b_hasse skrev:
Min "utefiber" går i en tunn list i ett 90-graders innerhörn.
Ja, OK då... ;) Men en *riktig* installatör skulle inte gå med på att sätta den så... ;)

Min egen "utefiber" har inga radier mindre än 10cm, så där är det någon som läst specen... :)
 
hpnisse skrev:
Lägger upp en liten bild på hur ja har kopplat i min Lägenhet!
Switcharna är Netgear GS108E och GS105E v2... båda klarar VLAN.
[bild]

Var nästan tvungen till o göra en sånt flödesschema för o själv veta hur jag hade det!
Bilden kanske tillför lite hur du kan göra med VLAN o så för din del.

("Inkommande Fiber" är Cat6 koppar i verkligheten...)
Intressant, har du lyckats att köra sonos i ett separat vlan?
 
Sammy_j skrev:
Intressant, har du lyckats att köra sonos i ett separat vlan?
Nepp, de går på Vlan 10 som resten av det interna nätverket är... (allt efter min egna router).
Eller egentligen så går ju Sonos direkt in i Routern så det behöver ju inte använda nåt VLAN...
Mest använt VLAN för att separera TELIA-TV och för att kunna använda samma Switch ifall inte utgångarna på Routern räcker till.
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, OK då... ;) Men en *riktig* installatör skulle inte gå med på att sätta den så... ;)

Min egen "utefiber" har inga radier mindre än 10cm, så där är det någon som läst specen... :)
Här kommer en bild på vår "patchbox". Fibern utifrån är den som kommer från listen, och den ser ut att klara snäva böjradier, men jag vet inte vad specifikationen säger. Böjradien inuti patchboxen är bara några få centimeter.

IMG_2482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant - ser inte så lovande ut om innekabeln kommer med förkontakterade ändar...kontakten i boxen ser inte kul ut att försöka dra i en slang... :)
Men de kanske kontakteras på plats?
 
Det är en så kallad pigtail, den är skarvad mot fibern som kommer i slangen, skarvhylsan syns bakom kontakten :)
 
Här i kommunen så får man en rulle med 15-20 m fiber där ena änden har kontakt och kopplingsdosa, andra änden okontakterad, den drar man som man själv vill och den fria änden sticker man ut genom ett hål i fasaden (som man själv borrar), minst två meter ska sticka ut utanför fasaden. Sedan blåser kommunen i fiber (från tomten mot norden), dom sätter en skarvbox på fasaden där dom svetsar fibern.
 
Undrar hur många som inte kan hantera den korrekt och har sönder fibertråden.
 
b_hasse skrev:
Här kommer en bild på vår "patchbox". Fibern utifrån är den som kommer från listen, och den ser ut att klara snäva böjradier, men jag vet inte vad specifikationen säger. Böjradien inuti patchboxen är bara några få centimeter.
Ja, jag tycker ju inte den ser så snäv ut, men det är jag det. Listen du har är ju ganska tjock på det hållet och om du tittar i boxen så är det ju runda fina svängar, så så mycket snävare än en "snusdosa" är det ju inte.

Tillverkaren skall alltid speca min böjning men vet man inget så vill jag minnas att man kan anta 15-20 ggr diametern på fibern som minradie. Så för tunnare hölje som det är tal om här så kan man böja lite skarpare.

Men, sedan så är ju det här specar för long-haul installation där böjningsförluster kan bli stora nog att orsaka problem (ett problem när man böjer fibern för snävt är nämligen att den läcker för mycket ljus, dvs dämpningen blir för stor), i en vanlig "last mile"-installation så är ju avstånden så löjligt korta att det antagligen spelar mindre roll. Så då är det bara livslängden på fibern som kan minska (spänningar i glaset kan lösas ut snabbare ju snävare böjar, särskilt om böjen är belastad på något sätt).
 
Andy78 skrev:
Undrar hur många som inte kan hantera den korrekt och har sönder fibertråden.
Inte så många skulle jag tro. Fiber är förvånansvärt stark. Det är egentligen mest knäckning som är det stora problemet. (Att den sedan kanske inte håller spec om man misshandlar den är en annan sak. Det gör många TP-kablar inte heller om man skulle mäta dem.)
 
hpnisse skrev:
Lägger upp en liten bild på hur ja har kopplat i min Lägenhet!
Switcharna är Netgear GS108E och GS105E v2... båda klarar VLAN.
[bild]

Var nästan tvungen till o göra en sånt flödesschema för o själv veta hur jag hade det!
Bilden kanske tillför lite hur du kan göra med VLAN o så för din del.

("Inkommande Fiber" är Cat6 koppar i verkligheten...)

Tjena!

Jag sliter mitt hår för att få min liknande setup att funka. Jag har plöjt hur många artiklar och blogginlägg som helst men du verkar onekligen ha koll.
Det finns inget möjlighet att du kan dela med dig av lite screenshots från switcharnas konfig?
VLAN memberships med taggningar och PVID, samt multicasten?

Tack på förhand!

Stefan Åbrodd
 
Stefan Åbrodd skrev:
Tjena!

Jag sliter mitt hår för att få min liknande setup att funka. Jag har plöjt hur många artiklar och blogginlägg som helst men du verkar onekligen ha koll.
Det finns inget möjlighet att du kan dela med dig av lite screenshots från switcharnas konfig?
VLAN memberships med taggningar och PVID, samt multicasten?

Tack på förhand!

Stefan Åbrodd
Jag kan kolla om jag hittar programvaran, kommer inte ens ihåg vad den heter i nuläget. Men när jag hittad den (och lösenord :( ), så återkommer jag så fort jag kan. ;)

PS. Glömde fråga. Men om du har liknande setup så innebär det även att du har Telia DigitalTV?? För det är ju typ därför jag gjort som jag gjort.
Men jag kommer upp med en Guide senare eller imorgon.
 
Redigerat:
Har gjort en Powerpoint med instruktioner hur jag har konfigurerat mina två Switchar.

Mycket gjorde jag för två år sedan, så jag vet inte mycket varför det funkar men det har de gjort ända sedan jag installera det i Juni 2014.


Jag svarar bäst jag kan på frågor. Men jag lärde mig det jag behövde lära mig då och inget mer, så jag håller inte på med det och har tyvärr ingen direkt koll. Mest nyfiken på och få saker att fungera.

filer
VLAN.pdf - Fil som jag hittade på internet för 2 år sedan hur VLAN fungerade.
ProSafe.........pdf - Instruktionsbok till Netgear Switch
VLAN Netgear Switc Guide.zip - finns PowerPoint dokumentet, gick ej ladda upp sånt tydligen. :D
 
hpnisse skrev:
Har gjort en Powerpoint med instruktioner hur jag har konfigurerat mina två Switchar.

Mycket gjorde jag för två år sedan, så jag vet inte mycket varför det funkar men det har de gjort ända sedan jag installera det i Juni 2014.


Jag svarar bäst jag kan på frågor. Men jag lärde mig det jag behövde lära mig då och inget mer, så jag håller inte på med det och har tyvärr ingen direkt koll. Mest nyfiken på och få saker att fungera.

filer
VLAN.pdf - Fil som jag hittade på internet för 2 år sedan hur VLAN fungerade.
ProSafe.........pdf - Instruktionsbok till Netgear Switch
VLAN Netgear Switc Guide.zip - finns PowerPoint dokumentet, gick ej ladda upp sånt tydligen. :D
vill bara tacka för kanon bra beskrivning. ska göra det här själv i huset. har idag trådlöst Telia tv och det fungerar bra utan problem men varför inte göra det bättre ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.