Sitter det ingen ventil för luftpåfyllning längst ner på nivåröret? Det gjorde det på min gamla hydrofor. Där kan du i så fall fylla på luft med en kompressor.
Luckan behöver du inte öppna. Stäng av strömmen till pumpen. Öppna en kran och därefter bottenventilen och töm ur vattnet. Har du ingen kompressor så töm hydroforen helt, då brukar nivån hamna rätt när stopptrycket uppnås.
 
Men hur mycket ska man trycka i med kompressorn...?
 
I ditt fall med starttryck 1 bar kan du isf fylla knappa 1 bar vid helt tom tank, dvs man fyller strax under starttryck generellt. Och i ditt fall nu när du ändå gör detta första gången kan det vara bra att öppna luckan och rensa ur botten och se hur det står till därinne men som sagt inte nödvändigt. Problemet i ditt fall kan vara att få ut vattnet i botten pga igensättningar men du har tid på dig eftersom du inte behöver vatten från systemet.

Men ordna sen en övergång så du kan fylla luft via avtappningen det är ett perfekt ställe och rensar även där när du fyller. Får du sen ett nytt synglas är det enkelt att fylla luft så att du ligger i nedre delen av röret när trycket ligger i närheten av starttryck.
 
Kanske en dum fråga, men vad menar du för övergång så jag kan koppla på kompressorn? Behövs det inte en ventil också så att det inte går åt andra hållet...?
Skulle du kunna länka till nån bild tro...?
 
Ventil mot hydroforen sitter där redan det är avtappningen, som du ser är det ett streck på den fyrkantiga axeln när den är tvärs som nu är det stängt och längs med öppet. När du lossar den gängade huven-locket är det en vanlig rörgänga där R15 1/2" samma som på många trädgårdslangar osv du får fixa en bit slang med den anslutningen och sen något som passar mot kompressorn beroende på vad du har där tex någon snabbkoppling för luft.

Allt är vanliga standardkomponenter som du säkert lätt hittar på någon järnhandel, Jula, Swedol osv.
 
Tror jag är med nu. Tack :)
 
kulle
När jag tömmer min hydrofor så brukar jag alltid manuellt trycka på bilventilen för att släppa in luft, ibland även hjälpa till med kompressorn. Annars blir det ju ett undertryck och då går det väldigt trögt att få ut vattnet. Så det är rätt bra med en ventil i toppen. Får du problem kan du ju lossa proppen, men sen skall det bli tätt igen när du sätter dit den. Då kan du använda lin+pasta.

Går väl också att fylla på luft på annat ställe som påpekats, så stiger luften och trycker ut vattnet på det sättet.
 
Redigerat:
Sådär. Efter alla era tips så var jag på Biltema på lunchen och skaffade lite rörkopplingar så att jag kunde koppla på kompressorn på dräneringsröret i botten på hydroforen, via en sån luftpåfyllare som man pumpar bildäcken med.

Slog av strömbrytaren till pumpen och öppnade kranen och pumpade in luft med kompressorn tills jag kunde ana i det smutsiga synglaset att vatten nivån var i underkant på glaset. Stängde kranen och fyllde på luft till ca 2 bar.

Tog sedan bort kompressorn igen och pluggade röret och justerade till och frånslag på pressostaten till ca 2 resp 4,3 bar och slog på strömmen till pumpen igen, så att tanken fylldes upp med vatten.

Tror inte jag kom hela vägen upp på synglaset, men vågade inte öka trycket mer då jag inte riktigt kunde se exakt hur hög vattennivån var.

Nu tar det pumpen ca 4,5 minuter att fylla upp vattnet i hydroforen och nå ett tryck på 4,3 bar. Ganska STOR skillnad mot innan, samtidigt som jag har mycket högre tryck i kranen/slangen nu.

Jag tror att trycket sjunkit sakta hela tiden och att man därför vant sig och inte tänkt så mycket på det.

Vad är normalt vattentryck i kranen/trädgårdsslang?

Tack igen för alla tips. Har lärt mej massor som jag aldrig ens funderat över innan :)
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Där har du verkligen gått från klarhet till klarhet, och lyckat resultat också. :)
Det är väl ganska bra nivåer på tryck du har nu, kanske att frånslag kan ligga vid ca: 4 bar pga din pumptyp inte mäktar så mycket mer än 4.5 och det ger lång onödig gångtid på slutet.
 
Good point! Märkte faktiskt att i slutet så rör sej manometern väldigt sakta, så de sista tiondelarna är nog betydligt mer krävande för pumpen än de tidigare :)
 
Vi har ca 3,8-4 bar i det kommunal nätet.
 
O
Tydligen kn trycket i det kommunala vattnet variera beroende på "vattenverket"
Där jag bodde förut så hade stockholm vatten ett generellt lågt tryck för hela området skyllde på att det var gamla rör på sina ställen.

Angående luft i hydroforen, det problemet har jag sluppit på landet, men så tömmer vi hela hydroforen åtminstone en gång om året, när vintern börjar nalkas
 
Svarar i en gammal länk, lyckades du fixa problemet? Har en liknande pump som lagt av över natten...behöver fixas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.