Funderar på att skaffa en apple tv 2 för att kunna titta på SVT play osv samt kunna titta på min nas disk via xbmc. Använda Itunes finns inte på någon skala överhuvudtaget. Problemet är att de jag kan få tag i är uppdaterade med senaste operativsystemen och då funkar inte hacken. Går det att backa Apple Tv 2or till tidigare operativsystem eller är man utlämnad till svindyra hackade på Tradera ?
 
Det skall nog funka att nedgradera ändå. Sålde kontorets uppdaterade demo-enheter för några månader sedan och de gick att hacka utan problem enligt köparen. Håller inte själv på med sådant utan kör rubbet genom iTunes istället.
 
J
Jag skulle nog avråda från att skaffa en Apple tv2 eftersom KODI.org from denna månaden slutat att stödja XBMC/KODI. Det finns helt enkelt inget minne kvar i den för de senaste uppdateringarna. Visst kan du köpa en, men räkna med att alla add-ons kommer sluta fungera inom kort då de hela tiden hänger med nya versioner.

Läs denna tråd för lite tips:
http://www.byggahus.se/forum/teknik/251058-grym-dlna-streamer.html
 
Tack för länk Johan, vad innebär dns hacket och på vilken enhet gör man det ? Är beredd att göra vad som helst bara jag slipper Itunesskiten men ändå kunna airplaya ipaden.
 
slaskman skrev:
Tack för länk Johan, vad innebär dns hacket och på vilken enhet gör man det ? Är beredd att göra vad som helst bara jag slipper Itunesskiten men ändå kunna airplaya ipaden.
Tror johan syftar på plexconnect, en mjukvara du kör tillsammans med plex media server på din nas. Plexconnect lurar (via ett DNS-hack) trailerappen i appletv att ansluta till din plexserver istället för Apples trailerserver.
SVT play finns ju redan som app i appletvn, men går ju också att airplaya.
Plex för ios kan ju också användas om du kan köra plexservern på din nas.
 
Plexconnect "borde" gå att installera på en UNIX-baserad NAS. Lämpligtvis låter man då NAS:en vara DNS-server åt det lokala nätverket. Sätt DHCP-servern (typ routern/brandväggen) att dela ut NAS:en IP som DNS för alla enheter.
 
Har du en ipad/iphone så är det inte nödvändigt att köra med plexconnect, eftersom det är lite pyssel att få igång det. Ladda ner plexappen och "airplaya" över bilden till Apple TV istället. Du kan använda iphone till annat under tiden, så enda nackdelen är att du måste ha den tillgänglig när du ska starta uppspelning.
Kan du köra plex på din NAS eller om du har en annan dator som är ändå är igång så kan du köra det där istället.
 
J
Plex i all ära det är ju jättebra, men du måste nog bestämma dig vad det är du vill göra. Det är onödigt att först köpa någonting som inte löser ens problem, och istället behöva fler prylar i onödan. Vill du bara streama film och SVTplay så kan du ju satsa på en Raspberry pi2 eller valfri Android eller Windows mediaspelare. Airplay funkar på dom med via ex kodi eller dedikerad Airplay-app.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.