Jag planerar att bygga en bastu i ett hörn av vår gamla ladugårdsbyggnad. Funderar nu lite på alternativ för golvet.

Utrymmet är varken uppvärmt eller isolerat, utan kommer att stå kallt då man inte bastar.

Där bastun ska hamna är det idag bara grus som golv (har använts som traktorgarage förut).

Jag skulle egentligen vilja ha brädgolv med glipor i så vattnet får rinna ner. Dock behöver man ju se till så vattnet rinner iväg till något bra ställe. Vi har ett dike bara en meter bakom ladugården, så det är dit jag tänker mig att vattnet ska rinna.

Jag kan tänka mig några olika olika alternativ:

1. Gjuta ett golv med lutning mot en golvbrunn med ett rejält rör som leder till diket. Vattnet borde hinna rinna till diket innan det börjar frysa till. Ovanpå det gjutna golvet kunde man då regla upp och göra ett brädgolv.

2. Regla upp ett golv, spångolv, flytspackla och lägg på en plastmatta (som i ett vanligt badrum). Röret leder ner till diket även då.

3. Gräva bort gruset och gräva ett litet dike som rinner ut under väggen och ut i diket bakom. Se till att det är rejäl lutning på marken. Sedan regla upp ett golv ovanpå, brädgolv med glipor så vattnet kan rinna ner.

Alternativ 3 är lite lockande, men vet inte hur det påverkar marken. Kanske det blir sättningar i byggnaden?

Finns det några bättre alternativ? Hade gärna sluppit gjutning med allt vad det innebär.

Edit: Eventuell golvbrunn måste förstås vara av någon modell utan vattenlås..
 
Jag kan rekommendera ett brädgolv med springor om du ska ha vedeldat bastuaggregat. Ska du ha tvättmäjlighet i bastun? Annars så är det minimalt med vatten i en bastu.
 
Jag skulle inte lagt någon form av spon/andra organiska skivor i ett sådant golv. Gammal traktorgarage låter som relativt fuktig plats (gammalt bygg, ingen kapillärbrytande skikt i golv) så det är som att be om trubbel.
Alternativ 3 funkar säkert fint, bara det inte används stora mängder vatten (tjäll på vintern)
Jag hade nog gått för alternativ 1. Grävd bort lite av gruset, lagt inn XPS i botten , plast och stöpt en platta på 10cm. , detta är inte så mycket arbete. Personligen hade jag nog kaklat golvet med billig klinker, lätt att hålla rent. Om man tycker det blir kalt på golvet så kan man laga trall eller använda plasttrall på golvet. Dock brukar inte det vara några problem, golvet värms upp av ugnen såpass at det är OK temp.
MVH
Sakke
 
Betonggolv med lutning fungerar bra. I svärmors gamla bastu var det bara betonggolv och ett hål i sockeln där vattnet kunde rinna ut. Lite kallt blev det på vintern men något lämpligt på fötterna så gick det bra.
 
Skippa golvbrunnen, vatten och fukt torkar ut fort i en bastu om man inte har vattenkrig varje gång!
 
Jonatan: Finns väl inga goda argument för at skippa golvbrunnen när man likaväl bygger nytt golv??? En standard spygatt utan vattenlås kostar maks 200kr og så dra rör till närmaste dike är ingen jobb???
MVH
Sakke
 
Nja, beror på kommunens regler gällande utsläpp av vatten, lite det jag är osäker på om du inte måste ansluta allt till befintligt v/a-system?
 
Detta är ju inte "avlopp" i ordets riktiga betydning. Bara vatten, specielt om man inte tvättar sig i bastun. Hade nog inte ens tänkt att fråga kommunen. Man kan ju stå ute och tvätta sig med tvål utan att det är olagligt.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Det är ju lätt att råka glömma fråga allt såklart �� Golvbrunn kan ju vara risk för att fukt sprider sig i golvbjälklaget också men om du är säker på din sak så går det ju relativt enkelt att intsallera. Vi valde att inte göra det i vår bastu och ångrar oss inte.
 
Källa: Länsstyrelsen i Stockholms.
"Även dagvatten från detaljplanelagda områden samt begravningsplatser är att betrakta som avloppsvatten. För att få bedriva miljöfarlig verksamhet krävs tillstånd eller anmälan. Storleken på avloppsanläggningen avgör om tillstånd eller anmälan krävs."

Vet inte om du bygger i Norge eller Sverige men det är som sagt i Sverige reglerat om du bygger inom planlagd område...
 
Faller knappast under reglementet som du har citerat där. Men javisst ska man följa till punkt och pricka... Som sagt detta handlar om volum som kan mätas i någon få litrar.
I tillägg tror jag at om det inte är inlagt vatten till bygget så räknar man inte detta som "avlopp".
Golvbjälklaget är inte ett problem när man stöper platta på grus och isolation.
Jag bor i Norge, men reglerna här inte direkt mildare. Har tänkt att bygga bastu på stugan snart, där finns inte avloppsnät eller inlagt vatten, så det blir att laga ett litet sandgrop där vatten leds från bastun.
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.