Tre veckor efter slutbesiktningen så sprack ett rör och 600 liter vatten rann ut på bottenvåningen med stora vattenskador i golv och inner och ytter väggar.
efter en och en halv dag i telefonen med försäkringsbolagen så stod det klart att detta ska ses som ett garantifel och skall betalas/åtgärdas av husleverantören Götenehus som hade helentrepenad förutom målningen.
På andra dagen efter olyckan kom en "fuktuppskattare" ut och mätte hur stort område som uppskattats vara skadat. Men sedan så går det inte fort. Götenehus ska tjafsa om vem som egentligen ska stå för det här så därför så gör de ingenting åt vatttenskadadan trots att vattnet står högt under parketten i hallen.
Hur snabbt måste de agera? Hur länge får husleverantören lov att vänta med att börja sanera? Kan vi kräva ersättning för "sveda och värk" för att vi nu kommer tvingas bo med byggfläktar och hantverkare? Måste hantverkarna ha tillträde till vårt hus kl.7-16 när det passar dem. Kan man ställa krav på tider som passar oss och att de inte får vara där när vi inte är hemma? Känner någon till vilka rättigheter vi har som nyblivna husägare i den här situatioen. Mer än tacksam för svar, råd och tips. Vi är helt bedrövade.
 
Hej

Inte kul att behöva säga det, men det är nog lika bra att ställa in sig på att ni får betala skadan själva, nu när husleverantören redan börjat krångla på det här viset. Jag tycker att det rent ut sagt är så jävla trist att alla i byggbranschen försöker undvika ansvar till varje pris när det blir ngt problem.

drutten06
 
Har ni tecknat kontrakt med Götenehus om totalentreprenad (och således inte har kontrakt med någon annan entreprenör utom målaren) är det Götenehus som skall stå för att skadan åtgärdas. Det borde ligga i deras intresse att de skadade delarna snarast öppnas och tas bort och uttorkning påbörjas, annars sprider sig fukten ytterligare. Det är således bråttom! Kräv att något saneringsföretag, exempelvis Ocab eller Munters, kollar utbredningen och sedan svarar för uttorkningen och kontrollerar att allt är torrt innan återställande påbörjas.

Vad gäller kostnader för ev extra boende eller andra privata merkostnader med anledning av skadan så är det ert lösöresförsäkringsbolag som skall ersätta detta. Sådana kostnader tar inte entreprenören eller deras försäkring. Tag därför genast kontakt med försäkringsbolaget och diskutera detta. De skall lämna ersättning för eller anskaffa ersättningsbostad om ni måste flytta ut, ersätta flyttkostnader samt schablonmässig ersättning för extra kostnader, men någon direkt ersättning för "sveda och värk" går avtalsmässigt inte att få. Ni kan naturligtvis kräva goodwillmässig ersättning av Götenehus men de har ingen skyldighet att lämna sådan.

Hantverkarna kan kräva tillgång till huset på vanlig arbetstid och det ligger naturligtvis i ert intresse att arbetet går snabbt. Ni bör också meddela ert försäkringsbolag att hantverkarna kommer att vistas i huset när ni inte är hemma och att skador på ert lösöre kan komma att uppstå.

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för er till det allra bästa.
 
paronsoda skrev:
Tre veckor efter slutbesiktningen så sprack ett rör och 600 liter vatten rann ut på bottenvåningen med stora vattenskador i golv och inner och ytter väggar.
efter en och en halv dag i telefonen med försäkringsbolagen så stod det klart att detta ska ses som ett garantifel och skall betalas/åtgärdas av husleverantören Götenehus som hade helentrepenad förutom målningen.
På andra dagen efter olyckan kom en "fuktuppskattare" ut och mätte hur stort område som uppskattats vara skadat. Men sedan så går det inte fort. Götenehus ska tjafsa om vem som egentligen ska stå för det här så därför så gör de ingenting åt vatttenskadadan trots att vattnet står högt under parketten i hallen.
Hur snabbt måste de agera? Hur länge får husleverantören lov att vänta med att börja sanera? Kan vi kräva ersättning för "sveda och värk" för att vi nu kommer tvingas bo med byggfläktar och hantverkare? Måste hantverkarna ha tillträde till vårt hus kl.7-16 när det passar dem. Kan man ställa krav  på tider som passar oss och att de inte får vara där när vi inte är hemma? Känner någon till vilka rättigheter vi har som nyblivna husägare i den här situatioen. Mer än tacksam för svar, råd och tips. Vi är helt bedrövade.
Hmmm... Mediatajm. :cool: Du har ett direktmeddelande.
 
Media och media.... Vad hjälper det egentligen den skadelidande att koppla in media i en sådan här situation?
Risk finns i stället att de som jobbar med skadan blir irriterade och att det slår tillbaka på den skadelidande.
Mycket oproffsigt att koppla in media i ett fall som detta. Vill media vara sakliga, vilket de tyvärr ofta inte är, tror jag inte att de överhuvud taget tar upp en sådan här sak.

