Detta hör inte riktigt till grund och markarbeten, men jag misstänker att expertisen som kan svara på min fråga finns i den här delen av forumet.

Jag lekte lite med cement häromdagen för första gången, och gjöt en kruka. Rätt kul faktiskt och det blev snyggt riktigt snyggt. Funderat vidare lite och tänkte att man möjligen skulle kunna bygga ett helt vattenodlingssystem med cement, men jag är inte helt säker på om detta är så lämpligt.
Att ha jord i en kruka är en sak men cementen har ju förmågan att släppa igenom vatten, så stående vatten kanske inte är det bästa? Om det är en dålig ide, finns det möjligen något (helst på naturlig väg) man kan preppa cementen med för att göra det vattenbeständigt?
 
Det är vattentät betong du ska söka efter och det finns. Nu tror jag all betong med ett visst wct-tal är vattentät.
 
Jupp om man får tillräckligt stark betong är den vattentät. Problemet är att de innehåller så lite vatten att det kan bli trögt att jobba med.

Man kan också efterbehandla betong med produkter för att få den vattentät. (Nämner inga produktnamn här även om jag kan några eftersom det nog vore reklam.)

mvh Johan
 
Tackar för svaren

Vet ni vad den vattentäta betongen innehåller som gör den vattentät?
 
har hört att det finns olika typer av cement.
anläggningscement, används till broar, dammar mm
byggcement, används till husbyggen mm
 
looren skrev:
finns det möjligen något (helst på naturlig väg) man kan preppa cementen med för att göra det vattenbeständigt?
Vattentätheten beror i stort enbart på proportionerna av delmaterialen och hur omsorgsfull man är vid arbetet. Så den naturliga vägen för att uppnå vad man kallar vattentät betong är att blanda i lämpliga proportioner.

Vattentäthet uppnås om du har en betong med ett VCT som är högst 0,6 dvs antal kg vatten / antal kg cement. Detta kan du i princip uppnå med de flesta färdigprodukter du köper och om du skall bygga stora anläggningar beställer du betongen färdig med en garanti på ett VCT under 0,6 och finkornigt material.

På lite mer konstgjord väg så är väl en av de mer kända leverantörerna av tillsatsmedel SIKA Svenska AB som har olika kemiska tillsatser att blanda i bruk eller betong. Ett vanligt förekommande som murare brukar "skvätta" i är ju SIKA-1 som är ett flytande medel som ger skydd mot vatteninträngning.
 
oceanis skrev:
Vattentätheten beror i stort enbart på proportionerna av delmaterialen och hur omsorgsfull man är vid arbetet. Så den naturliga vägen för att uppnå vad man kallar vattentät betong är att blanda i lämpliga proportioner.

Vattentäthet uppnås om du har en betong med ett VCT som är högst 0,6 dvs antal kg vatten / antal kg cement. Detta kan du i princip uppnå med de flesta färdigprodukter du köper och om du skall bygga stora anläggningar beställer du betongen färdig med en garanti på ett VCT under 0,6 och finkornigt material.

På lite mer konstgjord väg så är väl en av de mer kända leverantörerna av tillsatsmedel SIKA Svenska AB som har olika kemiska tillsatser att blanda i bruk eller betong. Ett vanligt förekommande som murare brukar "skvätta" i är ju SIKA-1 som är ett flytande medel som ger skydd mot vatteninträngning.
Kan man göra det utan att blanda i något så hade det klart varit bästa lösningen.
Så, 0.6, menar du då max 60% vatten 40% cement i vikt?
 
  • Gilla
Carleg
  • Laddar…
looren skrev:
Kan man göra det utan att blanda i något så hade det klart varit bästa lösningen.
Så, 0.6, menar du då max 60% vatten 40% cement i vikt?
Nej inte riktigt så....

För att förstå det lite bättre så består betong av tre beståndsdelar: vatten, cement och ballast.
Ballasten består av grus, sand och sten i olika fraktioner.

VCT dvs vattencementtalet anger då förhållandet mellan mängden vatten och cement och för att få VCT 0,6 så kan du ha max 0,6 kg vatten till 1 kg cement. ( ej att förväxla med färdigbetong i säck som består av både cement och ballast). VCT=kg vatten/kg cement

Ju lägre VCT ju starkare och mer vattentät betong får du. Dvs ju mer vatten du blandar i din betong ju svagare blir den. Sen kan man med hjälp av tillsatser och en lämplig sammansättning av ballasten få betong att bli lättflytande utan att blanda så mycket vatten i den det brukar då kallas SKB (självkompakterande betong).
 
Redigerat:
Okej, så 0.6 är alltid förhållandet mellan vatten och cement oavsett hur mycket sand jag blandar i med andra ord?

När jag gjöt krukorna använde jag ca 50/50 cement och sand, är detta ett okej förhållande att använda i detta fallet också för att uppnå vattentät behållare eller finns det något optimalt förhållande?
 
Du har rejält med cement i en sådan blandning eftersom du blandar genom volymmätning. Normalt på betongstationen vägs det in för att få exakta blandningar.

För att du skall få en känsla för vattenmängd så brukar man i en 25 kg säck torrbetong, typ Finjas finbetong, blanda den med max 3 liter vatten och då får man en vattentät betong. Jag tror du får mer cement i din blandning än i en sådan färdig produkt. Och jag är övertygad att du får ett bra resultat till det du skall bygga eftersom det inte är kritiskt ur hållfasthets synpunkt.
 
Vad innebär rejält med cement? Har du något förslag på fördelning mellan cementen och sand?

Okej, så _max_ 3 liter vatten per 25kg cement+ballast?
 
Problemet är att mäta i volym som du gör eftersom det beror väldigt mycket på hur hårt man packar de olika delarna när man öser upp. För att få det riktigt ska det vägas men det är ganska opraktiskt i hemmamiljö så därför får man uppskatta lite och jag tror att du sannolikt får lite mer cement än vad man får i en färdig torrprodukt typ tex Finjas finbetong. Så kör vidare på 50/50 det blir säkert bra.

Att jag angav 3 liter vatten för en 25 kg säck färdigt torrprodukt var för att du skulle få en känsla för hur mycket vatten som var lagom för en vattenfast betong.

Ska jag göra en gissning tror jag du t.o.m har nästan 50-60 % för mycket cement men det är omöjligt att säga säkert.
 
Redigerat:
Att väga blir nog bäst, så man får ett koncist resultat.

Okej, då är jag med :)

Jag tackar så mycket för hjälpen och svaren här, mycket uppskattat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.