Hej!

Jag bytte precis en gammal strömbrytare till en taklampa i mitt vardagsrum och efter lite pulande fick jag det att fungera. När jag sen skulle tända lampan i hallen så gick inte det och i vardagsrummet är det tre vägguttag som inte fungerar. Vad kan detta bero på? Alla sladdar är inkopplade i strömbrytaren, dock är jag inte 100% säker på att det sitter rätt.

Jag har kollat så alla proppar är hela.
 
Mikael_L
Du kopplade fel.
 
  • Gilla
SkaneErik och 5 till
  • Laddar…
Jo tack..
 
Mikael_L
Jodu, jag kunde inte låta bli att ge ett sånt svar på trådens förstainlägg. ;)

Det går ju inte att säga så mycket mer utifrån den info vi fick.


edit:
Alltså vill du ha hjälp måste du beskriva allt som går att beskriva om inkopplingen och brytaren och kablarna och vad som övrigt finns i dosan. Gärna bilder.
 
Redigerat:
Här har du svaret:

Max Sandberg skrev:
efter lite pulande fick jag det att fungera.
Man provar sig inte fram, utan man tar reda på vad varje ledare har för funktion och hur det gamla strömbrytaren var inkopplad, sedan kopplar man in den nya korrekt från början. Vet man detta är det faktiskt väldigt enkelt.

Givetvis kan inte vi svara på hur du kopplat fel här. Du behöver beskriva den gamla och dina nya inkoppling först. Det finns kanske fast fas, tändtråd, kanske flera tändtrådar, kanske nolla och kanske skyddsjord med i spelet här. Ta bilder och beskriv vad du har gjort så kanske vi kan säga vad som är fel.
 
  • Gilla
SkaneErik och 2 till
  • Laddar…
Jo jag förstår det, slarvade när jag tog bort den gamla och memorerade inte.. Bilder har jag svårt att få till just nu.

Men i stort är det två st svarta kablar, vilket min lekmannabedöming är till de två olika lamputtagen. Sen är där en brun och en vit som jag provade att koppla om men lampan tänder bara när det är inkopplat så som det är nu.
 
Mikael_L
Max Sandberg skrev:
Jo jag förstår det, slarvade när jag tog bort den gamla och memorerade inte.. Bilder har jag svårt att få till just nu.

Men i stort är det två st svarta kablar, vilket min lekmannabedöming är till de två olika lamputtagen. Sen är där en brun och en vit som jag provade att koppla om men lampan tänder bara när det är inkopplat så som det är nu.
Som sagt så måste du ta reda på kablarnas funktion. Vilket hade varit lättast då det var inkopplat i förra brytaren.
De svarta kan vara fast fas, och ska i såfall "sitta ihop". Och brun och vit tändtrådar.

Du kan börja med att kolla uppe vid lampan vilka färger på kablar du har där.
Du kan komma behöva mäta upp lite också, nu när du tappat bort info om vad kablarna var inkopplade till förut.
Har du mätinstrument?

Vilket år är huset byggt? (på ett ungefär)

Är brytaren med en, två eller tre vippor?
 
Ja det kommer jag ihåg från när jag tog loss brytaren, att dom svarta satt ihop under samma skruv. Så som jag kopplat nu så sitter dom inte "ihop" utan är i två separata hål fast i samma "uttag". Tror du att dom måste sitta så dom är dikt an varandra?

Huset tror jag är från 60-70 talet men är inte säker.
Brytaren är med två vippor.
Jag har inte tillgång till mätinstrument.
 
Mikael_L
Går det en blå och en gul/grön kabel rätt genom dosan, bakom strömbrytaren?
Hur går de 4 kablarna som du kopplat till strömbrytaren? Ja jämfört med ev andra kablar, dvs vilka rör tar saker och ting vägen i, uppåt/nedåt/åt sidan osv.
 
Där går en blå sladd bakom som inte är kopplad till något. Dom svarta går en upp och en ner och Vit och brun går båda uppåt.
 
OK, Då tror jaj att det kommer att fungera om du kopplar ihop de båda svarta. Svart är fas från centralen. Den går dels till din brytare här, och dels vidare till en radda med uttag.

Din gamla brytare hade uppenbarligen kopplingsskruvar som var lämpade för dubbla trådar. Din nya kanske inte är lämplig att koppla ihop trådar på. Det beror helt på vilken typ av kopplingar du har. Om den nya har snabbkopplingar (där man bara trycker in trådarna, inga skruvar), då kan du bara ha en tråd i varje hål. Även vissa skruvkopplingar är bara gjorda för en tråd i varje klämma.

I fallet med snabbkopplingar så finns där ofta dubbla kopplingar så att det skall gå att koppla två trådar till varje "funktion".

Men nu om du skall koppla om, så behöver du ta reda på vilken av de två svarta som sitter rätt. Sluta att prova dig fram, det kan bli faligt.

Lägg upp bilder på brytaren där symbolerna vid varje koppling syns, eller beskriv dem i ord.

Se till att alla kopplingapunkter syns på bilderna, eller beskrivs.
 
Dom svarta ledarna är "inkommande fas" och "utgående fas". Dessa ska naturligtvis kopplas ihop likadant i din nya brytare för att bibehålla samma funktion. Det du har gjort nu är att ha kopplat bort allt som ligger efter brytaren (uttagen och strömbrytaren i hallen). Lägg ihop dom svarta igen så ska du få kräm på allt igen.

//Patrik
 
Mikael_L
Då har du alltså ojordade uttag i vardagsrummet. Men det är helt OK i ett lite äldre hus.

Jag skulle tro att det är svart som är obruten fas i din dosa, detta kunde jag ha gissat för flera inlägg sedan, men nu gör jag på sätt och vis samma fel som dig, om jag ger dig tips om hur du ska koppla baserat på gissningar.
Kom jag hem till dig så skulle jag först mäta och kolla att svart är obruten fas, eller utföra lite annan kontroll.
T.ex. kan man kolla att det går en svart och en blå till dina vägguttag, då blir det hela mer säkert.

Men jag tror vi kan utgå ifrån att du har svart fas och brun + vit tändtråd.

Och då ska du koppla de två svarta på strömbrytarens ingång. Den är troligen märkt med L, eller P eller Ph.
Det brukar finnas två anslutningshål bredvid varandra i alla moderna strömbrytare. Då sätter du de svarta i varsitt hål.

Sen finns det två utgångar på strömbrytaren, ofta märkta med en utåtriktad pil.
Här sätter du vit på ena och svart på andra. Även dessa brukar ha två anslutningshål, men här använder du således endast ett.
Tänder fel vippa lampan (enligt din "smak") så byter man plats på den vita och bruna.


Nu ska du också se till att kablarna är avskalade med rätt längd. Brukar vara 11-13mm, men för det mesta finns det angivet på baksidan av strömbrytaren, med en liten markering man kan mäta mot.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Såhär ser det alltså ut nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.