Hej, behöver låna er tankekraft då min tydligen inte räcker till idag.

Jag har en långsmal friggebod (2,x6m) med kortsidorna mot norr/söder. Frågan är på vilken av väggarna den låga inluft-ventilen respektive den högt placerade utluft-ventilen ska sitta för att få bäst självdrag? Högt på norrsidan och lågt på södersidan – tänker jag rätt då, eller är det bättre tvärs om?

Tack på förhand!
 
Borde inte göra någon skillnad, luften stiger på den varma sidan oavsett var gallerna sitter, det viktiga är att det är två galler, ett högt och ett lågt
 
Har en gäststuga på lite drygt 15m2 med ryggåstak och frånluft på gavelvägg uppe i nock, tilluft finns via ventil på i princip motstående vägg.
Tyvärr kan man nog konstatera att självdrag är inget som fungerar så bra med väggventil.
Ska man få bra självdrag med väggventil behöver du ha stugan i blåsigt läge och tilluft som trycker in luft.
Annars gäller frånluftskanal upp genom taket alternativt frånluft med fläkt som alltid snurrar..
Funderar själv på att komplettera med fläkt som kan gå på låga varv, dvs tyst, då vi har shingeltak och inte vill börja krångla med det
 
Tack för era inspel!

AndersS, ja du har nog en poäng där – det funkar sällan så bra som det borde. Ska ta en funderare kring det där med att ha frånluften i taket istället, det blir onekligen lite mer jobb att få till det än att bara smälla upp en ventil på väggen, men det kanske det är värt.
 
Sätt en solluftvärmare (typ Solarventi eller liknande fabrikat eller gör en egen) på södersidan och ha frånluftsventilen i nock på norrsidan. Jag har detta på en stuga (c:a 3,5 x 4 m) och det funkar fint.
 
Jo, solarventi fungerar bra för allmän ventilering och i vårt fall har vi det på huvudbyggnaden.
Tyvärr fungerar inte den lösningen så bra på t.ex. en gäststuga när den används. När ventilationen behövs som bäst är när man har gäster som övernattar och då står den stilla, det är bl.a. av den anledningen jag funderar på en "tyst" på lågvarv.
TS har inte angivit vad friggeboden ska användas till.
 
Det kanske går att "tjuvkoppla" sig in till fläkten via någon diodbrygga, så att den går att köra lite snällt även på natten ?

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
God ide, men den fläkten vi har i vår Solarventi är tyvärr inte av de tystare ;) om man jämför med en nyare badrumsfläkt som går på lågvarv. Men vår Solarventi måste vara 5-10 år så det har kanske uppgraderats till tystare varianter.
 
Jag skrev "xV" just för att markera att man nog måste testa vid vilken spänning, som fläkten fungerar med lagom luftmängd och med godkänd ljudnivå. Full fart går ju inte ljudmässigt.
 
Friggeboden ska primärt användas som förråd/förvaring, så att det låter lite gör inget.

En solfläkt hade säkert varit en bra lösning, men det är 3000 pix jag gärna lägger på annat just nu :) Får bli när det dags att uppdatera till Frigga v1.5.

Men en fläkt av badrumstyp skulle kanske kan funka, de går ju att få tag på rätt billigt. Eller så börjar jag helt enkelt med bara ventiler nu i sommar och ser hur det funkar.
 
  • Gilla
Grunnmo och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.