Hej!
Någon som lagt composite som altangolv istället för trall som blir så ful efter några år?

Byggvarusäjaren hade längder på 4 och 6m och min altan är 4,6m bred.Han rekommenderade hela längder men det blir ju mkt spill och priset är ju rätt högt.Blir det bra att skarva
Tacksam för tips och råd både positiva och negativa.
Altangolvet skall bli 22kvm
 
Jag hade själv inte lagt komposit, det blir väldigt varmt på sommaren och ger en plastig känsla. Trall håller sig fint om man drar över det med högtrycken en gång på våren, mitt är nog inne på 10 år nu och är silvrigt och lent.

Har dock sett komposit läggas som vanlig trall men med eget system för fastsättning så visst går det att kapa.
 
Att fråga om komposit som beklädnad av altandäcket kan vara som att svära i kyrkan ;)
Att äkta trädäck är vackrast tänker jag inte argumentera emot. Däremot valde vi komposit efter två större trädäck på tidigare bostäder. Att det "bara" att blåsa av med högtryck till våren stämde i vart fall inte in på våra däck som blev ruggade på ovansidan efter dylika behandlingar. Så var det för oss iaf.
Vi valde som sagt komposit till nuvarande bygge och färgen är beständig efter två säsonger av högtrycksbehandlingar och inga flisor som sticker upp. Vi upplever inte vårt däck speciellt varmt under den varma delen av sommarn men tidigare bostäder hade söderläge och det trädäcket gick inte att gå på när solen legat på 3-4 timmar under dagen.
 
Tillägg så tog jag ett par före och efter bilder på vår altan

Med mossa innan högtrycksspolning
D1384F67-1985-4708-9608-73D90F4E7A28_zpsyrtnsbgz.jpg

Efter högtrycksspolning
3FF13DBD-490D-408F-8EDA-714009185E7D_zps4nf2w4fp.jpg
 
  • Gilla
Dsl
  • Laddar…
Tillägg till mitt första inlägg (nr #3) så är vår nuvarande altan i norrläge och blir aldrig riktigt varm under högsommar men troligtvis blir den lika varm som ett trädäck i söderläge om den legat så men detta är en högst subjektiv bedömning från min sida ;)
 
Anders D skrev:
Att fråga om komposit som beklädnad av altandäcket kan vara som att svära i kyrkan ;)
Att äkta trädäck är vackrast tänker jag inte argumentera emot. Däremot valde vi komposit efter två större trädäck på tidigare bostäder. Att det "bara" att blåsa av med högtryck till våren stämde i vart fall inte in på våra däck som blev ruggade på ovansidan efter dylika behandlingar. Så var det för oss iaf.
Vi valde som sagt komposit till nuvarande bygge och färgen är beständig efter två säsonger av högtrycksbehandlingar och inga flisor som sticker upp. Vi upplever inte vårt däck speciellt varmt under den varma delen av sommarn men tidigare bostäder hade söderläge och det trädäcket gick inte att gå på när solen legat på 3-4 timmar under dagen.
Och vad är det för fabrikat ?
Vi är inne på att ha det runt poolen som vi skall bygga i sommar men det finns ju en mängd olika leverantörer och inte lika många referenser ;-)
 
https://www.nordiskafonster.se/produkter/trakomposittrall
Jag köpte denna grå träådring. Har en granne som byggde altan samma sommar med vanlig tryckt trall, mitt är fortfarande som nytt efter högtrycksspolning på våren, medan min grannes trallgolv är slitet och anfrätt.
 
Vi valde http://scandinavianplank.se
Korrekt behandlade samt leverans till dörren. Observera att jag har inget att göra med denna leverantör men tycker att berömm skall lämnas vid korrekt bemötande :)

Vill tillägga i ärlighetens namn att det tog nog nääästan dubbelt så lång tid att lägga detta däck mht att infästningen är dold. Kan det vara ovanan? :surprised:
 
Hej,

Jag byggde en kompositaltan 2012 i ungefär samma storlek som din. Jag använde hela 4 meterslängder och lade en fris runt om. Både för att dölja "ändträ" och för att slippa skarva.
Jag köpte UPI på Krauta. Ser fortfarande bra ut och är lätt att tvätta av. Jag upplever den inte som varmare än en träaltan.
Den har rört sig en del så skarvarna är inte lika jämna längre, speciellt i längdled.
MVH
 
Vi la vårt löpande för att slippa att skarvarna kom på samma ställe. Spånet från sågningen fångades upp genom att vi la en pressening under kapsågen!
 
Budski skrev:
Hej,

Jag byggde en kompositaltan 2012 i ungefär samma storlek som din. Jag använde hela 4 meterslängder och lade en fris runt om. Både för att dölja "ändträ" och för att slippa skarva.
Jag köpte UPI på Krauta. Ser fortfarande bra ut och är lätt att tvätta av. Jag upplever den inte som varmare än en träaltan.
Den har rört sig en del så skarvarna är inte lika jämna längre, speciellt i längdled.
MVH
Vi funderar ju på UPM Profi från K-Rauta. Det är väl det du menar ?
Priset är "rimligt" och dessutom har de ju 20% rabatt på allt kommande vecka vilket ju är attraktivt.
Vad valde du för färg och vilket läge har du på altanen ?
 
Anders D skrev:
Tillägg så tog jag ett par före och efter bilder på vår altan

Med mossa innan högtrycksspolning

Efter högtrycksspolning
Snyggt!

Jag funderar starkt på samma leverantör till lite småprojekt runt växthuset till sommaren och ett altanprojekt längre fram så det var kul att höra att du är nöjd!


Håller fullständigt med om att ett nylagt trädäck inte går att konkurrera med utseendemässigt. Efter ett par år som också kanske innefattar underhåll/oljning föredrar även jag kompositgolvet utseendemässigt.
 
Än så länge är vi jättenöjda. Jag skulle vilja poängtera vikten av att kortändorna kommer i rätt avstånd. Vi la däcket när det var en c:a 23-25 grader varmt. Vi la allt dikt intill och det blev bra med tanke på hur dom rör sig i längdsled.
Ett ordinärt trädäck som är tryckimpregnerat, visar inte så mycket av hur djur rör sig över däcket men väljer man mörkare färg som vi får man räkna med spår av tassar på däcket. Nu är det inget stort problem för oss för det är bara att ta slangen och spola av men det kanske vore bra att veta vid färgval!
 
Scout skrev:
Vi funderar ju på UPM Profi från K-Rauta. Det är väl det du menar ?
Priset är "rimligt" och dessutom har de ju 20% rabatt på allt kommande vecka vilket ju är attraktivt.
Vad valde du för färg och vilket läge har du på altanen ?
Hej ,
vi valde den grafitgrå. Den ligger i SV. Vi har sol från ca 13.00.
 
Tack !
Då har vi i princip samma läge.
Vi siktar på höstbrunt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.