Har tagit bort en hel del dålig syll och dessutom byggt upp ny grundmur.
Hur går jag tillväga för att rikta upp stommen när det är dax att ställa ner den igen, vad utgår jag ifrån?
 
Är det verkligen ingen som har ett tips ang detta?
 
Vad är det du behöver rikta? Hur ser det ut idag? Har du pallat upp stommen medan du gjort markarbeten och bytt syll? Isåfall skulle du märkt upp stommen innan. Om du har "komage" på någon vägg så får du sätta följare och spänna upp väggen. Kolla att dymlingarna är hela och borra kanske nya. Förr så borrade de inte dymlingar i onödan. Förstärk runt fönster och dörrar, speciellt om det är nyupptagna hål. Var i Västmanland håller du till?
 
Stommen står "upallad" på den nya gjutna kantbalken. Har inga problem med stommen. Men jag har inga referenspunkter så jag vet inte vilka höjder hörnen ska vara på. Hur får jag stommen i våg, kan jag lita på att någonting är mer i våg som jag kan använda som referens, eller kvittar det om det skiljer ett antal centimeter mellan hörn/sidor i höjd.
 
För stommens skull är det viktigaste bra stöd under alla knutpunkter. Går det att kombinera med att hammarband och ev. bjälklag är i våg är ju det också bra. Om det är svårt att bedöma detta med bara ett långpass pga ojämna stockar mm skulle jag spänna murarsnöre för bedöma.

Men det är inte så lätt att förstå ditt problem. Spontant tänker man att det bara handlar om att plocka fram vattpasset. En bild underlättar alltid.
 
Misstaget du har gjort är alltså att du inte satt ut referenspunkter i förväg. Då får du helt enkelt gå på väggarnas lod, få det att jämka så gått det går. Gällande väggband och om det inte är helt horisontellt är av mindre betydelse än väggarnas lod. Det du får göra med takstolarna vid lutande väggband är att fälla ned takstolarna mer eller mindre i väggbandet så att taket blir rakt. Gällande eventuellt bjälklag som är lutande så får du sala på eller fälla ned dem djupare där de är inlaxade i väggen. Sedan är det som Macarus säger, viktigast är stödet under knutarna.
 
Ok, om jag tolkar er rätt så länge jag har bra stöd (det har jag ju redan idag), så spelar det inte så stor roll om en knut/sida är något lägre/högre.
Sen om jag anser att vill åtgärda ett lutande golv så kan jag, men behöver inte.
 
Stämmer bra det. Golvbjälkarna för ett gammalt golv när man har bytt en del syll och gjort om grunden skall ses som en referenspunkt, men inte en sanning. Gå efter väggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.