Hur länge avger kreosot farliga ämnen, i ex gamla slipers?
Var tar ämnena vägen? Marken? Luften?
Alltså olämpligt att odla grönsaker i närheten eller låta katten äta gräset eller barn ligga på filt i gräset?
Eller lugnt?

Eller är det bara då man skapar damm från materialet, ex vid rivning, som det är farligt?

Frågar för jag har en altan som tydligen delvis är byggd av gamla slipers.

Tack på förhand!
 
Luften var kanske lite väl osannolikt... :)
 
ClasseClas skrev:
Kreosot - Kemikalieinspektionen
[länk]
Inget roligt ämne
Läs hela skriften som det är länkat till och då speciellt slutsatsen från KemInsp.

Citat: "Andra tänkbara alternativ till kreosotbehandlat virke i sliprar och telefonstolpar är betong och stål. Stål och betong kräver mer energi att tillverka, transportera, installera och destruera. Enligt underlag som KemI har tagit del av skulle alternativen med stor sannolikhet leda till större klimatpåverkan, större utsläpp av PBT-ämnen och medföra många praktiska nackdelar. Två nyligen gjorda livscykelanalyser visar att kreosot är ett miljömässigt bättre alternativ än betong och stål.
Det finns också studier som visar att PBT-utsläpp från kreosot är betydligt mindre än PBT-utsläppen från trafiken. (PBT-ämnen, som t.ex. antracen, släpps ut vid all slags förbränning, t.ex. i trafiken, vid olje- och kolanvändning, i fabriker, vid skogsbränder och vulkanutbrott.)"

Man kan inte oroa sig för allt och man måste ha distans till saker och ting.

Ett exempel: Terpener (en typ av kolväteförening) är direkt giftiga och kan t.o.m i mycket små mängder döda ett barn. Citronolja består av terpener och framställs genom att man pressar oljan ur skalen från citroner. Vi både äter och handskas med citroner och vi har citronolja i vår matlagning utan att oroas. Men om vi skulle börja prata om Terpen skulle säkert många bli oroliga.

Om något är farligt beror på hur mycket av ett ämne man utsätts för och under hur lång tid, och dina slipers har förmodligen legat väldigt länge och den mesta kreosotoljan är uttorkad för länge sedan och därför kommer sannolikt ingen att utsättas för några skadliga mängder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders85
  • Laddar…
Ett mer relevant citat från samma sida borde vara följande:

Kemikalieinspektionen skrev:
Fråga :

Får jag använda järnvägsslipers och kreosotstolpar i min trädgård?
Svar :

Kreosotimpregnerat virke kan få användas i trädgården, men endast om vissa kriterier är uppfyllda.

Av dessa kriterier är följande särskilt viktiga:

Trä impregnerat med kreosot får inte användas på lekplatser eller i leksaker, och inte heller till sådana konstruktioner där det finns risk att virket ofta kommer i kontakt med huden. Det är inte heller tillåtet att använda virket till odlingsbehållare.
För att få användas av privatpersoner måste virket vara impregnerat före den 31 december 2002.

Även om det inte råder totalförbud avråder Kemikalieinspektionen från att använda kreosotimpregnerat virke i trädgården. Reglerna finns i bilaga XVII i Reach (förordning (EG) nr 1907/2006).
Det borde vara lugnt så länge sliprarna inte ligger där man regelbundet rör vid dem eller i omedelbar anslutning till grönsakslandet.
 
För farliga ämnen av alla slag finns s k Material Safety Data Sheet (MSDS) som enligt internationell standard anger risker för människan. MSDS för kreosot finns t ex här: http://www.shelter-products.com/MSDS Sheets/MSDS_CREOSOTE.pdf
men du kan googla fram flera, kanske t o m på svenska.
Det är stor skillnad mellan gamla och nya slipers. Nybehandlade slipers känns nästan klibbiga och kan t o m droppa under en varm sommar. Efter 20-30 år är de torra och på sin höjd luktar lite om solen ligger på. Gamla slipers är utmärkt konstruktionsvirke för utomhus men jag skulle nog välja annat för grönsaksbädden.
Men att riva en altan för det är överambitiös.
 
