Har i något år nu funderat på att göra en takspott av kopparrör. Har hittat en VVS butik som säljer 5 meters kopparrör i ett stycke och tänkte kolla med er experter om det finns någon elektrisk begränsning av något dess slag i hur många lamphållare jag kan koppla till ett lamputtag utan att blanda in transformatorer etc.
 
tommib
Ja, det finns det. Om jag minns rätt så klarar en vanlig lamppropp 6A, dvs du kan koppla in en totaleffekt på 1380 W (resistiv). Sannolikt är det inte bra att ligga på marginalen effektmässigt. Tänk på att du måste vara mycket noggrann med att jorda hela armaturen eftersom du gör den av koppar. Detta är inte något lättsinnigt projekt så du måste verkligen veta vad du gör om du ska ge dig på detta (i all välmening).

Av intresse, vad ska du bygga egentligen som gör att du vill ha 5m kopparrör?
 
Här är en exempelbild, hur många 35 w lampor motsvarar 1380? Jag planerar att låta en elektriker besiktiga armaturen efteråt. 10 lamphållare tänkte jag sätta på röret och koppla in i lamputtaget.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1380w / 35 w = drygt 39 lampor :)
 
1380/35=49

Edit: Tvåa på den.
 
Gävle - Skåne = 1-0 :cool:
 
  • Gilla
Lexington och 2 till
  • Laddar…
tommib
Hmm... Hur tänkte du fästa lamphållarna? Det kan vara ganska svårt att få till beroende på vad du har för lamphållare. Om du ska göra detta bör du nog blanda in en elektriker redan i planeringen, annars kan det hända att man behöver skruva på massa extra jordledare mellan olika metalldelar (inte snyggt). Det är en kul idé men kan vara ganska svårt att genomföra, det beror lite på vad du har för erfarenhet sen tidigare.
 
Och håll dig till 12 volt så försvinner personfaran och allt blir mycket lättare.
 
  • Gilla
erik5678
  • Laddar…
Varför inte LED?
 
Kolla i så fall totala strömmen (både vid 12V och LED) så att du kan få in en vettig kabel i röret du valt. 12V, 35W och 9 armaturer ger 27A, så det krävs ganska grov kabel för att inte spänningsfallet skall bli för stort. (Kylningen gissar jag vi klarar i ett kopparrör, men skadar inte att kolla).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.