Mitt råd: Koncentrera er på saken och håll ev. diskussioner på en saklig nivå så når ni längst. Speciellt som det är fråga om en stor och kunnig entreprenör.
 
Tack för alla svar! Till saken hör att rörläggaren som satt in det röret som sprack är helt oduglig med bokstavligt allt han gjort i vårt hus. Alla rör är lösa i badrummen o tvättstuga. Inklusive det itvättstugan som sprack. Till toaletterna har han satt in rören för lågt och har mjuka alldeles för långa sladdar. På handfatet utan kommod har han satt rören så brätt isär så de är långt utanför pelarna. Han glömde sätta rör för att ta upp vatten tilll övervåningen så då fick snickarna riva upp och göra om sitt arbete när man kom på det. Han skulle komma och sätta in vattnet i köket samma fredag som vi flyttade in men då ringde han o sa att han var på väg till stockholm men skulle komma på måndag. På måndag eftermiddag fick vi tag på honom men då sa han att han var på ett annat jobb och skulle inte hinna komma. Då blev jag asförbannad och ringde upp honom o lämnade meddelande på svararen. Då ringde han upp o kallade min man för j:la idiot som skickade sin fru att ringa. I onsdags efter vattenläckan så var han from som ett lamm itelefonen och sa att han skulle komma med engång på morgonen halv åtta. Han kom sen kl. tio och förklarade att han hade kört fel. Då hade han med sig en lärling som bara kunde engelska och det kunde knappt han själv. Lärlingen fick laga det trasiga röret medans han pratade itelefon.
Götenehus kontaktperson har flera gånger sagt att han är värdelös och att de inte ska anlita honom något mer. Han sa bla. att det var nog bra att det var lärlingen som lagade röret och inte han själv. Rörläggaren lovade förresten att höra av sig itorsdags om när han skulle komma och rätta till alla lösa rör osv. Han har inte hört av sig ännu och jag vill inte ha in "idioten" mer i mitt hus utan ska ta det med götenehus. Men eftersom vi betalat allt så ligger det väl inte i deras intresse att betala för någon ny. Få se hur de ska ta tag i vattenläckan.....
 
carlssoni skrev:
Media och media....  Vad hjälper det egentligen den skadelidande att koppla in media i en sådan här situation?
Risk finns i stället att de som jobbar med skadan blir irriterade och att det slår tillbaka på den skadelidande.
Mycket oproffsigt att koppla in media i ett fall som detta. Vill media vara sakliga, vilket de tyvärr ofta inte är, tror jag inte att de överhuvud taget tar upp en sådan här sak.

Mitt råd: Koncentrera er på saken och håll ev. diskussioner på en saklig nivå så når ni längst. Speciellt som det är fråga om en stor och kunnig entreprenör.
Oproffsigt..??..??..??
Vem har sagt att VI ska vara proffsiga????
Vi är bara enkla husköpare som blir ner tryckta ner i skorna av "Proffsiga" Husföretag.
Jag lovar att det hjälper den skadelidande ifall det börjar nalkas badwill för Husföretaget.
Har viss erfarenhet om detta.....

// Jari

Mod: Paronsoda, du har ett direkmeddelande Nr2.
 
om det nu går att jämföra, jag hade elfel i huset ett par månader efter inflyttning. samtliga elektriska apparater (DVD,tv, projektor, klockradio,elljustakar,vår ångdushkabin, garage motorn, golvvärme centralerna mm) samt i princip alla vitvarorna i köket (kyl, frys, häll, micro, ugn, fläkt..) och annat smått och gott som dimmrar, timers mm totalföstördes. Jag rapporterade detta till mitt försäkringsbolag som, precis som du, hänvisade till i mitt fall byggföretaget som hade generalansvaret.

Kostnaderna uppskattades till 150-170 tusen och allt som inte var lösöre togs på hans ansvarsförsäkring. Tvn, dvd och de övriga sakerna betalade min hemförsäkring (självrisken fick jag av byggföretaget)

självrisken för ansvarsförsäkringen hos de flesta byggbolag är ca ett halvt basbelopp (ca 20,000kr). detta innebär att för Götenehus eller den entrepenad de har anlitat är det småpengar. jag kan tänka mig att VVsaren inet vill ta det på sin försäkring och därmed har Götene problem, men det är DERAS problem och du skall inte komma i kläm.
 
Du skall anmäla skadan till ditt (hem)försäkringsbolag.
Det är din hemförsäkring som skall täcka skadorna och se till att sanering blir genomförd.
Ditt försäkringsbolag kommer i sin tur att regressa (kräva) byggföretagets försäkringsbolag på självrisken samt de kostnader som uppstått p.g.a. vattenskadan.

Viktigt är att man tar itu med saneringen omgående så att följdskador minimeras.
Sätt pressen på ditt försäkringsbolag! Det är de som skall se till att det händer något!
Det är självklart bekvämt för dem att bolla över deras jobb på dig och byggaren men det är bara ett sätt att försöka komma undan.
Eventuella merkostnader pga. saneringen (som lagring av möbler, annat boende etc) får ni göra upp med ert försäkringsbolag om.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.