Vet inte om jag tänker rätt, ev gör jag det krångligare än det är...

Vi har idag nätverksuttag (2 st RJ45 i en dosa) i samtliga rum - alla uttag kopplade via en D-Link 24-ports switch. Ett 4G-modem matar routern med Internet.

I de rum vi har TV-uttag har vi traditionell TV-coax dragen i egna rör.

Ev kommer nu Telias installation av fiber innebära att mediaomvandlaren hamnar i ett rum med 2 st nätverksuttag men inte i samma rum som switchen finns i...

Att Internet kommer fungera som vanligt om vi kopplar I-utgången på omvandlaren via nätverksuttag 1 och sedan till switchen är jag klar på men hur blir det med TVn? Kan man koppla TV-utgången på omvandlaren till samma switch och då få antingen TV eller Internet i de ansluta nätverksuttagen? Dvs samsas Internet- och TV-trafik i samma Ethernet-nätverk?

Tips och råd mottages tacksamt!
 
Med reservation för att jag inte vet hur Telias lösning ser ut.

Det vanliga brukar vara att IP-paketen taggas. Då får då 2 (eller flera) virtuella LAN, det ena är för TV och det andra för internet. Du behöver därför en utrustning som kan "avtagga" och mata bara kablarna som går till TV apparaterna med trafiken från rätt VLAN. Så svaret är nej, normalt behöver trafiken delas upp och samsas inte i samma Ethernet.
 
Vi har Telia öppen Fiber med en Inteno-switch. Vi använder endast fibern för internet, men alla VLAN ska vara tillgängliga på port 1. Internet otaggat, övriga VLAN taggade. Om 24-portars-switchen klarar VLAN räcker det då med en kabel från fiberswitch port 1 till 24-portars-switch för att kunna få internet eller TV i alla nätverksuttag som är anslutna till 24-portars switchen. Exempel på 24-portars switch som klarar VLAN, nu till kampanjpris:

https://www.dustinhome.se/product/5010663183/gs1910-24

TS, vilken D-Link-switch har du?

Om man får en router från Telia vet jag inte vad man har för möjligheter. Jag är glad att jag bara fick fiber-switchen, så att jag fritt kan välja övig utrustning.
 
Det låter lovande, vi har en D-link DGS-1210-24 switch...

Routern är egen, tror inte Telia levererar någon med fiberinstallationen (har några olika att välja på).

Visst bör vi koppla som nedan om nu switchen stödjer VLAN (ska kollas nu)?

Fiber -> mediaomvandlare -> router -> switch -> nätverksuttag (som då levererar I-net eller TV-trafik beroende på ansluten utrustning)

En annan fråga: inne-fibern som kommer från anslutningsdosan (patchdosan?) där utomhusfibern avslutas - vilken ungefärlig dimension är det? Vi skulle vilja ha utomhusfibern avslutad i ett rum och en inomhusfiber dragen i en 20 mm VP-slang till ett annat rum och där ansluten till mediakonverteraren - går det tro? Eller är inomhusfibern redan kontakterad med en kontakt som gör att det inte går att dra i en VP-slang?

/Johan
 
tommib
Det beror på om din router klarar av VLAN. Om den inte gör det kommer bara den otaggade trafiken gå igenom. Jag har fiber från Telia men kör egen utrustning. Jag har kopplat en switch direkt på inkommande anslutning som delar upp de olika VLANen till resp nät. Internettrafiken går till routern, IPTV går direkt till TV-boxen och telefoni går till en ATA-box där den vanliga telefonen är ansluten. Det finns ett par trådar om hur man gör med just telia som leverantör av tjänst.
 
1426323951735-1385463311.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"innefibern" är cirka 5mm, skymtas i bild ovanför lilla lådan där patchfiberkabeln är ansluten.
 
Genom ett 20mm rör bör det gå att få igenom även med kontakt, men det kan bli mer meck än vad installatören går med på... Sedan så är man petig med radierna, dvs man måste ha mjuka böjar på röret/slangen, mycket mjukare än vad som är vanligt vid vanlig dragning.
 
m95_daj skrev:
Det låter lovande, vi har en D-link DGS-1210-24 switch...

Visst bör vi koppla som nedan om nu switchen stödjer VLAN (ska kollas nu)?

Fiber -> mediaomvandlare -> router -> switch -> nätverksuttag (som då levererar I-net eller TV-trafik beroende på ansluten utrustning)
Det verkar som den switchen klarar VLAN. Mitt förtroende för D-Link är lågt, men förhoppningsvis har de implementerat VLAN på ett acceptabelt sätt.

