Ungefär som i rubriken.
Har köpt vårat första hus då jag försöker förstå hur det fungerar.

Vi har en frånluftspanna och ett fläkpaket i grovköket.

När jag eldar som fasen i kaminen och vrider på fläkten i kaminen så värms vardagsrummet måttligt upp.
Alla andra rum är "kalla".
Det är nästan som om systemet kämpar för att hålla nere värmen till mina 18-19c som jag satt på manöverdosan i hallen.
Vid full fart på kaminen i vardagsrummet kan jag gå in i sovrummet och ta handen mot ventilationsdonet och känna att den blåser "sval,kall" luft.. Antagligen mina 18-19c.

Mitt önskemål är att luften den suger in i vardagsrummet värmer upp resterande hus.

jag bifogar en bild på planlösning och ventilationsdon.

Mvh Robert&Therese ventilation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vilka luftdon är frånluft respektive tilluft?
Vilka don tillhör frinluftsvärmepumpen och vilka tillhör fläktpaketet?
Är frånluftsvärmepumpen och fläktpaketet ihopbyggt?

Normalt skulle jag säga följande: donen i köket vid KS/ST kan tas bort, donen i entrén kan tas bort, donet i hallen kan tas bort, donet närmast kaminen bort.

Frånluft: kök, bad/toa, klädkammare/garderob (övrevänstra hörnet) och tvättstuga (saknas?).
Tilluft, sovrum, sovrum, vardagsrum.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Är kaminen insatt samtidigt som frånluftsvärmepannan och är de olika tillufts- och frånluftsventilerna isåfall gjorda för att ta hand om kaminvärmen, alternativt ombyggt i samband med att kaminen installerades?

En efterhandsinstallerad kamin där det inte finns speciella ventiler som tar tillvara värmen från kaminen och för den till VP för att sedan cirkulera ut i huset kommer bara att värma lokalt. Men även om du gör om systemet för att ta tillvara kaminvärmen så kommer den ju inte att värma övriga rum till högre temperatur än de 18-19 du ställt in termostaten på. Vilket ju är bra. Att elda i kaminen ska inte höja tempen i hela huset till 30 grader utan istället spara el.
 
Räkna inte med att ventilationen sprider värmen i någon större omfattning. Det är ganska mycket väggar och dörrar. Det ger inte så goda förutsättningar för värmen att spridas. I vardagsrummet borde det dock bli varmt. Har det ordinarie värmesystemet inomhusgivare och i så fall var sitter den? Om den sitter i vardagsrummet så kommer värmesystemet mycket riktigt att dra ner på värmen när du eldar.

Vad är det för kamin och hur länge eldar du? Om det inte blir varmt ordentligt ens i rummet där den sitter kan det vara en dålig kamin eller att du eldar för små och korta brasor.
 
Ska försöka svara så gott det går.
Börjar med att tacka för nerlagd tid och intresse att svara.

Jag har gått runt och känt på alla donen. (bifogar ny bild)
samt att jag tagit 3 bilder i apparatrummet.
Om värmepumpen och fläktpaketet är ihopbyggt vet jag inte. Kanske går att bedömma av bilderna.
På vinden ligger 50cm lösull så man ser inga kanaler.
Du skrev att don i tvättstuga saknas.
Jag försökte läsa på lite om själva VP enheten. Den tar iaf 25% luft ifrån tvättstugan så det behövdes väl inget don där.(?)

Jag kan tänka mig att kaminen är insatt i efterhand. Då jag skulle byta golv och insåg att kaminen stod på det gamla parkettgolvet. Nu vet inte jag om det behöver betyda att den kom i efterhand..Men så är läget där.


Anna - Jag skulle vilja elda ruggiga dagar/kvällar och min värme från kaminen får gärna spridas mer än mina 18-19c jag ställt manöverdosan på. Dock vill jag ju aldrig att den ska gå under. Vill ha VP i backup så att säga..Att eldar jag i kaminen så mycket värme som jag vill ha så önskar jag att värmen blåses ut i alla rum.
Så som det är nu så kyler ju mitt system ner huset så fort jag eldar genom att blåsa ut mer tryck mer 18-19c.
Vill inte behöva springa och vrida upp termostaten bara för jag eldar i kamin.. känns väldigt fel.

