A
Tänkte lägga ett klickgolv i två rum och inte ha tröskel. Hur gör jag för att lägga under båda kramsidorna?
 
Det beror ju på lite vilken riktning du lägger i. Du får ju eventuellt såga ur karmarna med någon multimaskin. Det kan dessutom vara så att du inte får i fjädern i noten på golvet och då får du i så fall såga av dessa och limma just de bitarna det rör sig om.
 
  • Gilla
Villainorrland
  • Laddar…
Du får lägga en skarv (kortända) i dörröppningen. Såga till biten 0ch skjutt den på plats i sidled. Se till att du kan skjuta den långt under karmen, och skjut hela vägen in. Gör samma sak på andra siden, sen skjuter du tillbaka första biten så skarven sluts.
Skitsvårt att förklara i ord.... :confused:
 
A
Jag lägger längs med dörröppning. Tror jag förstår. Då måste öppning under karm vara 2~3 cm så att man kan skjuta in golvet en bit för att sedan flytta det åt andra sidan av karmen.
Kan jag ha förstått rätt då :)
Och ev ta bort klick del på fjäder och limma på kortsida. ?
Tack för svar
 
Du kan såga av karmen snyggt om du tar en spillbit golv, lägger den mot karmen som stöd för sågbladet. Fogsvans rekommenderas
 
  • Gilla
Villainorrland
  • Laddar…
Stämmer bra det. Kan bli strul att "fälla ned" på andra sidan dörren också, om cliken kräver det. Då får du ev slipa av klacken och limma.
 
  • Gilla
Villainorrland
  • Laddar…
H
Måste man inte ha skarv mellan rummen, pga att rörlighet blir olika när man har flytande golv?
 
A
Jag är ingen expert på skarvar. Men det beror väl på hur djupt det blir totalt.
Och ska man följa tillverkarnas rekommendationer så vill dom ha 10mm eller mer mot vägg tex. Och så går det inte att lägga.
 
H
JohannesP skrev:
Jag är ingen expert på skarvar. Men det beror väl på hur djupt det blir totalt.
Och ska man följa tillverkarnas rekommendationer så vill dom ha 10mm eller mer mot vägg tex. Och så går det inte att lägga.
Golvlister täcker 12 mm, så det går att lägga 8-10 mm från vägg.
 
A
Vissa rekommenderar mer än 10 mm.så min poäng var att man inte kan följa alla deras rekommendationer.
 
H
JohannesP skrev:
Vissa rekommenderar mer än 10 mm.så min poäng var att man inte kan följa alla deras rekommendationer.
Jag skulle definitivt inte köpa ett golv som inte går att lägga med avstånd till väggen 8-10 mm. De golv jag lagt har alla haft dessa avståndsmått.
 
Redigerat:
Problemet när man lägger genom en dörr blir ju att golvet i princip bara kan röra sig i andra ändan av rummen, golvet kan ju inte röra sig mot/ifrån väggen som dörren sitter i.

Jag har lagt så många gånger och det har aldrig blivit problem, men sitter dörren mellan två rum som båda är väldigt djupa på den ledden så kanske det kan bli problem.

Dom flesta klickgolven är ju lamellparketter och dom rör sig inte så himla mycket. Ett massivt flytande trägolv på golvvärme kan däremot lätt krypa ut under golvsockeln på vintern.
 
A
Min poäng var att tillverkarnas rekommendationer inte alltid går att lita på. Och det gäller allt ifrån bruk, fog till golv:) Men jag har även vänner som lagt stora ytor med golv och det rest sig på mitten.
Och det är väl det som skiljer proffs från glada amatörer. Att veta när man kan gå ifrån tillverkarens råd.
Men om det inte är väldigt djupa golv så skulle jag utan problem strunta i skarven mellan rummen och ha 8 mm mot vägg.
Ja du kan ha 10 men 10 blir väldigt lätt 12-13. Men om man lägger hemma så har man ju all tid i världen.
Lycka till. Och om golvet reser sig i framtiden så löser man det med ett multiverktyg eller sänksåg.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.