Hej!
innan jag blir helt galen vill jag ta chansen att fråga er om råd. Den som byggde huset vi idag bor i valde den eleganta lösningen att förlägga all el i källaren ovan plattan och sedan regla upp golvet. Jag har sett detta flertalet gånger hos andra men i mitt fall så skiljer det sig i det att höjden mellan betongplatta och mellanbjälklag är 230 cm dvs han har lagt PV-rören på plattan, kapat 22 mms golvspån för att "regla upp med" på plattan och därpå en 22 mm golvspånskiva och lagt övergolvet på den. Underst mot plattan ligger en plast så golvet är faktiskt torrt och syllarna likaså faktiskt. Den här delen av källaren är på totalt 68 kvm fördelat i 6 rum (inkl hall). Plattan verkar grovriven.

Jag vill nu slänga ut den där dinosairuelösningen och ersätta den med oorganiskt material. Helst skulle jag velat rulla ut en platonmatta över hela golvet och så var det bra med det men jag kan ju inte göra det iom att PV-rören är högre än bygghöjden på mattan. Höjd från betongplatta till nederkant på dörrkarm går att få till 50mm och att höja karmen än mer påverkar hållfastheten i hjärtväggen (ovan dörrkarm) så det känns orimligt kostsamt att genomföra.

Nivellgolv (plastskenorna är de enda som fungerar bygghöjdsmässigt om jag inte ska gå som en av dvärgarna i Snövit sedan) och Granab fungerar inte pga bygghöjd.

Plattan är troligen inte isolerad och självklart vill jag kombinera detta omöjliga med att bygga en tvättstuga och ett badrum med golvvärme på något finurligt sätt så jag inte skapar problem med fuktvandring.

Hade en ide om det kanske gick att fräsa ner elen i plattan, lägga Isola multi, isolecta armering, flyt och sedan klinker???

Vad i hela friden ska jag ta mig till?
 
Redigerat:
Visst kan du spåra i betongen och lägga ner nya rör. Det är inga större problem, finns tom maskiner med dubbla klingor som gör två spår så att du bara behöver hugga ut biten i mitten. (Men det går ungefär lika enkelt med en vanlig vinkelslip och lite mer arbete). Välj rör/slang av bra kvalitet som får gjutas in. Om du använder slang så köp någon av de "proffs"-kvaliteter som rekommenderas här med slät insida, inte någon räfflad skitslang. Du kommer att tacka oss sedan.

Jag har inte gjort några längre sträckor, och inte i golvet, så frågan är väl främst hur långt ner du har till armeringen. Det är ju trist om den blottläggs. Bered dig på att det dammar igen allt och lite till.

P.S. Obs, det är ett behörighetskrävande arbete även att lägga slang/rör, dvs formellt olagligt för oss vanliga dödliga, bara så att du vet.
 
Mikael_L
magnuss skrev:
Hade en ide om det kanske gick att fräsa ner elen i plattan, lägga Isola multi, isolecta armering, flyt och sedan klinker???

Vad i hela friden ska jag ta mig till?
Du skulle kanske behålla VP-rören på det viset, gjuta in de i säg 3 cm EPS-cement.
Sen få något golv på detta.
 
Tyvärr så hittar du nog ingen slang i dom "klenare" dimensionerna (16 20 mm) utan enbart rillad, men det finns slang med lågfriktionsbeläggning. Det viktigaste är att du inte gör några tvära böjar om du går från tex golv till vägg utan håller en böjradie om minst 10 cm. Om du inte går rakt in mot väggen utan lite snett är det enklare att få till en bra radie. För det är inte på "raksträckorna" du ev kommer att få problem utan i dom tvära böjarna.
 