Stina71 skrev:
Hur länge avger kreosot farliga ämnen, i ex gamla slipers?
Var tar ämnena vägen? Marken? Luften?
Alltså olämpligt att odla grönsaker i närheten eller låta katten äta gräset eller barn ligga på filt i gräset?
Eller lugnt?

Eller är det bara då man skapar damm från materialet, ex vid rivning, som det är farligt?

Frågar för jag har en altan som tydligen delvis är byggd av gamla slipers.

Tack på förhand!
Grönsakslandet är inget som ska växa nära gamla slipers, å barn ska helst inte sitta direkt på dem...
Men faktum är att man fortfarande tillåter kreosotolja i tryckimpregnerat trallvirke, det som är A klassat, AB får inte innehålla oljan. Därför ska man inte ha A klassat material ytterst, utan endast för bärande konstruktioner.
 
Tack för era synpunkter och goda råd!

Ojoj, kommer mera efter att ha läst kommentarer.
Jag har en nybyggd trall på min balkong. Ett ganska stort golv.

Har företaget gjort fel om det är A-klassat och jag bör reklamera?
Här går vi barfota dagligen sommartid, ligger i solstolen, äter middagar.
Är nivåerna kreosot lägre än ex i slipers från förr, och därmed mindre hälsovådliga,
eller bör detta bort fort som sjutton?
Hur sjutton kan det vara ok med kreosotbehandlad trall fortfarande om det är så farligt?
Jag tror isåfall tyvärr inte att byggare alltid har den kunskap som krävs, om att A-klassad bara får användas närmast mark, att AB inte innehåller oljan osv.

Kan man se med blotta ögat om det är A eller AB-trall? Används i olika mått osv?
Isåfall skulle jag kunna undersöka och lägga upp en bild på balkongtrallen.

På tal om gamla slipers och telefonstolpar med kreosot.
Insåg precis att jag har gamla telefonstolpar vid min kaj, som stöd för stenkista, som "kant" på kajen osv.
Materialet är alltså i kontakt med vattnet.
Mer eller mindre ständigt.
Här brukar vi bada sommartid.
Inte så lämpligt kanske?

Ha en fin vårdag och tack för era synpunkter! :)
 
Vad får dig att tro att det är A-klassat? Det är ju inget man slänger dit bara så där.
Sen om du inte törs bada för en stolpe med impregnering ligger i vattnet så bör du nog fundera en gång till.....
 
Det är inte kreosot i trall. Och varken A eller AB tryckt virke idag innehåller "farliga" medel för impregnering, idag kör man väl oftast med kopparbaserade om man vill ha något skydd. Att det sedan finns olika varianter är att inte tillföra mera skyddsmedel än vad som krävs ur miljöperspektiv.
Och det är även ofarligt att bada kring din brygga även om stolparna från början innehållit kreosot, idag är det urvattnat så inget återstår.

Du är en orolig skäl du Stina ;) då jag läst dina trådar.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Tack för era synpunkter och goda råd!

Ojoj, kommer mera efter att ha läst kommentarer.
Jag har en nybyggd trall på min balkong. Ett ganska stort golv.

Har företaget gjort fel om det är A-klassat och jag bör reklamera?
Här går vi barfota dagligen sommartid, ligger i solstolen, äter middagar.
Är nivåerna kreosot lägre än ex i slipers från förr, och därmed mindre hälsovådliga,
eller bör detta bort fort som sjutton?
Hur sjutton kan det vara ok med kreosotbehandlad trall fortfarande om det är så farligt?
Jag tror isåfall tyvärr inte att byggare alltid har den kunskap som krävs, om att A-klassad bara får användas närmast mark, att AB inte innehåller oljan osv.

