U
När vi köpte nuvarande huset så hade Telia öppen fiber nyss haft en kampanj i området. Jag ringde deras kundtjänst som sa att de aldrig hade haft fler än tre kampanjer i samma område. Vi hade givetvis missat den tredje... Dock sa de att det inte var omöjligt med fler kampanjer, det är trots allt ett relativt nybildat företag och det behöver, som fler varit inne på, gå ett tag mellan varje drive.
 
Jag har i begränsad omfattning jobbat med fiber anslutningar och då hos på beställarsidan (alltså de som sen äger fibernätet), dock inte hos telia utan fristående företag. Jag är inte fiberkunnig i övrigt, men jobbar med elnät och det är ofta dom som bygger fibernät också, där av crossover till den sidan. En del arbete är rätt lika mellan dessa två affärsområden helt enkelt.

Till att börja med har jag märk att om en leverantör finns ett område, tex Telia, går vanligtvis inte en annan leverantör in i det området. Det är inga pengar i det. Alltså, de som gräver först är det enda som gäller i fortsättningen. Andra lösningar finns säkert i storstäderna där det är lönt trots detta.

Öppningserbjudanden är vettiga. Med tanke på det jag skrev ovan, så gäller det att vara med från början då inga andra leverantörer kommer att komma 3 år senare och försöka få kunder. Och då de vill ha 10 000 kr mer för en efter anslutning. MEN finns det en historia hos tex Telia att försöka efteransluta efter 18 mån är det juh bra, men är det säkert att de gör det?

Och sist, varför så dyrt att efteransluta? Jo, varje jobb har en etableringskostnad i början av jobbet. Om de gör 15 anslutningar eller 1 kvittar, allt och alla måste dit ändå.

Om sen entreprenören kör och gräver slumpmässigt på olika platser i arbetsområdet är bara dålig planering.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
R
passa på när de är där, ibland kommer de bara en gång och sen får man punga ut med det dubbla om man vill ha nått. Jag hoppade på direkt då man kan ta de på avbetalning, tror jag betalar 350kr i månaden nu i avbetalning så de var bara o köra direkt (y)
 
Vi skrev kontrakt på huset i maj 2014 för inflyttning i september. Upptäckte av en slump på sommaren att det fanns fiber i området och ringde då Telia. Hade missat kampanjen med några veckor... fick prisuppgift på 26900kr, kampanjpriset hade varit 19900kr. Efter lite övertalning från min sida och kontroller med Skanova m fl fick jag till slut kampanjpriset, kändes som ett klipp plötsligt :)
Första varvet kostade Telia öppen fiber 16700kr, tror det var 2012.

Här la de ner rätt mycket jobb fastän det var andra varvet. Tydligen går fibern obruten från mitt hus ända bort till en kopplingstation, kanske 500 meter bort.
 
R
ja jag kan säga som så att i mitt område fick de gräva oerhört mycket då det fanns få fungerade befintliga kanalisationer att dra fiberkabel i. Detta resulterade i ca 100 meter grävning med grävskopa och för hand på tomten så jag är glad att jag inte kontaktade dem i efterhand för då hade de nog blivit mycket dyrare. När de sålde in tjänsten sa de att de var inga problem att dra i befintliga rör men jag betvivlade detta och mycket riktigt fick de gräva upp för i princip varenda hus i området.
 
Redigerat:
  • Gilla
&herr frej
  • Laddar…
Blev motiverad av tråden och kontaktade Telia. Sa att jag vägrade att betala 34500kr som de ville ha, detta dels för att deras kabel har ett servitut i min trädgård och tryckte lite på give and take. De svarade med att de skulle ha en ny kampanj under våren i mitt område.

Så om man vill veta om det blir någon ny kampanj i ett visst område tycks det vara så att Telia har den infon en tid innan i sin dator.

En rolig anekdot är en kompis till migs installation. Telia grävde i hans mark för att ta sig till en fastighet längre bort. De hade tittat fel på kartan. Kompisen stod på sig och sa att om de inte anslöt hans hus gratis så fick de gräva upp allt igen och dra om det. Det blev gratis anslutning för honom.
 
