På beskrivningen i tråden så låter det som sagt som det är en källare, inte en våning.

Men då är frågan om husets höjd stämmer med detaljplanen.
 
Den källarebestämmelsen är äldre än så.
 
Det vore till hjälp om TS tydligt redovisade turordningen i processen och vad som är fel enligt TS
 
KnockOnWood skrev:
Källare
Begreppet källare är inte definierat i PBF. I 1 kap 4 § är det beskrivet när
en källare ska anses vara en våning. Det står att en källare ska anses vara
en våning endast om golvets ovansida i våningen närmast ovanför
källaren ligger mer än 1,5 meter över markens medelnivå invid
byggnaden.
Jag citerar mig själv :surprised:

Med lite räknande, och om man antar att mellanbjälklaget är 0,2 meter och takhöjden i källaren är 2,3 meter, så hamnar källargolvet som högst 1,0 meter under markytan.
Är golvet högre är det alltså våning ett, är det lägre så är det en regelrätt källare.
 
Det som kommunen räknar i detta fall är källare är nu 2.60 i takhöjd. Enligt vår ritning som vi tagit del av är tillbyggnad och då är det 2.10 i gamla källaren o nya tillbyggnaden 2.40. Stora fönster på en sida. Byggnadsinspektören sa på plats till byggherren ville inte ta bort gamla platta och det var ok att göra ny platta på den 40-50 cm redan där samt att byggherren har höjt själv 40 cm. Inget av detta ligger under jord utan måste fyllas upp. Finns inget marklov o inget m på ritningar som vi tagit del av. Det betyder att det måste fyllas upp rätt mkt, mer än 50 cm. Här har man ej tänkt på nån tillgänglighet IOM det är nyproduktion. För att komma till entrén är det ca 20-25 steg o på ritning 4 steg. Svaret på det kan man efterkonstruera efteråt säger kommunen gnm att göra en spiralgång. Det betyder 46 m gång om man ska komma in? Vi vill påstå att dem efterkonstruera så gott man kan efter bygget och inte tvärtom. Vad säger ni om't ?
Va det rätt som kommunen sa att dem inte behöver lämna till länsstyrelsen? Vi har ju godkänt den ritning vi fått, dvs tillbyggnad och sen bygger nåt annat, så det är klart då att dessa veckor gått ut.
 
Kontakta själv länsstyrelsen ang ärendet. Jag tror att du skAll focusera på lovärendet och släppa tillgänglighetsbiten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.