Hej! Har en scm justersåg ca 10 år gammal med vanliga skalor för släden o klyvanhållet. Funderar på att byta till digital på klyvanhållet och två digitala stopp på släden. Misstänker att scm har dem som svindyra reservdelar....finns det några andra tips?
 
mattiasp skrev:
Här finns en del att leka med. Inget plug-n-play dock. Man måste tänka själv.
[länk]
Att tänka själv är inte min paradgren....men tack för tipset ändå,
 
Haa haa . Jag vet att du är galet bra på det. Här är ett svenskt företag som inte alls är dyra. Magnetband som du förmodligen kan sätta under din nuvarande skala. Läshuvudet sätter du på en vinkel likaså med displayen Gnosjömaskin
Man kan ju i alla fall ringa dom och kolla. När jag gjorde det fick jag bra support.
Med tanke på vad originalet kostar(vi väntar på prisuppgift) så är det nog värt dom extra timmarna det tar att montera Vist kanske inte lika snyggt men va sjutton funktion är också vackert.


Pär
 
Orginal 3 st digitala stopp+hela kapanhållet (obs ej för klyvanhållet) ca 40K+moms......
 
Tack för tipset Pär, ska ta en titt!
 
Det var väl ett bra pris tycker jag eller hur:)

Själva kapanhållet kostar väl säg 20000 med tre stopp då har vi tagit i lite. Då blir det 20000 för den digitala biten och det är svinigt dyrt.

Pär
 
pär h skrev:
Det var väl ett bra pris tycker jag eller hur:)

Själva kapanhållet kostar väl säg 20000 med tre stopp då har vi tagit i lite. Då blir det 20000 för den digitala biten och det är svinigt dyrt.

Pär
Kapanhåll+manuella stopp 26k ex moms... Pratar då bara om regeln, ej bord/släde....helt sjukt. Skulle man plocka ihop sågen i reservdelar skulle den nog kosta en miljon....
 
pär h skrev:
Det var väl ett bra pris tycker jag eller hur:)

Själva kapanhållet kostar väl säg 20000 med tre stopp då har vi tagit i lite. Då blir det 20000 för den digitala biten och det är svinigt dyrt.

Pär
Haha, se gärna historiken i denna tråd och inse hur min inställning till tänka själv förändrades efter att jag fick reda på vad original-varianten kostade....
 
Det är faktiskt en mänsklig rättighet att ändra sig :)
 
Redigerat:
Hej!
Daniel jag är nyfiken på hur du löste det med digitalskalan?
Jag har också en gammal SCM justersåg där jag monterat digital avläsning på klyvanhållet och justerbordet. Jag hade ett tag Wixeys digital till klyvanhållet som fungerade bra. Men kalibreringen var lite bökig så jag bytte till en magnethistoria med en BC-01 display. Har även monterat digital på justerbordets anhåll med magnetband och BC-02 batteridriven display för att underlätta montering. Digitalen på justerbordets anhåll fungerar bra men var bökig att montera på stoppet.
Jag köpte även ett anhåll till släden. Kollade först om det fanns som reservdel men enligt M-maskin så fanns det inte längre några reservdelar till denna maskin. Det blev då Felders korta anhåll och att tillverka en adapter så att det passade på SCM sågen.

/Mats
IMG_0202.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0207.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • IMG_0210.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.