a respektive A kanske? Jag tycker som du att 3 x 25 A == 75 A.
 
Hur gör man med uppdelningen från 4 till 5 ledare i nya nät numera? Jag såg ett område som håller på att byggas om från blanktråd på stolpe till nergrävd el. Där förvånades jag över att se 4g16-kablar till husen. Jag antar att detta var aluminium, men det tänkte jag inte på att kolla då. Är det inte lite konstigt att de inte lägger femledare till husen även om de tänker driva det som fyrledare?

Och, för att knyta an till tråden utan att kapa för mycket: Hur gör de med skyddsjord i nordamerika? Det måste ju vara lockande att dela upp redan vid trafon om de nu sitter någorlunda tätt?
 
Jonas L 84 skrev:
Och, för att knyta an till tråden utan att kapa för mycket: Hur gör de med skyddsjord i nordamerika? Det måste ju vara lockande att dela upp redan vid trafon om de nu sitter någorlunda tätt?
Här är jag faktiskt lite osäker på förfarandet. Jag vet att man ofta har gemensam skyddsjord och driftnolla i centralerna (inte ens alla nya centraler har separata jord- och nollplintar...) eftersom man ofta inte har jordfelsbrytare i centralen (de uttag som är jordfelsbrytarskyddade har ofta jordfelsbrytaren inbyggd direkt i uttaget).

Jag TROR att det är vanligt att man har ett lokalt jordtag vid huset bestående av ett par kopparspett som går ner i marken. Jag undrar om det inte till och med är så att dessa jordar nolluttaget på transformatorn - dvs att nolledaren som i kabeln mellan transformatorn och huset snarare jordar transformatorn än tvärtom och att det inte sitter något jordspett vid själva trafon. Nu är jag dock ute på djupt vatten känner jag och det förekommer säkerligen många olika varianter här.
 
Jordfelsbrytaren får ett väldigt gott ryckte när den placeras i närheten av uttagen eftersom den pekar ut felaktiga apparater direkt. Detta utan att störa husets övriga elmatning.
 
Tobbe_3 skrev:
Vad är det som inte stämmer i mitt resonemang.?
När jag räknar så får jag max effektuttag på 75A 230V enfas 17,250kW. Med 3x25A trefas så får jag istället 17,320kW. Räknar jag fel?
 
Om du använder roten ur 3 eller 1,73 får naturligtvis betydelse.. Sedan är huvudspänningen och fasspänningen avrundningar.
 
Ja! 230 gångrat med Sqr(3) är inte exakt 400. Ta 230*Sqr(3)*25*Sqr(3) så blir det samma. Första 230*Sqr(3) är alltså huvudspänningen 398.371 (och så vidare) Volt.
 
Precis, det blir 17320 VA även för 230 V om man räknar på 400/SQRT(3) (för då blir det 230,9 V).
 
Aha, där ser man. Man lär sig något varje dag. Jag orkar inte (åter)bekanta mig med den bakomliggande fysiken, men det är alltså så att det måste bli samma effekt av rent fysikaliska orsaker?
 
I princip ja.

Med 3-fasen så har du tre stycken parallella 230 V 25 A (om du ser den som Y-kopplad).
 
Nerre skrev:
I princip ja.

Med 3-fasen så har du tre stycken parallella 230 V 25 A (om du ser den som Y-kopplad).
Jag köper det och lovar och svär att repetera min trefaslära... :(
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.