Kan man se med blotta ögat om det är A eller AB-trall? Används i olika mått osv?
Isåfall skulle jag kunna undersöka och lägga upp en bild på balkongtrallen.

På tal om gamla slipers och telefonstolpar med kreosot.
Insåg precis att jag har gamla telefonstolpar vid min kaj, som stöd för stenkista, som "kant" på kajen osv.
Materialet är alltså i kontakt med vattnet.
Mer eller mindre ständigt.
Här brukar vi bada sommartid.
Inte så lämpligt kanske?

Ha en fin vårdag och tack för era synpunkter! :)
Går det ens att få tag på A-klassad trall? Vad får dig att tro att du skulle ha A-klassad trall på balkongen?

Det kan inte vara nyttigt att gå runt och oroa sig så mycket över saker. Den enda yrkesgruppen jag känner till som haft problem med kreosot, utöver de som arbetade med att impregnera stolpar, är folk som jobbade i telefon och elstolpar. Att stå och krama en nyimpregnerad kreosotstolpe hela dagarna lär knappast vara nyttigt, att eventuellt trampa på en gammal sliper ett par gånger om dagen är inget att oroa sig för.
 
Tack för synpunkter! :)

Jag är faktiskt inte särskilt orolig i detta fall, även om jag förstår att ni som läst mina många tidigare asbesttrådar självklart tror det även nu. Däremot så ställer jag frågor för att lära och fatta ett sunt beslut om det är så att den gamla altanen med slipers ska rivas framöver. Likaså kajen, med gamla telefonstolpar. Inte skapa onödigt damm av dessa, är en slutsats som jag tagit av att nu lärt mig mer om kreosot. Men, jag lovar, jag kommer fortsätta att gå barfota både på den äldre altantrallen och den nya balkongtrallen. Och bada bredvid telefonstolparna!

Så här ser det ut förresten. Nog är det gamla telefonstolpar allt. Eller hur?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag googlade och såg att olika typer av impregnerat trä fortfarande innehåller kreosot, däribland virket som klassas som A-kvalitet. Så, du som skrev det i en tidigare kommentar i tråden verkar ha helt rätt i det.

När vi ända pratar farligheter, impregnering osv så passar jag på att ställa ytterligare en fråga:

Jag har två bord, haft dessa i snart tjugo år. Importerade från Mexico. Förmodligen något exotiskt träslag.
Det konstiga är att bara det ena bordet, inte det andra, är alldeles klibbigt på undersidan, nästan hela undersidan.
Det andra bordet är helt torrt.

Ingen aning vad det är. Känns inte som att det kan vara kåda, känns konstigt att det skulle tränga ut sååå mycket kåda, och bara på ett av borden. Funderar istället om det kan vara något medel (impregneringsmedel, bekämpningsmedel etc), men känns lika konstigt det att det skulle vara på bara ett av borden.
Vad tror ni? Kreosot, DDT... ;) (jag driver lite med mig själv, "självironi")
Skulle det vara nåt hälsovådligt är det ändå redan helkört.
Har ätit frukost, lunch och middag vid detta bord i snart tjugo år.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden där liggande "telefonstolpen" finns, är det inte en inbuktning, urgröpning, längs med innersidan? Isåfall är väl det en stock från ett timmerhus, och har en naturlig impregnering...
 
Kurtivan, hänger inte med riktigt..
Menar du sista bilden?
Isåfall tror jag inte att det är en urgröpning utan del av ännu en stolpe, som ligger under den översta.
Och, vad menar du förresten att en stock från ett timmerhus skulle ha en naturlig impregnering?
 
Dom där stolparna vid kajen behöver du inte vara orolig för kreosot, för dom är inte "bruna".
Dom är, eller har varit, istället "gröna" och då är dom impregnerade med ett medel som innehåller arsenik.
Och en del av dom ser helt oimpregnerade ut.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.