20150313_135920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


HJÄLP!
Älskar detta bord , det har en stor skiva mitt i bordet med stansade lejon och blommor, skivan ser då ut som att den är av koppar .
ramen och resten av bordet är gjort av trä .

Mitt problem är ju då självklart, hur och vad ska man göra för att få bort dessa fläckar?? :/ Det är både gröna fläckar, vita fläckar , och vatten cirklar ..

Har testat med ketchup blandat med ättiksprit, men det hände ingenting alls, men då vet jag inte om jag jorden riktigt rätt :/

Vill ju som ha en blank koppar yta :)

tacksam för alla tips och svar Ni kan komma på!

Bordet är ju redan så fläckigt så inget kan ju göra det värre tror jag nog ;)
 
På träramen skulle jag testa med Herdins möbelpolish MP52. Koppar plåten med Häxan!
 
Frågan är om det verkligen är koppar! Är det någon form av relief? Du skriver "stansad". Menar du präglad? Låter det plåt om du knackar på det?
Försök mäta elektrisk motstånd med en multimeter.
 
Välkommen till byggahus
Jag gissar att metallen är lackad. Annars så hade den nog ärgat för länge länge sedan. Det svarta kan man inte ta bort på ett lätt sätt. Tanken är att det skall se ut så för att få kontraster. Om det är så att du fått gröna prickar på metallen så gissar jag att det är en skada på lacken och på så vis har det kommit luft och fukt på metallen som då har ärgat.

Trät kan man slipa lätt och lacka...gissar att det är faner och det är nog bara 0,6 mm så var försiktig när du slipar. Men hur man gör med metallen vete sjutton någon form av färgborttagningsmedel. Ring någon konservator eller någon metallexpert. Eller så hoppas vi att det finns någon klok forum medlem som sitter på svaret.

Men prova först någon form av möbel polish som berrabongo skrev var bara extremt noga med att den inte innehåller någon form av silikon.

Sedan har vi en oskriven regel om att man följer upp och visar oss andra resultatet så vi lär os något :)

Pär
 
Om det verkligen är metall så får du det rent med Autosol som normalt används för att rengöra kromdetaljer på gamla bilar. Går även utmärkt på koppar och mässing.
MEN! Det blir ett himla arbete att få bort allt mörkt i fördjupningarna och en skinande ren kopparplåt ser kanske inte lika trevligt ut som en patinerad plåt.
 
Jag kommer ihåg dom där borden och är ganska säker på att det svarta inte är något som skall tas bort.

Pär
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.