Avemo - Jag räknar inte med att värmen ska sprida sig genom väggar:) Jag vill att värmen sprider sig via mitt befintliga fläktsystem som finns i varje rum.

Jag har inte hittat någon "givare" Bara modulen jag ställer värmen på "bifogar bild".
Min gissning är att tempgivaren sitter i kollektorn från alla insug i huset.

Kaminen är en Handöl Modell 6 med inbyggd fläkt
Länk
http://www.handol.se/pdf/iav_Handol_6.pdf

Jag eldar så det är redigt varmt ur den..Men känns föga nytta när ventilationsdonen sprutar ut 18-19 grader ovanför.

Det går även in 2 vattenrör i fläktpaketet

BILDER

ventilation.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Regulator i hallen

11051242_10152845991513577_856133776_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



11073482_10152845973553577_1638999542_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



11074793_10152845973623577_1454426211_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



11056747_10152845973733577_1682980513_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Singaja skrev:
Avemo - Jag räknar inte med att värmen ska sprida sig genom väggar:) Jag vill att värmen sprider sig via mitt befintliga fläktsystem som finns i varje rum.
Jag ser nu att det var en fläkt i kaminen. Är det rör från kaminen som går till de andra rummen? I så fall borde det kunna sprida sig. Vad jag menade var att husets ordinarie ventilationssystem inte kommer att sprida värmen i märkbar omfattning. Därtill är flödet för litet

Singaja skrev:
Jag eldar så det är redigt varmt ur den..Men känns föga nytta när ventilationsdonen sprutar ut 18-19 grader ovanför.
Normalt inställd ventilation kyler inte rummet med mer än en bråkdel av kaminens effekt. Jag tror att du helt kan bortse från ventilationssystemets inverkan på kaminen. Både vad gäller dess förmåga att sprida värmen och att kyla rummet. Hur länge har du eldat, och hur mycket ved?
 
Alltså vad har du för huvudsaklig uppvärmning egentligen? Jag ser på en av dina bilder att det är en Nibe Fighter 200P, det är ingen panna som klarar att värma en normal villa? Den producerar normalt enbart varmvatten till bad och dusch.

Du verkar faktiskt ha ett värmesystem som använder luft som värmebärare. Ganska ovanligt om man bortser från luft/luft värmepumpar. Hur värmer det luften, direktverkande el?
 
Luftburet värmesystem tänkte jag inte på. Om det är ett sådant bör också värmen sprida sig. Då kan det vara just detta som händer. Husets luftburna värmesystem sprider värmen så effektivt att kaminen faktiskt värmer hela huset. Då får man givetvis elda mycket längre innan man börjar märka effekten.
 
Avemo - Jag kan elda en hel kväll. relativt häftigt. Kanske två ikea kassar totalt. Bara varmare i vardagsrummet. Resterande rum "kalla".

Vectrex - Detta är min huvudsakliga uppvärming. Denna fighter 200P plus fläktpaketet. (kanske sitter värmerör där i med?) Antar att detta system räknas som direktverkande el?.
Kaminen insatt i efterhand.
Måste jag dra nya rör på vinden med insug ovanför kaminen och köra ett till don i varje rum med utblås?. Hade varit jäkla trevligt att kunna använda befintliga rör smidigt .
Mina ideer är slut =(
 
Jag brukar få en ikeakasse med ved att väga runt 15-20kg, detta motsvarar grovt räknat 75-100kwh. Om du lyckas elda två(!) sådana kassar på en kväll utan att få en kraftig värmeökning i huset så måste din kamin ha riktigt usel verkningsgrad.

När jag eldar en halv kasse ved på en kväll så har jag oftast värmt 200m2 (öppen planlösning) från 20 till 24 grader.
 
