Hej!

Jag har precis köpt min första lägenhet och nu håller jag på att renovera den, börjar med sovrummet :). Första gången jag renoverar någonting faktiskt. Än så länge är det jättekul men nu har jag kört fast lite och behöver hjälp :)

Sovrummet är 3,55 x 3,4 meter och där vill jag få in en 180 säng och dessutom ha lite förvaring.

Jag har skissat lite och kommit fram till att någonting sådant här kan nog bli fint

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(ingen av färgerna på bilden stämmer, jag är jättedålig på sketchup!)

Det enda jag är säker på är att jag vill ha valnötsparkett och vita väggar och tak. Sedan är jag lite inne på mörk panel på väggen bakom sängen, lite mörker och myskänsla vill man ju ha i sovrummet :)

Garderoberna på bilden är Ikea Pax 50cm, vilka dörrar har jag inte bestämt än, kanske med speglar? Dessa vill jag bygga in så det ser mer enhetligt ut.

Under "inbyggnaden" ovanför sängen hade jag tänkt ha spotlights och sen sänglampor längre ner.

På säng"borden" hade jag tänkt ha nån snygg bänkskiva.

Vad tycker ni om ideén ren allmänt, ser det dumt ut? Skulle ni ha gjort på något helt annat sätt?

Vilket material skulle ni ha gjort inbyggnaden i? Jag tänker mig gips eller MDF, men problemet jag kan se med MDF är att jag vill att ytan ska bli att se lika ut som resten av väggarna i rummet som är i gips. Går det att måla MDF-skivan så den ser ut lika som gips?

Det andra är att det känns lite som att platsen under sängborden känns bortkastad, de är 27cm breda ungefär. Helst skulle man väl bygga kanske en låda och ett litet skåp under, men det finns ju inga färdiga att köpa som är så smala och de måste ju matcha garderobsdörrarna!

Det enda jag kan komma på som jag klarar av att göra är en nisch (heter det så?) under där, som jag gjort på ena sidan på ritningen. Kanske med en hylla högt upp för tidningar och så och sen kan man ställa något fint, en blomma eller nått i resten av utrymmet under hyllan. Vad tror ni om det?

Oj vilket långt inlägg det blev, och rörigt! Förlåt! Hoppas verkligen någon orkade läsa och kan ge lite synpunkter!

Kram Ida
 
Pytt skrev:
Den här lösningen påminner enligt mig om den här: [länk]
så kika in på den bloggen så kan du säkert få lite tips eller idéer när du ser hur de gjort. :)
Oj, ja det var verkligen inte långt ifrån, tack!!! En nisch på sidan istället för sängborden kanske kan var nått, då får jag nog in en bredare garderob också. Rädd att det kanske blir att kännas lite instängt dock, men det tål att tänkas på :)

De har gjort lite tvärt om vad jag tänkt mig..vitt golv och sedan valnöt på väggarna. Supersnyggt ju! Men jag vill verkligen ha valnötsgolvet, tänkte ha samma i hela lägenheten.

Blir det för mycket om man har det både på golvet och på delar av väggarna som dom har gjort tror ni?
 
Blir det inte lite "kökskänsla" med så mycket skåp, spotlights, sängbord/bänkskivor?

Och det är ju förfärligt lite klädförvaring med 2 x 50 cm garderober för två.
(Ni är väl två eftersom sängen skall vara så bred)

Finns det inte möjlighet att sätta fler garderober längs väggen nedanför sängens fotända?
Och samtidigt göra det lite luftigare runt sängen, med små lösa nattduksbord?

Var är förresten fönster och dörr i rummet?

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, Ida95 :)
 
KnockOnWood skrev:
Blir det inte lite "kökskänsla" med så mycket skåp, spotlights, sängbord/bänkskivor?

Och det är ju förfärligt lite klädförvaring med 2 x 50 cm garderober för två.
(Ni är väl två eftersom sängen skall vara så bred)

Finns det inte möjlighet att sätta fler garderober längs väggen nedanför sängens fotända?
Och samtidigt göra det lite luftigare runt sängen, med små lösa nattduksbord?

Var är förresten fönster och dörr i rummet?

Välkommen till Bygga Hus-forumet förresten, Ida95 :)
Hej och tack!

Nu kommer du ju och förstör mina planer! Jag som var helt inställd på nått liknande...men du har nog rätt. Kökskänsla och att det blir lite instängt mot huvudänden av sängen...

