Kan kolla på jobbet på måndag om jag hittar ordern och art: numret, men jag vill minnas att de var 28 jag köpte då, och dom fick ta de från Hallsberg minns ja. Både första och andra rullen knölade dom till i frakten men den tredje rullen kom fram hel iaf :) men då hade de gått tre dagar med
 
Det hade varit bra att veta om det går att få tag på :)
 
smurfen72 skrev:
Är den isolering tänkt att skydda mot kondens ?
Skulle inte tro det i och med att det är 13mm isolering, plus att isoleringen ligger runt skyddsröret som ändå inte borde drabbas av kondens.
 
Jag pratade med uponor när jag skulle dra mina kyl-rör till ftx:en. Dom rekommenderade i mitt fall rir 28x4 och armaflex utanpå det. Mina rör går inbyggt hela vägen upp till vinden.
 
Krilleman
För att göra min situation mer fullständig så kommer största delen av min installation på 18m (*2) att gå synligt under tak och endast en stigare på 2.7m (*2) dolt i nisch. Jag övervägde först PlusPrisol hela vägen men blev varnad av så många (även erfarna) för att det skulle bli svårt och fult att jag nu istället har spårat in på hårda kopparrör med Armaflex.

Så i och med att svaret tydligen är att det är godkänt med dolda skarvar för slutna system så får det nog bli så för den lilla snutten. Det låter dyrt att beställa en rulle PEX eller dylikt och därtill övergångar för endast 2.7m.

Jag kommer då att köra klämkopplingar i nischen och presskopplingar för övrigt. Är lite rädd att etanolen på sikt äter upp gummipackningarna i presskopplingarna. Å andra sidan har jag förstått att Armaflex inte är åldersbeständig (till skillnad från PlusPrisol) så förr eller senare (30-50 år?) bör det ändå kunna bytas ut. Tycker dock att det är rimligt att riva en nisch isåfall.

Tack för alla inlägg.
Pen (TS)
 
Eftersom du är orolig för den inbyggda biten så skulle jag lött skarvarna, om du inte kan själv så hyr in någon.
En lödd kopparskarv som är utförd enligt konstens alla regler är i princip lika säker som ett oskarvat rör.
 
Gabbe1 skrev:
Eftersom du är orolig för den inbyggda biten så skulle jag lött skarvarna, om du inte kan själv så hyr in någon.
En lödd kopparskarv som är utförd enligt konstens alla regler är i princip lika säker som ett oskarvat rör.
Jo, det kanske är det bästa. Ska se om jag kan få tag på någon som vill göra ett så litet jobb - brukar inte vara lätt. Trots 40-årig erfarenhet av elektroniklödning av både smått och stort har jag misslyckats just med att löda kopparrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.