrev:
Du kan använda cellplastskivor som sparkroppar om du ska gjuta ett tjockare lager EPSCement men då omsluter du cellplasten om nu det gör så stor skillnad
Jag vet inte riktigt vad en sparkropp är men jag hade tänkt att gjuta ett golv med :
singel som avjämning,cellplast,eps-cement ,flytspackel.
Det jag inte förstår är varför man inte kan gjuta med eps-cement på cellplast när det funkar med betong?
 
Sparkropp är epsbitar du har i för att behöva mindre EPSCement. Alla konstruktionsritningar jag har sett har dock i princip sett ut så att mot det dränerande lagret har du en fiberduk (plast i vissa fall), sedan lite EPSCement där du trycker ner sparkroppar och sedan fyller du upp till färdig nivå med ytterligare EPSCement. Kolla tillverkarnas hemsidor så ser du vad de tycker är okay lösningar
 
Ska inte vara några problem. Det isolerar bätte och du slipper använda massor av EPS. Jag fick rådet att limma cellplastskivorna mot golvet innan EPS hälldes över det hela..
 
myrstack skrev:
Sparkropp är epsbitar du har i för att behöva mindre EPSCement. Alla konstruktionsritningar jag har sett har dock i princip sett ut så att mot det dränerande lagret har du en fiberduk (plast i vissa fall), sedan lite EPSCement där du trycker ner sparkroppar och sedan fyller du upp till färdig nivå med ytterligare EPSCement. Kolla tillverkarnas hemsidor så ser du vad de tycker är okay lösningar
Tack för förklaringen, jag tycker det verkar svårt att hitta dessa konstruktionsritningarna hos tillverkarna.
Antingen så gjuts det direkt på fylle eller på betong på alla jag sett.
Vad är det annars som kan hända, fäster inte Eps-cementen på cellplasten eller blir det för mjukt?
Fattar faktiskt inte...:confused:
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
cubix skrev:
Ska inte vara några problem. Det isolerar bätte och du slipper använda massor av EPS. Jag fick rådet att limma cellplastskivorna mot golvet innan EPS hälldes över det hela..
Vad ska man limma med när man har singel i botten?
(Hittade inte citera flera...)
 
Bruk skrev:
Tack för förklaringen, jag tycker det verkar svårt att hitta dessa konstruktionsritningarna hos tillverkarna.
Antingen så gjuts det direkt på fylle eller på betong på alla jag sett.
Vad är det annars som kan hända, fäster inte Eps-cementen på cellplasten eller blir det för mjukt?
Fattar faktiskt inte...:confused:
Fagerdalas beskrivning kanske kan vara något för dig

http://www.fagerdalaepssystem.se/Upload/Fagerdala/PDF/Hogfyllande_installationsgolv.pdf
 
myrstack skrev:
Fagerdalas beskrivning kanske kan vara något för dig

[länk]
Tackar så mycket. Då känns det lite klarare. Bara köra på nu.
 
Fick du några problem med att gjuta EPS direkt på cellplasten?
Hur tjockscellplast lager la du EPS gjutning på?
 
Jag gjorde så, la även en termometer mellan cellplast och eps och den gick upp till 60-70° minns inte exakt.
Då hade jag en omgivande temp på kanske 10-15°
Anledningen till att man inte ska är den höga temperaturen som gör att cellplasten kan slå sig och du får bom, vilket gör att golvet kanske spricker i ett senare tillfälle..

Skulle tro att det står i min tråd badrum och lägenhetsbygge, 10-15 sidor från slutet
 
  • Gilla
Slimjim666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.