  • Gilla
Anonymiserad 138107 och 2 till
  • Laddar…
R
Steinmeister skrev:
Blev motiverad av tråden och kontaktade Telia. Sa att jag vägrade att betala 34500kr som de ville ha, detta dels för att deras kabel har ett servitut i min trädgård och tryckte lite på give and take. De svarade med att de skulle ha en ny kampanj under våren i mitt område.

Så om man vill veta om det blir någon ny kampanj i ett visst område tycks det vara så att Telia har den infon en tid innan i sin dator.

En rolig anekdot är en kompis till migs installation. Telia grävde i hans mark för att ta sig till en fastighet längre bort. De hade tittat fel på kartan. Kompisen stod på sig och sa att om de inte anslöt hans hus gratis så fick de gräva upp allt igen och dra om det. Det blev gratis anslutning för honom.
hehe
 
R
Sen är väl mitt slutbetyg för hela projektet relativt dåligt. Jag tror det var 4st entreprenörer inblandade i jobbet och dessa pratade inte alltid med varandra. Det var en ren soppa kan jag säga från början till slut. Är glad att det nu är över så länge som de höll på med alla missförstånd mellan alla aktörer osv.

Fick utvärdera projektet i efterhand och gav projektet lägsta betyg. Telia kanske tänker om till nästa gång.
 
Fick fiber förra året och såg fram emot att få bort hängledningarna i villakvarteren (inom Sthlm stad). Men icke, det blev ytterligare en ledning för fibern i befintliga stolpar då de tydligen tyckte det var för dyrt att gräva upp gatan. Snopet...

Men är ändå glad att ha fått fiber och kunna köra minst 100/100 Mbps (i praktiken snabbare) :)
 
Kan bli luftledning ibland, inte bara nackdel lätt att fixa om det går sönder.

Här var de ute och bestämde dragningen i samråd med fastighetsägarna.
Till vår fastighet gör de ett avstick till grannen, som inte varit intresserad. Alltså kommer det att bli lätt att ansluta honom när det blir aktuellt.
Öppen Fiber menade att kopparn är borta inom tio år.
När det blir möjligt att ansluta sig vet man inte. Men det kan bli betydligt billigare.
Regeringen ska utreda framtida strategier för bredband. Kan mycket väl komma direktiv om att alla demokratiskt ska bli anslutna vilket kan påverka finansiering/kostnad.
 
lbgu skrev:
Fast varför skulle det vara så dyrt i efterhand. De har ju antagligen redan dragit ledningar förbi tomten och säkerligen är det förberett så att nya anslutningar kan göras relativt enkelt. Snarare så borde det ju vara billigare i efterhand då alla stora kostnader för anläggandet av fibernätet redan är tagna.

Hur tänker du nu...så det bästa för alla konsumenter är att egentligen vänta och stå över det första tåget och låta installationen ske...och sen hoppa på det andra tåget för då blir det mycket billigare helt plötsligt?

Frågan är ju då varför någon entreprenör skulle installera ett nät överhuvudtaget i ett område om ingen vill vara med på det utan alla väntar till ett senare skede...

Nä, tänk om och tänk rätt.
Självklart skall det vara billigast i första skedet att ansluta sig. Det är då stordriftsfördelarna kan användas. Vill man ansluta sig senare så skall man självklart ta sin del av investeringskostnaden i det nät man kommer att nyttja...plus ett påslag för att man kommer i efterhand. De andra medlemmarna inom nätföreningen har ju drivit och underhållit nätet fram till dess att andra ansluter sig i efterhand. Det skall väl också betalas av den som vill ansluta sig i efterhand. Parasiter som bara vill åka snålskjuts på andra och låta dom betala istället för att dra sitt eget strå till stacken kan vara utan istället.
 
hakan_o skrev:
Hur tänker du nu...så det bästa för alla konsumenter är att egentligen vänta och stå över det första tåget och låta installationen ske...och sen hoppa på det andra tåget för då blir det mycket billigare helt plötsligt?
??? Det är ju så det alltid funkar med ny teknik. De som har bråttom och alltid ska ha det nyaste får oftast betala mycket mer än de med mer modesta behov som kommer in senare. När mobiltelefonin var ny kostade det rätt rejält ifall man ville vara med, ett antal år senare har kostnaden sjunkit rejält. Teknikutvecklingen går alltid framåt. Själv har jag en gång i tiden betalat mer för ett 2,4k modem än vad en hyfsad dator kostar idag.

