Vet att detta diskuterats i ett flertal trådar som jag redan läst men jag fattar inte riktigt ändå :surprised:

Till altanen:

13m*3,3m är det tänkt att det skall bli. Dom första 3 metrarna på längden har väggar på båda sidorna så där behövs inga plintar så det som behövs är 10m*3,3m.

Jag har tänkt att ha en bärlina som är fäst i huset och en på plintar, jag vill slippa att ha en bärlina mitt i mellan dessa två pga att jag dränerat runt huset och marken har inte riktigt satt sej.

Bärlina 45*195
Regel 45*95 cc400
Trallvirke 34*120
Räcker det med 5 plintar med 2 meters mellanrum? Har jag tänkt rätt angående spännvidderna med virket?

Något annat att tänka på?
 
Under bärlinorna räcker det att du har 2 meter mellan plintarna men med 45x95 som regel kan du ha max 1,65 meter (kanske lite mer när du har 34-trall och c-c 40, men inte två meter...)
Du behöver gå upp till 45x120 om du har c-c 40.

Här är en bra spännviddstabell:http://www.scribd.com/doc/8497711/Spannviddstabell#scribd
 
Redigerat:
Vet inte var du fått dina dimensioner på golvreglarna men absolut för klent.

Om du ska ha en spännvidd på 3,3 meter behöver du golvreglar i dimensionen 45*195 för cc 400.

Och bärlinorna som bär dessa ska vara 70*195 för att det ska hålla, eller dubbla 45*195.

Trallen behöver dock inte vara mer än 28*120.

Så du ska nog fundera en gång till på att ha en extra bärlina. Ska bärlinan vara under golvreglarna eller i samma nivå? Om den är under kan man sticka förbi golvreglarna och då få ner dimensionen lite.
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Under bärlinorna räcker det att du har 2 meter mellan plintarna men med 45x95 som regel kan du ha max 1,65 meter (kanske lite mer när du har 34-trall och c-c 40, men inte två meter...)
Du behöver gå upp till 45x120 om du har c-c 40.

Här är en bra spännviddstabell:[länk]
Han vill ha 3,3 meter mellan bärlinorna så 120*45 räcker inte.
 
Det beror ju på vilket håll han sätter bärlinorna, men som alltid blir det lättare att förstå om man får se en bild.

För att klara 3,3 meter behövs ju dubbel 195...
 
mexitegel skrev:
Det beror ju på vilket håll han sätter bärlinorna, men som alltid blir det lättare att förstå om man får se en bild.

För att klara 3,3 meter behövs ju dubbel 195...
Han skriver en i huset och en på plintar så plintraden följer ju huset. Tänk på att golvreglarna är cc 400 inte 600 när du kollar dimensioneringen.
 
huggan skrev:
Han skriver en i huset och en på plintar så plintraden följer ju huset.
Helt riktigt, det såg jag inte :)
 
Tackar för era svar, plockade uppgifterna ur huvudet när jag skrev och det verkar som att det var dom dimensionerna jag räknade på två rader med plintar plus en bärlina fäst på väggen. Då stämmer det bättre tycker jag.

Bärlina 95*195 2 rader med plintar + en bärlina fäst på väggen, spännvidd 1,65m
Regel 45*95 cc400
Trallvirke 34*120


Och med tanke på att dimensionerna växer så pass mycket så är det nog extra plintar att föredra prismässigt.

Ber om ursäkt för att jag blandat ihop siffrorna! det var ett tag sen jag skissade upp det här men nu börjar det bli dags att sätta fart.
 
Ja då klarar du dig men du behöver inte ha 34 mm trall utan kan köra på 28.
 
Funderade på bärlinan som sitter på väggen, den borde jag kunna ha i en tunnare dimension och förankra den på fler ställen?
Det är lite tajt med höjden precis i början på huset.
Funkar det att jag den biten använder 45*120 som förankras med expander i huset och utanpå den lägger jag en 45*95 som dras fast med franskskruv?
 
Ja där handlar om infästning, tänk att varje expanderar är lika med en plint. Tar du tätt så behöver ju dimensionen inte vara så hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.