elmont skrev:
Tyvärr så hittar du nog ingen slang i dom "klenare" dimensionerna (16 20 mm) utan enbart rillad, men det finns slang med lågfriktionsbeläggning. Det viktigaste är att du inte gör några tvära böjar om du går från tex golv till vägg utan håller en böjradie om minst 10 cm. Om du inte går rakt in mot väggen utan lite snett är det enklare att få till en bra radie. För det är inte på "raksträckorna" du ev kommer att få problem utan i dom tvära böjarna.
Där ser man. Jag trodde av alla berömmande ord här på forumet att PM-flex easyflow+ var slät på insidan, men när jag letar så hittar jag bara att den är "bra" inte "bra och slät"... :)

Nåja, vill man ha slät så finns ju VP-rör. Skall man ändå göra jobbet själv så kostar ju tiden inte så mycket extra, och resultatet blir alltid svårslaget. (Gjorde en ganska snäv 180° in i en gammal dosa med bara en ledit stos när jag fällde in två brytare för ett tag sedan, och med VP-rör så blir det ju inga som helst problem).
 
Är slangen rätt förlagd och rätt fastsatt så går det lättare att dra tråd i slang än i släta VP rör, friktionen mellan tråd och rör/slangvägg blir lägre i slangen. (y)
 
elmont skrev:
Är slangen rätt förlagd och rätt fastsatt så går det lättare att dra tråd i slang än i släta VP rör, friktionen mellan tråd och rör/slangvägg blir lägre i slangen. (y)
Tror jag inte ett ögonblick på! Ren lögn och marknadsföring från slangtillverkarna. ;)
 
Mjo, nog är Easyflow+ lite slätare inuti jämfört med annan slang på grund av lågfriktionsbelägningen inuti, men helt slät är den inte.

//Patrik
 
Det är väl just "rillorna" som gör att tråden glider lättare i en slang än i ett rör eller? (Det förutsätter naturligtvis att slangen och röret är lika förlagt samt stärkt och fäst på rätt sätt.)
 
Hej!
ledsen för frånvaron men influensan gjorde ett icke välkommet besök och allt tog stopp. Först vill jag passa på att tacka er alla för goda inspel.

lars_stefan_axelsson: Tack för tipset - testade en räfflad en gång i förra huset för att dra Cat6 kabel och efter det lovade jag mig själv att aldrig mer använda flex-slang. Nu var ju det inte LK utan datakablage så jag får väl skylla mig själv antar jag.

Mikael_L: Verkar som att de kräver att man kör minsta totala skiktjocklek inkl pågjutning om 50mm. I enbart tvättstuga samt badrummet skulle detta kunna vara en lösning men köra EPS i hela källaren betyder väl att man får hälsa på hos bankiren eller ställa in sommarsemestern för jag vill minnas att EPS är rätt dyrt?

Annars har mina tankar snurrat kring nedan men frågan är vad som ger bäst isolerförmåga av EPScement på 30mm eller 10mm cellplast?

- Fräsa ur plattan, ner med VP-rör, isola multi (6mm), 10 mm isolering, golvvärme och armering i 20mm slipsats, 8mm sättmassa och 8mm klinker.

Med isolan kan jag ventilera utrymmet men då samtidigt en tungrodd lösning.

Åter igen tack för all er hjälp och stöd.
 
Om han kör spår i betongen med vinkelslip brukar dom bli så raka att VP-rör går lätt att lägga. Billigare och bättre.
 
Thomas_Blekinge: Låter som en bra lösning men blir inte elektrikern samtidigt min bäste vän i det att all el får dras om från centralen till alla element och uttag i hela källarplanet? Får väl inte skarva/koppla halvvägs med mindre än att jag fäller in dosor i sånt fall, eller har jag fel?
 
Mikael_L
magnuss skrev:
Annars har mina tankar snurrat kring nedan men frågan är vad som ger bäst isolerförmåga av EPScement på 30mm eller 10mm cellplast?
Google is your best friend. ;)

Jag orkar inte leta reda, men EPS har ju förstås lite sämre isolervärde än "ren" EPS-cellplast.
Så jag gissar såhär på rak arm att 10mm EPS-cellplast är ganska likt 30mm EPS-cement i lambda-värde.
Inget av alternativen är speciellt mycket isolering, det lär bli en del värmeläckage i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.