Du ska troligen göra en annan koppling. Jag ser ingen anledning att köra VLAN för TV och telefoni genom routern. Du behöver definiera flera VLAN i switchen, några före routern (TV+telefoni+internet) och ett efter routern (internet bakom NAT-router).

Medieomvandlaren ansluts då direkt till switchen (en trunk-port som ingår i flera VLAN).
Både WAN och LAN-sidan på routern ansluts till switchen (olika VLAN).

Det kan bli lite snårigt att konfigurera switchen, men du kan säkert få hjälp här i forumet.

Det finns ingen anledning att separera "patch-dosan" från mediekonverteraren. Finns det lämpliga rör så dra "utefibern" hela vägen till rätt ställe. Det är inget speciellt med "utefibern", den är tunn och fin. Vi har den inomhus i ett plaströr som är ca 4-5 mm i diameter. Avståndet inomhus är inget problem, meterkostnaden är mycket låg. Att leverantören säger "max 5 meter inomhus" eller liknande beror enbart på arbetskostnaden. Har man förberett med rör så blir jag förvånad om installatören gnäller över avståndet. Det viktigaste är som sagt arbetstiden.
 
Lägger upp en liten bild på hur ja har kopplat i min Lägenhet!
Switcharna är Netgear GS108E och GS105E v2... båda klarar VLAN.
Datanätverk 2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var nästan tvungen till o göra en sånt flödesschema för o själv veta hur jag hade det!
Bilden kanske tillför lite hur du kan göra med VLAN o så för din del.

("Inkommande Fiber" är Cat6 koppar i verkligheten...)
 
Redigerat:
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
hpnisse skrev:
Lägger upp en liten bild på hur ja har kopplat i min Lägenhet!
Switcharna är Netgear GS108E och GS105E v2... båda klarar VLAN.

[media]

Var nästan tvungen till o göra en sånt flödesschema för o själv veta hur jag hade det!
Bilden kanske tillför lite hur du kan göra med VLAN o så för din del.

("Inkommande Fiber" är Cat6 koppar i verkligheten...)
Bra bild, men den kanske behöver justeras lite...
Det ser ut som "TELIA BOX" inte är ansluten till något på VLAN 845, men jag antar att det du markerat som "VLAN 1" egentligen är flera VLAN, bl.a 845.
 
Precis, missat det, var länge sen jag gjorde de schemat!

Port 1 på switch 1 har både VLAN 1 & 845...

Bytt bild nu! Tack för skarpsyntheten!
 
Redigerat:
Suverän information - jag är mycket tacksam för den eminenta hjälpen!

En fråga om inne- vs utefiber...

Fiber utifrån kommer ev upp i ett 50 mm rör i ett förråd och behöver därifrån gå ca 2 meter och sen in igenom en vägg till en klädkammare där 220 V och nätvetksuttag finns. Nätvetksuttaget i sin tur är två separata cat5 kablar i en VP-slang (20 mm) som mynnar vid switchen som står ca 7 meter bort i teknikrummet.
Utmaningen är att nätverksuttagets slang mynnar i en dosa i samma vägg som fibern måste in igenom varför utefibern måste dras in genom väggen, ner ca 20 cm (lägre golvnivå i klädkammare än förråd) in några cm i väggen igen och sen ner under plattan. Misstänker att det blir för tvära böjar på utefibern om den inte avslutas i en patchboxen (satt i klädkammaren utanpå hålet från förrådet) och att en separat patchfiber dras genom slangen från klk till teknikrum...

Vad tror ni som sett ute- och innefiber "live"? Rimligt att dra utefiber hela vägen? Att frilägga en del i väggen i klädkammaren och skarva ihop VP-slang mellan 50-mm rör och slangen som är fäst i dosan är en möjlighet.... Men det blir ju ett större arbete...
 
Jag tvivlar på att det är någon märkbar skillnad i böjradie på fibern före/efter "patchboxen". Min "utefiber" går i en tunn list i ett 90-graders innerhörn. Spekulera inte för mycket i det tekniska. Fundera på var du helst vill ha patchboxen, och försök få dem att sätta den där. Det är arbetstiden som är problemet, inte böjradier eller antalet meter. Vill du dra utefibern långt inomhus så fundera i förväg på om du är beredd att betala extra för det. Om installatören slipper borra en massa hål eller montera en massa lister kommer han/hon förmodligen bli glad och göra som du vill.
 
Jag har 3 st switchar av dlinken du länkar till och de är inte att jämföra med dlink man köper för ett par 100kr.
Den klarar verkligen allt och är inte jämförbar med produkter avsedd för konsumentmarknaden.
Jag hade definitivt kört vidare med den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.