Hej!

Sitter och funderar över hur jag ska koppa avloppet i mitt kommande garage.


Vi är 5 fastigheter som är anslutna till eget avlopp med infiltration. Jag har rör framdraget till garaget för att koppla på här.

Kommer använda garaget flitigt med mycket skruvande osv. Vågar man ha en golvbrunn kopplad till det egna avloppet eller finns det risk för att något kan hända? Även om det är i små mängden så kommer man ju inte ifrån att det åker med lite olja ner i brunnen vid regn och snö.

Alternativet är att skicka röret rakt ner i backen. Har ett rejält bärlager under garaget så det ska inte vara några problem med vattenavrinning.

Vad säger ni som kan?
 
Blev lite nyfiken..
Varför måste du ha avlopp i garaget? för att tvätta bilar inomhus eller?
Jag kan förstå om man vill ha en grovvask med avlopp men golvbrunn har jag aldrig haft nytta av i mitt garage.
 
A
Montören skrev:
Blev lite nyfiken..
Varför måste du ha avlopp i garaget? för att tvätta bilar inomhus eller?
Jag kan förstå om man vill ha en grovvask med avlopp men golvbrunn har jag aldrig haft nytta av i mitt garage.
Gissningsvis bor du inte i områden med riktig vinter :) bruksbilarna hemma drar nog in gissningsvis ett par hundra liter snö i hjulhus/under bilen per gång dom körs in ,
utan golvbrunn skulle det bli en fin bassäng av smältvatten
 
Ja det händer ju att det blir vinter här nere med och då står man där... Inte kul att behöva gå med gummirakan varje dag på vintern.

Jag kommer även ha en nedsänkt lyft där allt vatten samlas utan brunn.

Det enda jag undrar är egentligen om våran infiltration kan ta skada av den lilla (kanske relativt stora?) oljemängden som rinner av bilarna.
 
Du bör ha oljeavskiljare. Både för miljöns och din infiltrations skull.
 
Det där med miljön köper jag inte. Har ju ingen oljeavskiljare om man parkerar ute.

Har funderat lite mer och tror att jag kommer köra rör rakt ner i backen samt någon typ av filter i röret som går att byta ut, exempelvis markduk. Vad tycks?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.