2015-03-08 13.20.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var uppe på taket på huset och kollade läget lite efter vintern! Upptäckte detta i en takpanna och jag kan inte riktigt fatta vad som hänt? Någon som har en ide?
 
Första tanken är ju att något hårt träffat pannan och gjort sönder den, men vi bor väldigt högt och har inga träd i närheten. Dessutom är det bara 5 år gammalt!
 
Någon fyrverkeripjäs på nyårsafton kanske? Eller, vilket jag verkligen inte hoppas, förlupen kula. Syns det något under pannan?
 
Hackspett på LSD ?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag har inte lyft så mycket och tittat än, tänkte ta med en ny panna upp och kolla ordentligt nästa gång. Tror inte att fyrverkeri har gjort det, såvida inte dom kan gå extremt långt, typ en mil? En kula var faktiskt en av dom sakerna jag var lite rädd för, eller en mini meteorit :).

Kan en fågel vara så energisk?
 
Zoomade in på bilden, och det ser ju onekligen ut som pannan har träffats av någon projektil. Bor du på landet, eller nära skogen? Under jaktsäsongen brukar det ju springa runt en hel del mer eller mindre nyktra jägare i skogarna.
Titta i hängrännan om det ligger något där?
 
Kanske en meteorit.
De finns ju i storlek från ett dammkorn till tusentals ton.

Med hög fart behövs det nog inte en partikel större än ett gram för att göra en sådan grop.
 
FrostSPRÄNGNING
 
Y
Nyligen lagt nytt tak och blev då inte imponerad, ingick endel defekter. Kan föreställa mig att frost kan bita, fast om det vore så känsligt så hade allas tak sett jävliga ut iofs.

Samtidigt har jag fått en kula rakt genom en byggnad genom långsidornas fönsterrutor... Mycket som händer utomhus som man nog inte vill veta.
 
Redigerat:
S
För lång borr när du installerade taklampan?

I vissa kulturer skjuter de ju hej vilt upp i luften både ute och inomhus. Du har inte råkat gifta dig och bjudit hem släkten?
 
Jag gissar också på frostsprängning. Något som kommit in i betongen vid gjutning av pannan och sedan orsakat att vatten kommit in. Är det inte ett hack/hål även i nedkant av pannan med algpåväxt som ser ut att vara från tillverkningen?
 
Jag bor på landet så en kula är troligt. Hålet är inte genomgående dock så jag har inga skador under pannan. Tittade i rännan i dag men hittade inget. Frost är ju också troligt. Kanske en sådan fråga som man aldrig får svar på.
 
j-o75 skrev:
Jag bor på landet så en kula är troligt. Hålet är inte genomgående dock så jag har inga skador under pannan. Tittade i rännan i dag men hittade inget. Frost är ju också troligt. Kanske en sådan fråga som man aldrig får svar på.
Så en kula skulle haft energi nog att göra en sådan vid krater, men inte gå igenom, eller spräcka pannan? Kalla mig skeptisk. Kulor är snabba och lätta (relativt sett) och för att göra en stor grund krater så har de en hel del energi kvar som borde räcka för att knäcka en takpanna. Solid betongvägg är en sak, men takpanna?

Även jag röstar på frostsprängning, särskilt om taket är nytt. Tillverkningsfel på den pannan har lämnat ett hålrum som vatten läckt ner igenom och så har frosten knäckt loss en kaka.

(Men är du rädd för skottlossning så verkar det räcka med att slå in takpannorna i silvertejp https://www.youtube.com/watch?v=-PoWVpoqJ9I :))
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Är säkert defekt panna som vatten läckt ner igenom/i och så har frosten orsakat skadan. Sett hundratals pannor på ett tak som var ett år som hade detta fenomenet då bytte tillverkaren ut taket.
 
Det verkar ju som om en frostskada är det mest troliga då!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.