Så en smart konsument har ofta en hel del att tjäna på att inte ha så bråttom.


hakan_o skrev:
Frågan är ju då varför någon entreprenör skulle installera ett nät överhuvudtaget i ett område om ingen vill vara med på det utan alla väntar till ett senare skede...
De gör väl bedömningen att det finns tillräckligt många som ansluter för att det ska vara lönsamt. Vad jag vet har de ju alltid vissa minimikrav för andelen anslutna hushåll. De har räknar på det och bedömer det lönsamt vid den nivån. Det finns säker massor med exempel på att det inte blivit någon fiber för att inte tillräckligt många gick med.

hakan_o skrev:
Nä, tänk om och tänk rätt.
Självklart skall det vara billigast i första skedet att ansluta sig. Det är då stordriftsfördelarna kan användas. Vill man ansluta sig senare så skall man självklart ta sin del av investeringskostnaden i det nät man kommer att nyttja...plus ett påslag för att man kommer i efterhand. De andra medlemmarna inom nätföreningen har ju drivit och underhållit nätet fram till dess att andra ansluter sig i efterhand. Det skall väl också betalas av den som vill ansluta sig i efterhand. Parasiter som bara vill åka snålskjuts på andra och låta dom betala istället för att dra sitt eget strå till stacken kan vara utan istället.
Fast dessa första måste ju ta alla dyra investeringskostnader. Företaget, t.ex. Telia, skiter ju fullständigt i om de första betalt för mycket för de har ju finansierat hela nätet. Sedan när eventuellt nya vill ansluta så är det ju bara bonus och borde kunna anslutas för vad det kostar att få dit en kabel + att skarva denna kabel. Dessa företag vill ju hela tiden ha nya kunder så jag är rätt övertygad att det kommer att komma erbjudanden för att ansluta till nätet.

Sen tycker jag att det är rätt illa att kalla någon parasit för att man inte går med nu. Det beror antagligen på att man har en fullt fungerande lösning. Om fem år kanske inte denna lösning duger längre och då väljer man antagligen att gå med. Med den teknikutveckling som hela tiden pågår är det ju dumt att välja något innan man verkligen behöver det. Om fem år så kanske det finns en annan lösning som får fibern att verka föråldrad. Ingen vet hur framtiden ser ut.
 
S
lbgu skrev:
Fast varför skulle det vara så dyrt i efterhand. De har ju antagligen redan dragit ledningar förbi tomten och säkerligen är det förberett så att nya anslutningar kan göras relativt enkelt. Snarare så borde det ju vara billigare i efterhand då alla stora kostnader för anläggandet av fibernätet redan är tagna.
Hur tänker du egentligen? Fiberleverantören har gjort en investering i området, vanligtvis är kampanjpriset så lågt att man trots allt går back ändå. Men tar igen det efter 5-10 års månadsavgifter.

Det är dyrare att efteransluta än att ansluta vid erbjudandetillfället pga:

1: Administrationen tar längre tid för den enskilda
2: Blåsutrustning samt svets skall köras fram till en enda person, jämfört med att blåsa och svetsa 10st på samma gata samtidigt.
3: Det ska grävas upp och anslutas din kabel mot stammen i backen. Finns det plats att ansluta din fiber i den stammen är det för att fiberleverantören tagit beslutet att investera i efteranslutningar.


Det är sjukt mycket dyrare att ansluta kunden i efterhand.
 
PO_ skrev:
Till att börja med har jag märk att om en leverantör finns ett område, tex Telia, går vanligtvis inte en annan leverantör in i det området. Det är inga pengar i det. Alltså, de som gräver först är det enda som gäller i fortsättningen. Andra lösningar finns säkert i storstäderna där det är lönt trots detta.
Vi har ingen fiber och fick för några veckor sedan information om att Telia ska börja med öppen fiber här.
För nån vecka sedan gick kommunen ut med att de med ska gräva ner fiber.
Alltså två skilda projekt.

Telia: 19000kr
Kommunen : 15000kr +100kr/ månaden i underhåll

Enligt kommunen kommer det vara billigare tjänster i deras nät då underhållet i Telias nät betalas av tjänsteleverantörerna.

Trodde inte att det skulle grävas två nät, frågan är vad som är bäst.
 
Jag skulle gå på icke privat ägd infrastruktur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.