S
Kan man fästa en ytterdörr på detta vis i en tegelvägg?

Dörrinfästning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut! Det går bra, alltid att tänka är att inte skruva/borra för nära kanten när det gäller stenmaterial.
Tänk även på den hörnan där du tänkt putsa på EPS, när du öppnar dörren fullt tar den hörnan i kanske? Varför inte bara fodra dörren med en bräda eller plåt?
 
Jag tycker det ser ok ut.
 
Jag kan tänka mig att putsen på EPS kommer att spricka efter x antal dörrstängningar och temperaturskillnader under olika årstider! Därför är det bättre att istället ha en plåt eller trälist i skarven mellan dörrkarm och vägg.
 
man får mjukfoga mot dörrkarm och tegelvägg, då håller nog putsen på EPS.
 
S
verktygsgurun skrev:
Varför inte bara fodra dörren med en bräda eller plåt?
Eftersom dörren är smalare men högre än den som sitter där idag, se grön linje.
Jag vill behålla valvet som en nisch och då blir det väldigt svårt att plåta ovanför dörren och dyrt. Dessutom kommer ju puts att passa bättre in än en blank plåt.
door.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
MathiasS skrev:
man får mjukfoga mot dörrkarm och tegelvägg, då håller nog putsen på EPS.
Man kanske ska sätta en 8mm tjock list mot teglet och dörren och sen putsa EPS-ytan mellan dessa. Sen tar man bort listerna och låter det torka. Slutligen fyller man utrymmena där listerna suttit med vit utefog?

Dörrinfästning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag är ingen putsexpert men jag skulle nog putsa mot karm och vägg och sedan lägga fog i vinkeln (så ev spricka hamnar bakom fogen.
 
S
Okej, såhär?

Dörrinfästning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Japp
 
Ytterdörren kommer dock fortfarande att knäcka det putsade ytterhörnet.
 
S
Dörrstopp.com

Dörren är M10 så den behöver ju inte öppnas mer än 95 grader för att få in både soffor och tjocka tanter.

:)
 
S
Jag funderade på denna lösningen för altandörrar med aluminium front.

Dörrinfästning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att du kommer att få problem med sprucken och lossnande puts på din EPS. Om det mot förmodan ska lyckas ska den fästas i tegelväggen och inte i karmen för att på så sätt minska rörelserna.
 
Varför inte gå upp en storlek på modulmåttet och på så sätt slippa krånglet med reglar och puts som kommer att spricka. Dessutom ska bottningslist och mjukfog vara på insidan av konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.