Hej!

Behöver lite råd för att det ska bli rätt.

Jag hat byggt en liten sadelkammare på 2x2 meter som jag håller på att isolera. Utgångspunkten är ett skärmtak som är fäst mot stallväggen. Nu har jag börjat isolera och det är dags för taket. Taket har bara takstolar från stallväggen och ut till motstående vägg så att det blir öppet ända upp till yttertaket. Det blir alltså snedtak invändigt.

Det jag nu funderar på är hur jag ska få det rätt med isolering där. Taket ser nu ut på följande sätt inifrån räknat:

Takstol/ås 120 mm
byggplast spänd över takåsarna som undertak. (i början tänkt bara som ett droppskydd)
bärläkt
plåttak.

Det jag nu klurar på är om och hur stor luftspalt som behövs mellan isolering och och plasten? Plasten vill ju gärna hänga ner lite mellan takstolarna om än inte så mycket och jag antar att det kan bli kondensproblem om det den tar i isoleringen. Kan nämna att det bara kommer att hållas c:a 10 grader varmt vintertid. På grund av den låga värmen har jag fått tips om att skippa fuktspärren på insidan.

Jag har tänkt att först isolera motsvarande takåsarnas höjd minus luftspalt och sedan sätta ytterligare reglar på tvärs och ett lager isolering till. Men jag vill ju gärna ha så tjockt som möjligt redan första varvet.

Vet inte om detta blev begripligt men ändå.

/Mats
 
Funderar lite på egen hand :) Kan man sätta ribbor ovanpå isoleringen som håller upp plasten?

/Mats
 
Hej Mats! Jag blir lite tveksam till ordningen i ditt tak. Plasten är till för att hålla fukten från isoleringen (och övrig takkonstruktion), så den kommer före isoleringen. Sen kör du luftspalt mellan isoleringen och yttertaket (eller svallen).
 
Hej! Jag misstänker att du menar fuktspärren som vanligen sitter mellan innertak och isolering? Plasten jag talar om här ersätter undertaket eller takrotet för att det inte ska droppa kondensvatten uppifrån. Numera finns ju speciell undertaksduk som ersättning för takrote och tjärpapp.

/Mats
 
Ser att min uppräkning ser lite konstig ut då jag började innifrån. Utifrån blir det så här:

Plåttak
Bärläkt
Ströläkt (kom jag på att jag hade satt ovanpå plasten på varje takstol)
Plast
Takstolar. (isolering mellan takstolarna)
Undertak
Innertak. Blir ett enkelt tak av panelbrädor.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.