En liten chansning. Är det någon som har koll på hur ofta man kan hoppas att Telia öppenfiber kommer med anslutningskampanjer?

Vi har fått fiber i gatan, men av olika anledningar så har jag hållit fast vid vår ADSL anslutning. Nu börjar jag luta åt att det är dags att byta.

De har kört en kampanj i samband med att fibern drogs i området, med ca 10 000 i rabatt. Sedan har den kampanjen upprepats två gånger med ca 1 års mellanrum.

Skulle ju kännas lite dumt att beställa till fullpris om det kommer en kampanj om typ en månad. Det verkar som ledtiden från beställning till färdig installation ligger på ca 6 månader.
 
Jag tackade också nej när de var hos mig och grävde, fanns andra hål att stoppa 20k i då. I efterhand kontaktade jag Telia för att kolla om det gick att andluta i rfterhand. Fick ett pris på 36k men uppmanades att vänta då de brukar köra ett uppsamlingsheat efter ca 18månader med nästan lika lågt kampanjpris. Vi får se vad som händer, har gått 12månader snart.
 
Här har de som sagt kört två uppsamlingsheat (om jag minns rätt). Så det kanske är risk att de inte kör fler.
 
Jag har också hört att de räknar med 18 månader mellan kampanjerna. Min gissning är att de inte kör ett visst antal kampanjer, utan att de fortsätter tills de nått en viss anslutningsgrad.
 
Man ska nog inte räkna med att det blir nån upprepning alls de närmsta åren, vissa har fått vänta 10 år.
 
Här körde de en kampanj för kanske 2 år sen (möjligen 18 månader då) med ett pris på ca 25 000. Nu i veckan kom en ny kampanj, men nu prissänkt till 19 000.
 
Installerades det fiber den där gången för 2 år sen?

För det är ju så att om de inte får tillräckligt med intresserade så blir det inget, och då är det klart att de försöker igen lite senare (i hopp om större anslutningsvilja). Men har de väl grävt ner fiber och fått kanske 60% anslutningsgrad så är de där resterande 40% inte så intressanta längre.
 
Nerre skrev:
Installerades det fiber den där gången för 2 år sen?

För det är ju så att om de inte får tillräckligt med intresserade så blir det inget, och då är det klart att de försöker igen lite senare (i hopp om större anslutningsvilja). Men har de väl grävt ner fiber och fått kanske 60% anslutningsgrad så är de där resterande 40% inte så intressanta längre.
De drog fiber längs gatan. Hur många som kopplades in på den då har jag ingen aning om.
 
Nerre skrev:
Men har de väl grävt ner fiber och fått kanske 60% anslutningsgrad så är de där resterande 40% inte så intressanta längre.
De är väl alltid intresserade av nya kunder så givetvis vill de gärna kunna tjäna pengar på de 40% som återstår.
 
Du ska nog vara glad att du överhuvudtaget kan beställa i efterhand, när du vill. Vad skulle "fullpriset" vara?
 
verkar vara 27 000. Kampanjpriset var typ 15 000.
 
MathiasS skrev:
Du ska nog vara glad att du överhuvudtaget kan beställa i efterhand, när du vill. Vad skulle "fullpriset" vara?
Fast varför skulle det vara så dyrt i efterhand. De har ju antagligen redan dragit ledningar förbi tomten och säkerligen är det förberett så att nya anslutningar kan göras relativt enkelt. Snarare så borde det ju vara billigare i efterhand då alla stora kostnader för anläggandet av fibernätet redan är tagna.
 
Njaa. Jag har trots all en viss förståelse för att man får vara med och betala för den gjorda investeringen, i efterhand.

och jag kan också förstå om de kan hålla ett lägre kampanjpris, troligen kan de då samla ihop ett antal anslutningar och få en viss stordriftsfördel. När man ser på hur de jobbar så är det ju en ansenlig maskinpark som är i aktion typ 10 minuter, sedan händer inget på 3 månader, och så 10 - 20 minuter igen osv. Kan man då göra 10 minuter till på ex. 10 adresser inom gångavstånd så blir det ju effektivare.
 
Ja och i ljuset av det kanske inte 27k mot 19k som är det nya kampanjpriset så orimligt.
 
hempularen skrev:
Kan man då göra 10 minuter till på ex. 10 adresser inom gångavstånd så blir det ju effektivare.
Så fungerar det inte hos Telia med underleverantörer. När de installerade hos oss så frågade frugan om de inte skulle gräva hos grannen också när de höll på hos oss då vi visste att de också hade beställt fiber.
Näe, svarade han som hade hand om grävningen, de står inte som "nästa" på vår lista som han visade för frugan.
Hon sa inte så mycket mer till han som grävde men talade sedan om för mig att den lista som de utförde grävningar efter var alla beställare i bokstavordning och inte i adressordning som borde gjort arbetet mycket snabbare och effektivare.......:thumbdown: Så på vår lilla stickväg med fem hushåll så var det svårt att ta sig fram i över 3 månader för att de kom till de fem fastigheterna i minst fem omgångar och tro inte att de gjorde färdigt hos varje beställare när de ändå var på plats. Nej varför göra det om man kan komma flera gånger. Tror att de var 7 eller 8 gånger hos oss om man räknar med han som kom och ville ha påskrift på beställningen.....

Det gäller att göra så mycket som möjligt för anslutningskostnaden på 19000:-....... hade de jobbat effektivt så borde det blivit en rejäl vinst......
 
  • Gilla
Stockholm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.