Hej,
Inför ett förestående "sätta upp massor av hyllor"-projekt, har jag plötsligt blivit nojjig för att borra i elledningar i väggen. Även om jag köper en blå Bosch mätare för 1000 spänn (GMS 120) så mäter den bara electricitet 5cm in i väggen och jag hade tänkt borra 6, 7 cm för att kunna använda rejäla skruvar i "slaggbetong"-väggen från 1910. Och dessutom säger folk här på forumet att man ändå inte kan lita på mätarna för de mäter lite hur som helst.

Så vad riskerar jag om jag ändå råkar borra i en aktiv elledning? Kan det orsaka kortslutningar och leda till brand eller nåt annat farligt i vårt hyreshus?

(Jag har svårt att tro att det skulle finnas vattenrör i de aktuella väggarna, så risken för vattenskador är nog liten.)
 
Om du borrar i en elledning blir det högst troligt kortslutning och säkringen går. Sedan har du ett stort jobb med att ersätta den trasiga kabeln. Det finns även risk för personskada genom strömgenomgång om det vill sig illa. Just brand är det nog mindre risk för, men det är högst olämpligt att borra i en elledning. Det finns ofta en logik i hur rören är dragna i väggen som går att förstå. I synnerhet om du har en mätare. Det är sällan rören går mitt på en vägg där det inte finns några uttag till exempel.
 
Var på ett dagis och felsökte en gång, det gick inte att släcka inne på ett kontor!
Efter en hel del felsökning utan att hitta felet frågade jag personalen när felet uppstått, de svarade att det vart så efter sommaren då hantverkarna satt upp nytt hyllsystem.
Kollade då deras upphängen och såg ett misstänkt ställe och visst hade de lyckats träffa båda trådarna ner till en brytare och kortslutit dom med följd att det alltid lös (ett mindre problem i sammanhanget).
Det som var värre var att det var ström i hela hyllsystemet i metall som satt ovanför skrivbordet...
Så, ja, det kan gå illa!
Tydligen hade kommunens egna elektriker vart där men inte hittat felet utan bara gått... :(
MVH/Jonas
 
Det är iofs alltid tråkigt om man råkar borra i en ledning. Det blir en hel del strul o kostnader för att åtgärda. OM du skulle råka borra i en eledning så finns det en viss risk att borren blir strömförande. Men oftast är ju maskinen isolerad där du håller, så risken att få en stöt är rätt låg, men möjlig.

Brand är ingen risk i en vägg av icke brännbart marerial. Det finns ingen risk att skadan skulle kunna orsaka farlig värmeutveckling annat än just där du skada ledningen, och där var ju väggen av slaggmaterial.

En kompis råkade faktiskt ut för brand i en trävägg när han borrade. Strömmen försvann, och det började bolma rök ur borrhålet. Han drog in trädgårdsslangen och sprutade in i borrhålet. Senare när han öppnade väggen för att åtgärda skadan så var det ett område runt ledningen där det hade förkolnat.

Hade det varit jag så hade jag nog kallat på brandkåren, OCH samtidigt släckt själv efter förmåga.
 
Pierre705 skrev:
"slaggbetong"-väggen från 1910.
I sådana väggar från den tiden finns det troligen inga elledningar.
 
anaitis skrev:
I sådana väggar från den tiden finns det troligen inga elledningar.
Det är väl knappast ett råd att lita på generellt? Jag vet inte hur elinstallationer gjordes på den tiden och förhoppningsvis finns det inte mycket kvar av det ursprungliga, men det är ju högst troligt kompletterat i ett senare skede.
 
Jag finner det tveksamt att det skulle finnas infällda ledningar i en vägg från 1910, men ta det som input till sannolikheten i din riskanalys ;) Skulle det vara en ingjuten kabel handlar det sannolikt i så fall om den lite större ledning, huvudledning. Den skulle kunna vara i gott skick där den har legat skyddad i väggen.
 
Med risk att kapa tråden. Var det bara utanpåliggande installationer på den tiden? Jag har sett infällda ledningar även i hus som var byggda utan elektricitet, så det måste ha förekommit att man fräst in rör i befintliga väggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.