Hej.
Jag har ett altanräcke som är i trä med insida av eternitskivor.

Kan jag kapa ner den och frakta den till återvinningscentralen utan att ta isär den så att säga eller måste man dela på trä o eternit innan man fraktar dit det?

MVH/
 
Det kan nog bara ÅVC'n svara på, jag skulle plocka bort skivorna så det blev lite enklare att hantera.
 
Är lite livrädd för dom där jävla skivorna om ja ska va ärlig.
Ringde till dom och det bästa va helt klart o komma med skivorna lösa och plastade så de får nog bli så.

MVH/
 
Det kan nog bero lite från kommun till kommun. Men här i Stockholm får man ta med eternit och annat asbesthaltigt till återvinningsstationen, där har de en speciell container för det. Allt skall vara packat i dubbla plastsäckar, eller liknande med tydlig märkning. Varje paket måste passa in i den rätt lilla öppningen i containern, måtten finns angivna på deras hemsida.

varje paket granskas innan man får slänga det.

Att demontera med minimal dammspridning är rätt enkelt. Skaffa dig en bra andningsmask, inte bara en sådan där engångsmask, de släpper förbi mycket. Du kan också se till att blöta skivorna innan du bryter loss dem. Går det att ex. skruva loss med noll risk att de knäcks så behöver man inget skydd alls, men andningsmask rekommenderar jag ändå.

Och är du rejält orolig så släng kläderna efter arbetet, gå direkt in i duschen. Andningsmask tycker jag är obligatoriskt, resten, att slänga kläder osv är lite onödigt. Men enkelt om man sover bättre efter det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.