Det är kanske bättre att ha garderober på den andra väggen. Det går absolut att göra så, rummet ser ut så här:

sovrum.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren och fönster på höger sida är ut mot balkongen och den andra dörren är ingången från hallen. Den sitter nästan ända intill väggen och går inte att flytta, badrummet är i vägen :)

Jag tänkte först göra så faktiskt men eftersom dörren sitter där den gör var jag dels orolig för att det kanske inte blir snyggt att se sidan av en garderob det första man ser när man öppnar dörren, men det kanske inte är hela världen ändå? Utrymmet bakom dörren går ju inte att utnyttja till nått ändå.

Och sen tänkte jag att det blir lite smalt ut mot balkongen, men det blir 80 cm med 60 cm djupa garderober och det borde räcka fint.

Blir ju som du säger mycket mer klädförvaring :) Jag bor själv nu men det går alltid åt ändå!

Tror ni det blir bra att möblera som på bilden?
 
Jag tycker att det ser utmärkt ut!

(Fast jag är ganska konventionell. Vissa kan visst inte möblera sovrummet utan en TV vid fotändan och det går ju inte med garderoben där)

Det finns lite grundare garderober. Den jag har i hallen är 53 cm djup + 2 cm dörr = 55 cm djup totalt.
Det räcker bra för ytterkläder, så det borde räcka för allt annat också.

Några krokar på garderobsgaveln mot dörren kan vara bra för att hänga morgonrock och handväska :)
 
  • Gilla
Ida95
  • Laddar…
Garderobsgaveln kan ju också vara en plats för stor "Vad_ska_jag _sätta_på_mig_idag_då"-spegel.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Det går ypperligt att möblera detta sovrum med en tv..
Det är bara att skruva upp ett vridbart väggfäste och sätta dit valfri tv ( på vänster sida i bild innan dörren)
Vårat sovrum ser nästan likadant ut.
 
  • Gilla
Ida95
  • Laddar…
Aj då, jag tänkte att Ida95 skulle slippa TV i sovrummet.

Det är ju till för annat än TV-tittande :cool:
 
  • Gilla
Ida95
  • Laddar…
Jag tror att den senare lösningen är trevligare än att ha en garderob på var sida om sängen, man kanske kan skjuta sängen lite åt höger och placera en sån där trendig klädeshängare man kan rulla runt på golvet
Sen kan man ju förvara underkläder mm i rullbackar under sängen om man har platsbrist..
 
  • Gilla
Ida95
  • Laddar…
klädeshängare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typ en sån här fast en snyggare modell
 
  • Gilla
Ida95
  • Laddar…
Inte så käckt för permanent klädförvaring dock.
Det blir dammigt :p
 
KnockOnWood skrev:
Inte så käckt för permanent klädförvaring dock.
Det blir dammigt :p
Min tanke var för komplettering av garderober. Dammigt ? tanken var kanske inte att de skitiga Fristadsbyxorna skulle hänga där.. ;)
 
Jag tänkte tvärt om.
Att dansklänningen blir dammig av att hänga ute i rummet i stället för inne i garderoben.
Ordet kommer franskan. Garde, bevara och robe, klädning.
Hur visste du förresten att jag sitter här i ett par Fristads från 1970-talet :surprised:
 
  • Gilla
Montören
  • Laddar…
Mycket superbra tips, tack så mycket!!! Gillar speciellt idéerna med spegel eller krokar på sidan av garderoben, då blir det ju inte alls samma "in-your-face-känsla" av garderobssidan :)

Jag tycker också att sovrummet är till för att sova i, och att göra andra saker i... :) Jag gör helst båda utan TV så någon sådan blir det inte :)

Men annars var tipset om väggfäste bra. Eller så kan man ju ha en garderob i hörnet kanske och en matchande byrå bredvid och hänga TV:n ovanför den.

Blir nog bra detta...tack så mycket allihopa!

Och tack speciellt KnockOnWood för att du fick mig att tänka om...är nu övertygad om att detta blir bättre och luftigare än vad jag var inne på från början. Säkert lättare att sälja också när / om den dagen kommer istället för att ha någonting platsbyggt som inte faller alla i smaken.

Jag har själv platsbyggda garderober på andra ställen i lägenheten som jag inte gillar alls och som måste bort när jag kommer så långt.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.