Kan man lägga tjocka golvplankor direkt på bjälkarna och hur tjocka måste de vara i så fall?
 
Hur tjocka dom måste vara har ett direkt samband med avståndet mellan bjälkarna och ur mycket man tillåter att golvet "svajar".
Ps vid C/C 600 mm brukar det vara min 27 mm
 
Redigerat:
Jag tänkte egentligen mer på fukt, isolering mm. Är en övervåning på ett mellanbjälklag där det blåser in vind från okänd ort.
 
Draget får du täta emot där det läcker in, dvs vid ytterväggarna samt fullisolera minst 60 cm in från väggen.
 
Jag hittar inte inblåshålet. Ytterfasaden är nylagd.
 
Hur är ytterväggen skarvad mellan våningsplanen? Är övervåningen färdigställd en tid efter det att huset uppfördes?
 
och sattes på undervåningen 10 år efter nybygge. På den sidan det blåser in så är övervåningen faktiskt 1,5 m bredare och bildar ett utstick över altanen.
 
OM "golvet" på övervåningen lades in i samband med originalbygget är risken stor att man har satt den "nya" ytterväggen uppe på "golvet". OM det var så måste man öppna upp en spalt i "golvet" helt mot ytterväggen innan man sätter den nya ytterväggen och se till att isoleringen i den nya väggen sluteran mot den befintliga takisoleringen.
Gör man inte det får man lätt ett utrymme mellan "golvskiva" och takisoleringen.
Googla på spånlåda, det kan ev vara det som är "problemet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.