Vår pump i relativt nyinköpta huset har börjar larma för hetgas och något annat. Ringde en lokal IVT service som med bestämdhet säger att installationen (gjord 2011/2012) är felaktigt och behöver delvis göras om.

Hur ser möjligheten ut att få originalfirman att korrigera saken kostnadsfritt? Det är en relativt stor kedja som gjort TV reklam men numera enbart verkar installera NIBE.

Kontaktat dem men ännu inte fått svar, förhoppningsvis gör de detta utan att tjafsa men jag har inga större förhoppningar om de inte är tvugna.
 
Ja vet inte hur lätt det kommer bli men du har konsumenttjänstlagen på din sida. 10 år har du på dig att reklamera en tjänst. Har firman du kontaktat konstaterat detta enbart genom telefon eller har dom varit och tittat? Fråga dom om du kan få ett skriftligt utlåtande.
 
I
Vad säger IVT måste göras om?
Larm på hetgas brukar det bli om kondensorn inte får rätt kylning, det kan vara allt från en bagatell till avancerat. Nu utgår jag ifrån att värmepumpen i sig är ok.
 
huggan skrev:
Ja vet inte hur lätt det kommer bli men du har konsumenttjänstlagen på din sida. 10 år har du på dig att reklamera en tjänst. Har firman du kontaktat konstaterat detta enbart genom telefon eller har dom varit och tittat? Fråga dom om du kan få ett skriftligt utlåtande.
Fast det gäller väl bara om man själv har beställt tjänsten, den följer väl inte med vid en försäljning.
 
Vad är fel ?
 
Tack för svar. Jag är inte kompetent att återge felet men det är odiskutabelt (de har varit på plats), rördragningen följer ej schemat som finns och gör därmed delar av installationen obrukbar. Jag kan få ett skriftligt utlåtande på detta.

Så det viktiga här alltså om konsumenttjänstlagen även täcker en ny husägare. Annars antar jag att jag får be förra ägaren reklamera men det låter lite konstigt.
 
Du har inte tillgång till utlåtandet vore intressant att se vad dom anser är fel och det finns inte 1 schema man följer utan många olika inkopplingar kan vara rätt. Många ivt värme pumpar installerades med bypass på framledningen kan det vara så att du har ett klent 1 rörs system och saknar bypass ? Det bör inte kosta så många kronor att dra om några rör om det endast rör sig in rör runt vp installation så vill dom inte göra jobbet är det nog inte värt att gå vidare med det.
 
smurfen72 skrev:
Du har inte tillgång till utlåtandet vore intressant att se vad dom anser är fel och det finns inte 1 schema man följer utan många olika inkopplingar kan vara rätt. Många ivt värme pumpar installerades med bypass på framledningen kan det vara så att du har ett klent 1 rörs system och saknar bypass ? Det bör inte kosta så många kronor att dra om några rör om det endast rör sig in rör runt vp installation så vill dom inte göra jobbet är det nog inte värt att gå vidare med det.
Jag nöjer mig med att konstatera att det är fel och måste rättas till, är helt okunnig om VVS.

Får se vad de gamla installatörerna säger om att rätta till arbetet
 
Kan ju även vara de nya installatörerna som har fel och vp är felaktig men det visar sig.
 
MB77 skrev:
Fast det gäller väl bara om man själv har beställt tjänsten, den följer väl inte med vid en försäljning.
Det är köparen som kan använda denna lag ja, följer inte med vid en husförsäljning. Men ringer man upp säljaren och frågar om han kan skriva på en fullmakt att du har rätt att driva detta ärendet i hans talan så blir det inte så jobbigt för säljaren.
 
Tack Huggan, det låter som en bra lösning. Förhoppningsvis tar det sitt ansvar ändå men bra att veta
 
T
W wireless2000 skrev:
Tack Huggan, det låter som en bra lösning. Förhoppningsvis tar det sitt ansvar ändå men bra att veta
Hej,
Bumpar en gammal tråd, hur gick det med detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.