Vi har en tvåplansvilla med betongkrypgrund och vind. Vi har bra miljö( eller hur man uttrycker det) i grunden. Den har små luftintag, det är torrt där nere och så. På vinden har vi mikrobiell påväxt, stråk med svarta prickar. Vi vet att huset är tätt, och att det kan påverka påväxten på vinden. Eftersom vi nyligen mätt upp radonet till ett medel på 260, bestämde vi att ta hem en firma för att ge förslag på hur man kan förbättra innemiljön i det stora hela.

Efter besöket känner vi oss lite snopna. Personen som kom tog 3000 kr för en timmes koll. Han kändes mer som en försäljare än en hantverkare om jag ska vara ärlig. Jag efterfrågade hans utbildning men han sa att han inte hade den formella utbildningen men däremot erfarenheten....?!?! Vi hade hoppats på att få en genomgång av olika åtgärdsförslag. Han gick runt ett tag i huset. Kollade vinden och mätte upp en fuktighet i träet i undertaket på mellan 13-19%. Påväxten var illa sa han, han föreslog en mögelsanering och trygghetsvakten vind med fläktar. Pris säkert 30 000 -40 000. När jag påtalade att en annan besiktning visat att påväxten var liten ändrade han sig och sa att sprayning med mögelmedel kunde vi "vänta med".

I grunden sa han att 70 beq av radonet kommer från blåbetong och resten från mark. Det fanns en viss fuktighet i betongen men den var inte så alarmerande vad jag förstod. Det enda han ville "sätta sitt namn på" var en åtgärd i form av inplastning av marken i kombination av trygghetsvakten Pro x, som jag förstod är en kraftig "fläkt" anpassad för grunder med svåra fuktproblem.

Prisförslag har vi inte fått, men som han bredde på lät det som att det blir minst 70-100 papp. Vi tycker att problemen vart och ett är så små att det verkar orimligt. Vi vill inte göra mer än nödvändigt.... Om den här typen av företag tar 3000 kr för att bara skicka ut en person blir det ju dyrt att höra med flera också. Nån kunnig som kan råda?
 
när jag hade en äldre herre här i mitt hus som gick igenom alla vägar med olika makapärer och mätte gammastrålning och radon så tror jag att jag betalade 5000kr för det.

Han hade 5 st olika instrument med sig. och vi gick i genom alla vägar i huset och golv.

Han kunde se hur stor andel alunskiffer där var i lättbetongen genom att läsa av hur mycket gammastrålning vägen sände ut. där efter kunde han säga om det kom ifrån marken eller vägarna.

I huvud sak för att bli av med radon problem är det ventilation som hjälper.

260 är inget mega högt värde i heller.
 
Är det bara jag som spontant gissar att det var Anticimex du anlitade Jolilu? För deras "besiktningsmän" ser jag mer som rena försäljare av luftavfuktningsaggregat...

Grodgatan
 
Det var Independia vi träffade, men de jobbar väl på samma sätt som Anticimex tror jag....
 
O
Låter som det hela andas lite konstigt ;)
Är du orolig kolla med oss här på forumet för lite idéer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.