Hej! Håller på att inreda tvättstugan, tänkte ställa tvättmaskin och torktumlare med 2cm fritt utrymme mot vägg, skåp och mellan maskiner. Nu när jag lästa manualen så ska torktumlaren ha 30-50cm fritt utrymme på varje sida?!!?? Jag har LG. Hur har ni andra gjort när ni ställt dem under en bänkskiva?
 
30 - 50 cm??? Låter helt idiotiskt.

Själv har jag min torktumlare stående på tvättmaskinen, står i ett hörn, max någon cm till väggen. Funkar utmärkt, har stått så i 5+ år. Märke Whirlpool på båda, så det är ju inte något lyxmärke precis.
 
H
Du har inte läst fel 30-50 mm? Har Miele där tumlare står ovanpå tvättmaskinen i ett hörn 5-10 cm från vägg.
 
Nej, har läst om det flertalet gånger :) kommer troligtvis att ställa de med 2cm fritt på sidorna sen sätta ett luftgaller längst in på bänkskivan för att få snurr på luften bakom
 
Hmm, kanske anledning att kontakta LG eller återförsäljaren för att dubbelkolla varför detta stora avstånd.
Antingen felskrivet i manualen eller så finns det något annat konstigt skäl.
Detta avståndskrav gör det ju i stort sett omöjligt att installera den i moderna hem om man ska följa anvisningen.

Vore intressant om du kunde följa upp och uppdatera här på tråden.

Kan ju vara en anledning för framtida spekulanter att undvika LG om dom framhärdar med dessa mått som verkar avvika stort från andra märke på marknaden :mad:
 
H
Per_2014 skrev:
Nej, har läst om det flertalet gånger :) kommer troligtvis att ställa de med 2cm fritt på sidorna sen sätta ett luftgaller längst in på bänkskivan för att få snurr på luften bakom
Jag, hade nog ringt till LG och frågat hur de tänkt sig, det är ju inte rimligt att ha dessa mått.
Feltryckt i manualen?
 
Det kanske handlar om ett slugt sätt att slippa garantier. Om kunden inte följt installationsanvisningarna så är man antagligen ganska illa ute om man vill ha ut något på garantin.
 
lbgu skrev:
Det kanske handlar om ett slugt sätt att slippa garantier. Om kunden inte följt installationsanvisningarna så är man antagligen ganska illa ute om man vill ha ut något på garantin.
Så du menar att LG skulle komma hem och kolla att avståndet är rätt innan man skulle acceptera en garantireklamation? :wow:
 
H
Skulle måtten stämma i manualen, ja, då vet alla vilket märke man inte ska köpa. En påminnelse att man också behöver läsa manualer innan köp, det räcker tydligen inte med tester, spec. osv. Som är nog så jobbigt. :eek:
 
Redigerat:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läs text i högerspalten
 
roland53 skrev:
Så du menar att LG skulle komma hem och kolla att avståndet är rätt innan man skulle acceptera en garantireklamation? :wow:
En servicetekniker som kommer ut för att laga felet skulle ju kunna upptäcka detta.
 
H
LG det är inget man skall köpa! Det är ju helt uteslutet om man inte har ett jättestort tvättrum och vill ha stapel mitt på golvet.:thumbdown:
 
Jag tror fortfarande på att det är en felaktig översättning tills motsatsen är bevisad.

Finns instruktionen på olika språk ?

Är det samma avstånd i dom övriga översättningarna?

I så fall helt orimliga krav enligt mig. :thumbdown:
 
H
Gick in på LG.com, det finns bruksanvisning på flera språk, nu vet jag inte vad TS har för maskin, så jag tog en i högen
Där står bl.a. Ebener Untergrund:
Zulässige Schräge unter der
Waschmaschine: max. 1 ̊
Steckdose:
Innerhalb von 1,5 m seitlich der Waschmaschine. Keinesfalls andere Geräte gleichzeitig an die Steckdose anschließen.
Abstände:
Die vorgeschriebenen Abstände zu Wänden, Türen und Boden einhalten
(10 cm hinten/2 cm rechts und links). Keinesfalls Waschmittel usw. auf der Waschmaschine ablegen.
Sie könnten die Oberfläche oder die Bedienelemente beschädigen.
 
H
TS det måste vara fel i manualen
Ring Lg i Sverige så löser det sig nog :) be att de mailar dig de rätta upphifterna så har du det skriftligt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.