Hej!

Vi börjar sakta men säkert få upp vårat ikeakök! Dock har det uppkommit två frågetecken för oss noviser. Det första är angående diskmaskinen. Vi har tänkt att ha en helintegrerad 45 cm diskmaskin till vänster om hon. Golvet har klinker sedan tidigare men inte under där bänkskåpen står. Vi har flytspacklat lite för att jämna till, men golvet där under är inte lika högt som resten av golvet i köket.

Hur gör vi med diskmaskinen? Kan vi ställa den direkt på "betongen" eller måste vi ha någon form av golv där ändå? Räcker det med att lägga under plastskyddet så vattnet rinner fram? Och hur oroliga ska vi egentligen vara för att det eventuellt börjar läcka vatten?

Fundering nummer två är angående bänkskivan, ikeas numerär ek. Själva köket är cirka 3,5 meter på längden, se bilden jag bifogade. Var sätter vi skarven för att det ska bli snyggt? Jag funderade på att göra skarven precis till höger om hällen, så att hällen "täcker" skarven delvis. Kan jag göra så eller är det dumt? Vi vill ha så mycket "ren" arbetsyta som möjligt mellan häll och hon för bak m.m.

Tips mottages tacksamt! :)
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm, att skarva trä-bänkskivor på tvären (förlänga, kortsida mot kortsida) blir nästan aldrig bra alls.
Försök istället att få tag i en längre skiva på annat håll så slipper du alla skarvar totalt.
Kommer garanterat bli dyrare (i synnerhet om du vill behålla tjockleken från Numerär) men å andra sidan kommer skarven störa er så länge ni bor i huset.

OM du ändå måste skarva, sätt skarven där ni arbetar absolut minst. Alltså där själva skarven blir minst utsatt för väta, smulor etc.
Vid hällen är därmed nästan utselutet, inte bara pga utsattheten men även stabilitetsförlusten det innebär att sätta hällen mitt i en skarv. Det fungerar med stenskivor, men de rör sig aldrig likt trä samt är lika tåliga överallt så spelreglerna är därmed helt annorlunda.
 

Mm, jo, det blir ju inte direkt tiptop. Dock har vi redan köpt två stycken bänskskivor, så en skarv blir det. Men med den vanliga turen så var den långa skivan sprucken i en sidan så vi sågade till den lite (16cm). Så skarven blir cirka 15 cm till höger om hällen. Då får vi fortfarande plats som vi vill ha samt att skarven försvinner bort från hällen lite.

Hur gör man för att få skarven så snygg som möjligt? Är väl kanske inte jättesnyggt att peta in massa silikon där? Men är den färglös kanske det inte syns så värst?
 
tobias_m skrev:
Mm, jo, det blir ju inte direkt tiptop. Dock har vi redan köpt två stycken bänskskivor, så en skarv blir det. Men med den vanliga turen så var den långa skivan sprucken i en sidan så vi sågade till den lite (16cm). Så skarven blir cirka 15 cm till höger om hällen. Då får vi fortfarande plats som vi vill ha samt att skarven försvinner bort från hällen lite.

Hur gör man för att få skarven så snygg som möjligt? Är väl kanske inte jättesnyggt att peta in massa silikon där? Men är den färglös kanske det inte syns så värst?
gör så gott ni kan med limm mellan bänkskivorna och beslag på undersidan.

men limma för guds skull inte fast bänkskivorna i underskåpen utan fäst dem med vinkeljärn. och öppna ett månadsspar till en bänkskiva.

om en fyra, fem månader vet du hur skarven fungerar, om ni ska upprätthålla månadssparandet eller använda det till extra semesterpengar.

kan du inte cementera under diskmaskinen ?? jag tror att just en sån apparat gärna vill stå stabilt så maskinens sidor inte hamnar snett, i press eller nåt och det börjar läcka.
 
Du kan beställa måttanpassade skivor på IKEA.. Kolla på deras fyndavdelningar.. De gjorde jag.. Hittade våra bänkskivor där.. De var nån som betalt o sen avbeställt för sent... Fick de till ca 50 % av priset...
 
Angående bänkskivorna så får det blir skarv tills vi ev. köper en lång :)

Angående diskmaskinen så _är_ det som sagt flytspacklat så den kommer att stå stabilt och fint. Funderingen var om man måste skydda betongen/spacklet på något vis, t.ex. med golv. Iom att det inte är ett golv så står ju maskinen lite lägre än övriga golvet (höjden av en klinkerplatta). Och då var jag orolig att vattnet kanske inte rinner framåt vid ev. läckage.

Men jag funderar på att kanske lägga under några klinkerplattor så att den kommer upp lite iaf...
 
C
Japp, försäkringsbolagen kräver normalt att läckage från diskmaskinen (samt numera även vatten/avloppsinstallationen i underskåpet) skall gå att upptäcka innan det kan orsaka någon skada. Dvs underlaget skall vara vattentätt och ordnat så att vattnet rinner framåt, alternativt till golvbrunn.
 
Som redan har nämnts ovan, fräs ur under skivan för skarvbeslag.
Om möjligt, komplettera även skarven med ett par kex (Lameller) för att förhindra rörelse på "höjden".
Tveka inte vad gäller lim, det nästan måste du ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.