Jacon skrev:
Låter betryggande.
Vad menar du med hasp på insidan? Hur kom ni åt att öppna?
...
Jag hade gott kryputrymme på vinden.
Och den yttre takluckan var alldeles ovanför takluckan från övervåningen.
Så det var aldrig fråga om att öppna luckan utifrån.

Sådan här hake ungefär:
650087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
som hasp har jag en tegelsten hängande i ett snöre. Luckan kan inte blåsa upp och jag får lätt upp den :)
 
Ok, själv har jag ingen lucka upp på vinden i innertaket. Har ju som sagt platt tak så det är inte mycket till utrymme i huvud taget. Tegelsten låter ju finfint om man har sluttande tak. Kanske skulle funka för mig också med en kort snörstump men med för kort rep känns det som risk att stenen hamnar i ett läge där den inte längre drar nedåt.
 
Men köp någon riktig låsning och sluta löja sej med tegelsten är bland det löjligaste jag hört på ett tag och det håller säkert inte ner luckan i nästa storm.
 
Kanske lägga cementplatta/plattor på den om du inte hittar en bra lösning
 
Jacon skrev:
Nej det blir en sån här hasp och en karbinhake på utsidan
[länk]
Bäst att sätta dit ett hänglås så ingen smyger upp och snor isoleringen :)
 
gräva ner till plasten och kolla så det inte ligger vatten. Om så inte är fallet borde det väl funka med ett par "torrbollen" såna där som suger år sig fukt som man kan ha i källare?
 
Var uppe i lördags och rev ut all isolering ner till plasten. Det enda virket som var rejält fuktigt var en planka som låg mitt i isoleringen och som varit avtrampad sedan tidigare. Ser ut som enda syftet med plankan var att stötta upp ventilationstrumman så där lägger jag några tegelstenar istället.

Var bra torkväder i lördags så jag lät luckan stå öppen under dagen.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.