Singaja skrev:
Avemo - Jag kan elda en hel kväll. relativt häftigt. Kanske två ikea kassar totalt. Bara varmare i vardagsrummet. Resterande rum "kalla".

Vectrex - Detta är min huvudsakliga uppvärming. Denna fighter 200P plus fläktpaketet. (kanske sitter värmerör där i med?) Antar att detta system räknas som direktverkande el?.
Kaminen insatt i efterhand.
Måste jag dra nya rör på vinden med insug ovanför kaminen och köra ett till don i varje rum med utblås?. Hade varit jäkla trevligt att kunna använda befintliga rör smidigt .
Mina ideer är slut =(
Din Nibe Fighter 200P kan inte vara din huvudsakliga uppvärmning då den har en rätt usel kompressor men framförallt, enbart en enfas 1500W elpatron. Jag tror du får börja med att reda ut hur din huvudsakliga uppvärmning fungerar.

Kan du dessutom elda 2 kassar ved på en kväll så måste något vara seriöst fel, antagligen på kaminen. Är det 0-gradigt ute och jag eldar 1/2 kasse ved så har jag höjt inomhustemperaturen i hela huset minst 5 grader.
 
Börjar med ett tack igen för att ni orkar hänga kvar och bolla idéer med mig. Tack!
Det är ju det jag försöker säga :) Känns ju som om systemet försöker motverka kaminen. Genom att öka hastigheten på ventilationen och spruta ut mer sval luft.
Vectrex, Sitter även en värmekälla i mitt fläktpaket. (el).
Nu bär jag inte in monsterfulla kassar. Men säg att du proppar dina med 15kg så kanske jag bär in 10kg iaf.
När jag eldar som mest så kan man knappt stå brevid kaminen för fläkten blåser utmed rutorna så det är redigt varmt..
Så värme ger den ifrån sig. samt stenhällen ovanför är varm i flera timmar efteråt.. Men det hjälper ju inte när mitt fläktpaket bara öser ut 18-19 gradig värme... måste jag behöva bryta strömmen till min värmekälla och skaffa bordsfläktar för jag ska kunna använda min kamin på rätt sätt?. känns sjukt

10922189_10152846018308577_421255584_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11072635_10152846011838577_862193847_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

photo.php.jpg
11072236_10152846011863577_556914808_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vid luftvärme brukar och bör insugningsgallret till LVA sitta nere vid golvet i hallen. Känner väggtermostaten av värmen i brösthöjd så bryter den värmen till LVA och blåser in den lufttemperatur som hallen har vid golvet. Är det månne så? Däremot borde det kännas ordentligt varmt i kaminrummet även om Handöl 6 var en produkt från tiden då kaminer enbart var för trevnads skull. Hade kaminen varit såpass effektiv att det fanns rejäl överskottsvärme fanns möjligheten att öppna upp ett stängbart galler högre upp mot taket (ofta användes mellanrummet i hallväggen som återluftskanal) där värmen vid taket kunde distributeras vidare ut i huset.Är det så? Om rätt: Ska du i nuläget få varmt i övriga huset så höj nån grad på termostaten så LVA hjälper till lite grann och kolla runt på alternativ kamin.
 
Fläktpaket, ja jag vet inte. Men den har ju 6KW elpatron, så där har du din huvudsakliga värmekälla. Nibe pumpen står troligen bara för varmvatten.

Du behöver nog ha hjälp av någon som kan sånt här, det verkar inte bra så som det fungerar nu. Du verkar ju ha dubbel ventilation (båden Nibe och ditt "fläktpaket"). "Fläktpaketet" verkar ju dessutom jobba mot alla andra värmekällor genom att tillföra mer friskluft om temperaturen går över bör? Det måste vara ett jäkla drag i den där fläkten om den kan ventilera bort så otroligt mycket värme som du tillför med kaminen.

Man undrar ju lite hur tidigare ägare tänkte, om han gjorde det?
 
:)Tror obs tror att det är så att frånluftspumpen gör varmvatten och huset värms via tilluftsaggregatet med el. Kaminen ger bara strålningsvärme då inget av systemen pumpar runt luft i huset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.