Skall under våren bygga ett trädäck i vår radhusträdgård och har läst på lite om detta men har ett par funderingar. Trädgården ser ungefär ut som sådan: (ursäkta löjliga skissen) Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Dörrarna sitter endast ca 30 cm ovanför marken. Jag vill höja upp trädäcket till denna nivå. Är det smartast att gräva ner plintar osv eller skulle det vara lämpligare att försöka lägga däcket direkt på marken (eller på typ plattor) istället?

2. Jag gissar på att däcket kommer att sträcka sig ca 3m utanför väggen. Vad jag läst bör avståndet mellan plintar inte överstiga 2m. Betyder det att jag behöver 2 rader med plintar utöver bärlina i vägg, fördelat på de 3 meterna?

3. Husfasaden består av horisontella brädor som sträcker sig ända ner till marken. Är det verkligen lämpligt och nödvändigt att montera en bärlina där ( med tanke på fframtida underhåll av fasad osv) eller bör jag satsa på att enbart stödja däcket på plintar?

4. Hur gör jag på den sidan som vetter mot staketet? Där finns ju ingen husfasad att fästa bärlina i. Staketet är nog rättså klent.

Tacksam för synpunkter
 
Det är ju rätt läsligt att husfasaden går ända till marken. Har du ingen sockel?
Plintar är en beprövad metod. Avståndet 2 m är inte heligt och tre meter blir säkert också bra om du har rätt virke under. Du måste då gå upp till 45x195 kanske och det kan svaja en aning mer.
Bärlina är inget måste, en rad plintar är bra också.
Jag skulle gräva bort all vegetation och vid husfasaden gärna ännu mer ock täcka med kapillärbrytande singel.
 
Ett alternativ är att du lägger plattor som du sedan sätter bärlinorna på så slipper du gräva plintar. Men oavsett gräv bort all jord och lägg singel/makadam som Thomas säger, lägg även till markduk under makadamen.

Har du som Thomas säger 45*195 så blir det svajigt men skruvlimma två så klarar du dig. Dock måste ju golvreglarna då 45*195 också för att klara spännvidden på 3 meter. Och om du endast har 30 cm till godo så måste du sätta bärlinor och golvreglar i samma nivå annars hamnar du över dörren.

Har du ingen husfasad på ena sidan? Låter tokigt men isåfall får du ha en plintrad längs huset också.
 
Tack för alla svar

Fasaden går kanske inte precis ända ner, men nästan. Givetvis har alla sidor av huset fasad. Det jag syftade på var att en del av trädäcket vetter mot ett staket och inte mot någon husvägg. Frågan är om jag skall skruva en bärlina i staketet eller enbart stödja däcket på plintar/plattor.

Vad är fördel/nackdelar med plattor istället för plintar. Kanske det är bättre med plattor i mitt fall eftersom inte däcket skall upp så högt?

Om jag inte skruvar någon bärlina i fasaden, hur långt in mot väggen måste då första raden av plintar stå utan att det blir svajigt?
 
Fördelen är att man slipper gräva plinthålen.

Golvreglarna kan gå 50 cm förbi bärlinan om golvreglarna ligger ovanpå men ska du ha reglarna i samma höjd så funkar det ju inte.
 
Såhär ser det ut idag.
Bör jag skruva något i husfasaden eller är det bättre att ordna 2 rader med plintar/plattor? Den ena plintraden 50 cm från väggen och den andra plintraden 2.5m från väggen? Som sagt planen är att trädäcket skall börja vid väggen och sträcka sig 3m ut. Jag vill att det skall ligga i nivå med dörrens underkant så man kan kliva rätt ut.
20150307_195015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snart dags att dra igång detta.
Att lägga plattor verkar ju nästan ännu jobbigare än att gjuta plintar. Arbetet för att lägga plattor är väl enormt? Först bort med mängder av jord och sen dig med tonvis av bärlager?

Om jag bestämmer mig för att gräva och gjuta plintar, hur mycket matjord behöver då tas bort? Vad är anledningen till att jag tar bort matjord? För stabilitet eller för att slippa ogräs?
Och hur mycket makadam behöver läggas då? Det är väl inte för stabilitets skull utan enbart för att slippa ogräs?
Behövs markduk?

Är det lämpligt att helt ta bort min husfasads nedersta två brädor och ersätta dessa med väggmonterad bärlina?

Tacksam för svar

Edit: och som synes så ligger iofs plattor redan delvis under det område där trädäcket skall vara. De andra delarna är nu jord och gräsmatta.
 
Redigerat:
Har jag förstått din ritning rätt tänker du lägga däcket dikt intill grannens staket. Det kan vara lämpligt att avsätta plats för häck mot grannen även om det blir på bekostnad av däckets yta. Grannen kan motsätta sig plank.
 
Dikt an mot skatetet ja. Staketet är 2m högt, stabilt, skyddar bra mot insyn och är lila mycket mitt som grannens. Det finns verkligen ingen plats för en häck i vår lilla trägård :cool:
 
Oavsett om du ska ha plintar eller plattor tycker jag du ska gräva bort matjorden under och grusa.
 
Och om jag har 1meter matjord? Vad är anledningen till att all matjord skall bort?
 
Redigerat:
plan-g skrev:
Är det lämpligt att helt ta bort min husfasads nedersta två brädor och ersätta dessa med väggmonterad bärlina?

Tacksam för svar
Jag är ingen expert, men jag tycker också det är konstigt att man oftast skruvar en bärlina direkt i fasaden, även min.

Panelen är då nästintill omöjlig att underhålla eller byta.

Att kapa panelen och montera ett överbleck

och sedan skruva fast bärlinan under borde väl vara en bättre lösning?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller finns det några nackdelar med att göra så?
 
plan-g skrev:
Och om jag har 1meter matjord? Vad är anledningen till att all matjord skall bort?
Anledningen är att man inte vill att det kommer växter upp igenom springorna. 30 centimeter växer upp ganska fort.
 
Ok. Efter att jag tagit bort matjord så lägger jag då en markduk och ovanpå detta grus. Hur mycket grus ska jag lägga?
Anledningen är väl bara att hindra ogräs från att växa upp och det sköter väl markduken? Räcker det att lägga ca 5cm grus ovanpå markduken? Nån stabilitet ska det ju inte stå för i vart fall.
 
Markdliuken förhindrar inte växtlighet från ditblåsta frön som är huvutskalet för växtlighet.
Gruset kommer att samla på sig frön och sen växer det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.