Jag planerar att köpa en överhandsfräs på ca 1000 W. Tidigare har jag haft en Elu 96 som var en trotjänare - bra kvalitet och precision men jag sålde den eftersom jag inte hade använt den på länge. Efter några år ändrades behovet och jag köpte en billig som jag trodde skulle duga men nu inser jag att jag inte står ut med den.

Jag har kollat på DeWalt DW621 som jag tycker verkar bra men vill utröna om det finns något lika bra eller bättre.

Mina krav:
  • Ca 1000 W
  • Djupstopp med mikrometerjustering
  • Gärna anslutning för dammsugare
 
Dw621 är en gul MOF96, och är en utmärkt fräs i den storleksklassen. Den relativt lilla sulan ger god åtkomlighet, men gör den samtidig lite vinglig. Festool 1010 är ett alternativ i storleksklassen. Jag köpte min 621:a för 1200 kr, och det tror jag inte att du kommer att hitta 1010:an för.
Ingen handöverfräs i världen har mikrometerjustering, även om jag förstår att du menar finjustering på 0,1 mm.
 
DW621 är snarare en vidareutveckling av MOF96.... Har kollat på 1010 men gillar inte handtaget. Antagligen blir det en DeWalt såvida jag inte hittar något annat i samma klass. 1200:- hade varit ett bra pris.

Jag skrev mikrometerjustering eftersom jag i andra sammanhang (slarvigt) sett uttrycket. Jag nöjer mig med tiondelar. :)
 
Jag inser att mitt förslag på en dw621 var dåligt, eftersom den verksr ha utgått och ersatts med dw622. Den senare är ett steg upp i effekt och kan ta halvtums skaft, vilket öppnar för möjligeten till ett stort sortiment av bra frässtål till bra priser, exempelvis från Wealden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.